Kiedy trzeba wymienić akumulator w samochodzie?
![Kiedy trzeba wymienić akumulator w samochodzie? - Materiał Sponsora/ fot. pexels.com](/img/articles/148188/YgYyTVg2fq.jpg)
Zużyty akumulator – pierwsze sygnały świadczące o konieczności wymiany
Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie daty produkcji akumulatora. Producenci ogniw często kodują tę informację na obudowach w postaci ciągu znaków. W przypadku ogniw marki Bosch i Varta czwarta cyfra oznacza rok, natomiast piąta i szósta wskazują miesiąc, w którym akumulator został wyprodukowany. Marka Centra umieszcza informację o roku produkcji w pierwszej cyfrze kodu. Inne marki mają własne oznaczenia. Aby odkodować datę, wystarczy zapoznać się informacjami znajdującymi się na stronie internetowej producenta.
Każdy akumulator samochodowy podlega stopniowemu zużyciu, które bezpośrednio wpływa na pogorszenie parametrów elektrycznych. W trakcie eksploatacji ogniwa jego pojemność spada. Dotyczy to również napięcia. Słabsze parametry elektryczne mogą powodować trudności z uruchomieniem silnika. W niektórych przypadkach można również zauważyć przyciemnione światła. Kolejny symptom to świecąca kontrolka na desce rozdzielczej przedstawiająca symbol akumulatora, która wskazuje na brak ładowania. Przyczyną może być uszkodzony alternator lub jego podzespoły, np. pasek.
Jakie sygnały wskazują jeszcze na konieczność wymiany akumulatora?
Nadmiernie zużyty akumulator może powodować nierówną pracę silnika na biegu jałowym (np. szarpanie i wibracje). Kolejnym symptomem jest piszący pasek klinowy, który wydaje niepokojące odgłosy, zwłaszcza podczas rozruchu silnika i chwilę po uruchomieniu jednostki napędowej. Podczas wizualnej inspekcji silnika warto zwrócić uwagę na obudowę akumulatora. Jeżeli jest zniekształcona lub uszkodzona, wówczas konieczna będzie wymiana ogniwa. Należy również sprawdzić stan złączy. Jeżeli są mocno skorodowane, pęknięte lub niestabilne, również trzeba jak najszybciej wymienić ogniwo.
W skrajnych przypadkach spod maski może wydobywać się nieprzyjemny zapach świadczący o uszkodzeniu akumulatora. W takiej sytuacji najlepiej zlecić wymianę specjaliście, ponieważ istnieje ryzyko rozszczelnienia obudowy. Jeżeli ogniwo jest mocno rozładowane, ilość energii może okazać się zbyt mała nawet do chwilowego zasilenia rozrusznika. W takim przypadku po przekręceniu kluczyka w stacyjce, na desce rozdzielczej mogą nawet nie pojawić się kontrolki.
W jaki sposób zmierzyć parametry elektryczne akumulatora?
Podstawowa diagnostyka akumulatora w samochodzie obejmuje pomiar napięcia spoczynkowego i w trakcie rozruchu silnika oraz napięcia w trakcie ładowania. Te wartości można zmierzyć przy użyciu standardowego miernika uniwersalnego (multimetru). Do dokładniejszych pomiarów parametrów elektrycznych akumulatora służą specjalne mierniki, które dodatkowo mierzą pojemność ogniwa i parametr SoC (z ang. State of Charge). To wartość wyrażana w procentach, która przedstawia ilość energii, jaka jest zgromadzona w danym ogniwie, w stosunku do jego pojemności nominalnej. Nowa ogniwa powinny mieć parametr SoC na poziomie około 100%.
Czekanie do chwili, aż akumulator całkowicie odmówi posłuszeństwa, może doprowadzić do sytuacji, w której samochód zostanie unieruchomiony w najmniej oczekiwanym momencie. Z tego powodu warto regularnie kontrolować stan ogniwa, np. podczas badania technicznego lub przy okazji wymiany części eksploatacyjnych. Jeżeli zajdzie taka potrzeba należy wymienić akumulator, zanim jego parametry elektryczne spadną do poziomu, który zagraża bezpiecznej eksploatacji auta.
Artykuł powstał we wspołpracy z Akumulatornią Akum3B Wrocław - https://akum3b.pl.