Kolej aglomeracyjna we Wrocławiu nie spełnia swojej funkcji? Podróżni wolą pojechać samochodem lub tramwajem

Piotr Kazimierczak, PL | Utworzono: 2025-02-06 10:00 | Zmodyfikowano: 2025-02-06 10:02
Kolej aglomeracyjna we Wrocławiu nie spełnia swojej funkcji? Podróżni wolą pojechać samochodem lub tramwajem - Czy kolej aglomeracyjna spełnia swoją funkcję? Fot: Radio Wrocław
Czy kolej aglomeracyjna spełnia swoją funkcję? Fot: Radio Wrocław

Po połowie roku funkcjonowania przejazdów kolejowych na bilety komunikacji miejskiej we Wrocławiu, pasażerowie zauważają, że czas podróży mógłby ulec znacznemu skróceniu. Pociągi Kolei Dolnośląskich i POLREGIO miały być alternatywą do stania w korku, ale czas przejazdu na wielu odcinkach jest bardzo podobny do tramwaju czy samochodu. Przejazd pociągiem mógłby być bardziej konkurencyjny, jeśli postój na Dworcu Głównym byłby krótszy:

- I rzeczywiście, to jest największy problem, jeżeli chodzi o tę podróże. Zazwyczaj na tym Dworcu Głównym dosyć długo czeka się aż ten pociąg w ogóle ruszy. Dałoby się usprawnić ten proces, gdyby kolej była bardziej przystosowana do podróży po samym Wrocławiu.

Andrzej Padniewski z biura prasowego Kolei Dolnośląskich zwraca uwagę, że czas postoju jest wymuszony skomunikowaniem z pociągami jadącymi do innych miejscowości Dolnego Śląska i nie tylko:

- Skomunikowanie pociągów polega na tym, że oczekiwanie na poziomie 10 minut, praktycznie daje gwarancję, przy wielkości stacji Wrocławia Głównego. Jeżeli jedziemy ze Zgorzelca na przykład do Opola, koleje dolnośląskie są przewoźnikiem regionalnym, no to tutaj te kilkanaście minut praktycznie daje gwarancję na to, że te skomunikowania będą odbywać się sprawie.

Polecamy: Ferie na Ziemi Kłodzkiej. Jakie atrakcje czekają na najmłodszych oraz turystów?

Radny miejski: Trudno w ogóle mówić o kolei miejskiej czy aglomeracyjnej

Przypomnijmy, że Wrocław jest na szczycie rankingu najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. Jakub Janas, miejski radny i aktywista w Akcji Miasto uważa, że w obecnej formie trudno w ogóle mówić o kolei miejskiej czy aglomeracyjnej:

- Z koleją miejską jest tak, że żeby ona dobrze działała, to musi mieć dobre takt i musi być po prostu szybka. Musi wychodzić szybciej niż inne środki transportu, więc tak długo, jak na niektórych połączeniach, które dzisiaj obserwujemy, ta kolej miejska jeździ co godzinę, co półtorej. Tak długo to nie będzie faktycznie kolej miejska i aglomeracyjna.

Miasto miało wstępne plany na uruchomienie dodatkowych połączeń jeszcze w 2018 roku. Mówi Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego Wrocławia:

- Jeszcze przed pandemią zaczęliśmy rozmowy o dodatkowych połączeniach z dworca głównego do leśnicy w godzinach szczytu, bo właśnie na takich połączeniach w godzinach szczytu najbardziej zależy mieszkańcom infrastruktura kolejowa nie pozwalała jednak na uruchomienie dodatkowych pociągów na tym odcinku.

Pomysł nie został zarzucony przez Urząd Miejski, ale na razie brak jest konkretnych planów na uruchomienie takich połączeń.

Sprawdź również: Nocny pożar samochodu hybrydowego na autostradzie A4! Trzy zastępy strażaków w akcji


Komentarze (11)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~DK Wrocław 2025-02-06 20:57:24 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
P.S. I pociągi jeżdżą w święta i do późna, a nie jak nasz przewoźnik w święta zero kursów, a w okresie między świętami a 7 stycznia, ostatni kurs z Wrocławia 14:30 ,a ludzie w pracy do 15:00, 16:00 czy 18:00
~KD Wrocław2025-02-06 20:53:21 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Oszczędność dla mojego portfela to 100 po zmianie przewoźnika z miejscowej firmy autobusowej na PKP. Jadę do Głównego a nie tylko do Nadodrza. Klimatyzacja , ogrzewanie. Fakt jak szkoła jeździ ,to niektóre kursy są tak obłożone, że jak sardynki czasami ludzie podróżują. Nigdy nie podjeżdżamy o czasie i na wlaściwy tor. Codziennie z głośnika słychać komunikat, przepraszamy za opóźnienie i zmianę toru. I teraz jak człowiek, który czeka na peronie 3 ma zdążyć przed odjazdem dolecieć z dużą walizką na peron 5 ??? I faktycznie, te postoje czasami 30 min bo tor trzeba zwolnić ,są uciążliwe. Fragmenty gdzie jest tylko jeden tor zamienić na dwa, dodać większe maszyny,bo tu się w KD wagonów nie podczepić jak przy starych modelach i było by dobrze. A ,i zawiadowcy informujący gdzie dany pociąg podjedzie, też mogliby wyjąć te kluchy z ust i wolniej i wyraźniej podać informacje. A nie robią z siebie pośmiewisko. Jest jeden młody głos męski, który naprawdę jest w 100% zrozumiały dla podróżnych. Pozdrowienia dla tego młodego człowieka.
~Podróżny77PR2025-02-06 19:02:57 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Jak by KD podzieliło się połaczeniami z PolRegio a nie zabierało by weliminować PR to by było inaczej
~Wrocławianin20 min. temu z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Nie chcemy starych, rozpadających się złomów z regiopolu...
~trojan2025-02-06 20:49:08 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Po co? Żeby Regiopol odwoływał o wiele droższe połączenia? Nie chcemy tutaj brudnych, śmierdzących składów regiopolu, pogódźcie się z tym
~Aza2025-02-06 18:23:11 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Córka pracuję na Zielińskiego, mieszka na Jodłowickie. Z pracy i do pracy wybiera PKP. Kończąc pracę o 17 pociąg ma po 19, albo autobusy w korkach z przesiadkami. Co nie wybierze to jest w domu ok. 20. Dzieci w przedszkolu od 7.30-16.00. Cały dzień nie widzą mamy, bo idą do łóżek jak mama wraca. Dobrze, że tata ma pracę zdalną. Ale 3 i 4 lata, mama tylko w weekendy. Porażka.
~Realista17 min. temu z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Ale bzdury... na Pracze pociąg jest o 17:10, 18:09, 19:10... Rozumiem że na ten o 17 może nie zdążyć ale na 18 też jej sie nie udaje? Co za bzdety....
~Jan2025-02-06 14:33:55 z adresu IP: (2a00:f41:7041:7c7e:0:x:x:x)
A moze prosciej zrobic autobusy aglomeracyjne, ktore zabieraja pasazerow z osciennych gmin i wioza do centrum, omijajac 20 przystankow po drodze?
~Fred2025-02-06 14:03:17 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Potrzebna jest szybka kolej jak w trojmiescie, z wygodnym dojsciem do peronow, wspolnym biletem i oddzielnymi torami dla wyeliminowania opoznien. Kolej aglomeracyjna w wersji wroclawskiej to na razie tylko wspolny bilet, lepiej jednak to niz nic.
~Jam2025-02-06 11:31:21 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
A kiedy kolej na lotnisko? Np. Z nieczynnego Świebodzkiego. Odgałęzienie linii ze stacji Żerniki to tylko około 2,5 km trasy.
~A ku ku 2025-02-06 10:47:14 z adresu IP: (2a02:a317:e39c:7080:6dd5:x:x:x)
Jaka kolej aglomeracyjna? Mówicie o pociągach koleji regionalnej zmuszanych do zatrzymywania się częściej w obrębie miasta, bez wiaduktów z zatkanym dworcem. Kolej aglomeracyjna trzeba stworzyć dopiero we Wrocławiu, ale już chyba za późno na to.