Zmiana decyzji w sprawie rozbudowy autostrady A4! Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem

Joanna Jaros, PL | Utworzono: 2025-01-30 17:54 | Zmodyfikowano: 2025-01-30 17:55
Zmiana decyzji w sprawie rozbudowy autostrady A4! Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem - Autostrada A4 zostanie poprowadzona nowym śladem. Jeszcze rok temu brane pod uwagę było poszerzenie trasy o jeden pas. Fot: Radio Wrocław
Autostrada A4 zostanie poprowadzona nowym śladem. Jeszcze rok temu brane pod uwagę było poszerzenie trasy o jeden pas. Fot: Radio Wrocław

Autostrada A4 na odcinku Wrocław-Legnica nie będzie rozbudowywana w starym śladzie. W ubiegłym roku podjęto decyzję, że do do starej jezdni dobuduje się nową, jednak Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało, że poszerzenie tej drogi o jeden pas to za mało, mówi Marszałek Województwa Dolnośląskiego Paweł Gancarz:

- Wariant w starym śladzie na wysokości Wrocławia, czyli rozbudowa o jeden pas jest nieporozumieniem, było to błędem w trakcie prac analitycznych. Dzisiaj cała uwaga jest nakierowana w tym kierunku, żeby poprowadzić A4 w nowym śladzie, na wysokości Wrocławia, tak żeby była jak najmniej inwazyjna dla otoczenia.

Przeczytaj: Naukowcy wysłali zaproszenia na darmowe, ważne dla zdrowia badania. Odpowiedziało tylko 6 procent osób

Jak będzie wyglądała autostrada A4 po przeprowadzeniu rozbudowy?

Obecnie wykluczono wariant, który jeszcze rok temu był brany pod uwagę. Autostrada pobiegnie innym śladem, dodaje Marszałek Województwa Dolnośląskiego Paweł Gancarz:

- Nie wiem, czy zupełnie nowym, bo może być taki i chyba nawet tak jest, że jest wykorzystanie tych przebiegów, które były nieinwazyjne, na potrzeby wypracowania tego wariantu społecznego. To będzie trwało, ale będzie z korzyścią na prawdę pod każdym względem dla wszystkich interesariuszy, a przede wszystkim dla całego Dolnego Śląska.

Nowa koncepcja rozbudowy A4 najbliższa jest opcji nr 2.1. W tym wariancie, nitka trasy pobiegłaby od węzła Stary Śleszów przez Kobierzyce, aż do Kątów Wrocławskich. Trzeba ją jednak zaprojektować tak, aby ominęła istniejąca zabudowę i obszary cenne przyrodniczo. Wybór innego wariantu oznaczałby, że część dokumentacji trzeba będzie procedować od nowa, co przesunie budowę trasy o co najmniej rok.

Sprawdź również: Spacerowicze w Parku Wschodnim czują... zapach ropy. Okoliczni mieszkańcy zgłaszają zanieczyszczenie rzeki


Komentarze (52)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Mieszkaniec2025-02-11 11:09:39 z adresu IP: (46.148.xxx.xxx)
zastanawiam sie, dlaczego nie zrobią S5 od Zgorzelca do Sobotki?? Sporo by to ułatwiło, do tego odciążyło A4. Gdzie są decyzyjni i myślący inżynierowie? Jeszcze w Afryce??
~Piotr JArco2025-02-06 14:00:58 z adresu IP: (178.183.xxx.xxx)
"... wykorzystanie tych przebiegów, które były nieinwazyjne, na potrzeby wypracowania tego wariantu społecznego. To będzie trwało, ale będzie z korzyścią na prawdę pod każdym względem dla wszystkich interesariuszy..." No czego tu nie rozumiecie ???
~umbert2025-02-04 08:33:21 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Artykuł żałosny i nic nie wyjaśnia...a Gancarz to jakaś porażka..
~Horuss2025-02-03 10:09:35 z adresu IP: (87.205.xxx.xxx)
Acha i jeszcze wszędzie gdzie będą duże węzły komunikacyjne zjazdówki i wjazdówki bez żadnych ślimaków czy pofalowanych węży. Zwykłe duże łukowate drogi z dwoma pasami długimi do zjazdu i wjazdu, aby razem przez pewien odcinek było aż 5 pasów. Wszytko po to aby nie był za bardzo blokowany ruch chcąc dalej jechać tą samą autostradą i tyczy się to wszystkich projektów w całej Polsce a nie my sobie a tamci w sąsiednim województwie zastosują sobie inny wzór połączeń autostradowo - ekspresowych. Należy patrzeć z przyszłością a nie tylko na czubek swojego nosa i butów.
~Horuss2025-02-03 09:35:44 z adresu IP: (87.205.xxx.xxx)
Tylko niech te pałkinsony nie zapominają o zrobieniu zatoczek autobusowych, zamiast pasa awaryjnego !!!
~Kapitan2025-02-02 18:30:26 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Absurd! Nowa trasa to za 10 lat! Wszystkie konstrukcje mostowe są z trzema pasmi więc dobudowanie trzeciego pasa odbywać się będzie bez problemów i szybko. Nie ma w tej chwili opracowanego wariantu nowej trasy.
~Antek2025-02-02 23:28:41 z adresu IP: (2a02:a319:a1e8:b980:b55b:x:x:x)
Co ty pier.. przecież nowe wezly w większości nawet nie będą w tych samych miejscach. Oznacza to że i tak trzeba je zaprojektować od zera.
~Qwerty2025-02-02 09:59:42 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Kiedyś była mowa o połączeniu, odnodze drogi szybkiego ruchu z Jeleniej Góry do autostrady A4 i cisza. To jest droga przez mękę. Wąska droga, TIRy, a zanim człowiek dowlecze się w końcu do autostrady, upłynęło sporo cennego czasu.
~Antek2025-02-02 23:29:39 z adresu IP: (2a02:a319:a1e8:b980:b55b:x:x:x)
Jaka cisza. S5 będzie budowana do Bolkows. Ustalenie ostatecznej trasy A4 blokowało tą inwestycję.
~Legniczanie 2025-02-02 09:51:08 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
No wreszcie doszli do wniosku ,że 3 pasy to jednak za mało na taką intensywność ruchu i ilość przejeżdżających pojazdów. Pozostawienie starej A4 na odcinku legnicko-wroclawskim jako trasy aglomeracyjnej to bardzo dobra decyzja.
~Kondi2025-02-01 17:17:02 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
I bardzo dobra decyzja! Mam tylko nadzieję, że wreszcie ostateczna...
~Realista2025-02-01 15:17:13 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Znowu nierząd komuszy chce przesuwać terminy budowy, by nic nie zrobić.Tutaj są już grunty, plany i można startować z robotami. Tak jak z elektrowniami atomowymi zamiast kontynuować budowę to odkrywają Amerykę na nowo, by odwlec budowę. A później ich kadencja się skończy i tak na nowo.
~Masterdar2025-02-01 11:19:04 z adresu IP: (87.205.xxx.xxx)
Co ma wspólnego trasa Stary Śleszów - Kobierzyce-Kąty z wąskim gardłem A4 czyli odcinkiem Legnica - Wrocław.
~Kondi2025-02-01 17:10:54 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
To, że to wąskie gardło w okolicy Wrocławia, zostanie odkorkowane, ponieważ 1/3 ruchu przejmie "nowy ślad"
~UE out2025-02-01 09:41:37 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Tak w kółko ile pasów? W jakim śladzie? 30 lat już trwa to bezproduktywne kłapanie dziobem zawsze przed wyborami. Finalnie nie powstanie nic po za łataniem dziur. Przykro to mówić ale nasz kraj organizacyjnie to metr mułu i wodorosty
~Piołun 2025-02-04 10:37:36 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Kochany, metr to dopiero pierwszy osad, pod nim jest jeszcze KILOMETR właściwego mułu.
~Old boy. 2025-02-01 21:27:40 z adresu IP: (78.30.xxx.xxx)
Ile by nie nabudowali, to zaraz okaże się, że i tak zrobi się ciasno. 60 lat temu jeździłem jako małe dziecko na małym rowerku z Katów Wr. do Kilianowa. Sam bez żadnej opieki. Może jeden samochód w tym czasie przejechał., a dziś nie ma tam już życia. Nic tylko pędzące samochody. Do czego, to zmierza.
~Obiektywnie patrząc2025-02-01 19:51:31 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
~Leon2025-01-31 22:22:20 z adresu IP: (213.108.xxx.xxx)
Jak dla mnie to powinna być autostrad od Zgorzelca przez okolice Lubania, Lwówka Śl., Bolkowa z Jaworem ( gdzie można by było zrobić węzeł z S3 ) dalej okolice Strzegomia ( połączyć się z DK nr 5 )następnie okolice okolice Sobótki ( łącząc się z kolejną DK nr 35 ) aż do Wrocławia gdzie zrobić ogromny węzeł łącząc A4 z A8. oczywiście wszystko 3 past w każdym kierunku plus pasy awaryjne
~Kierowca 2025-01-31 14:32:26 z adresu IP: (2a00:f41:280c:addc:5587:x:x:x)
Ta droga powinna mieć trzy pasy w każdą stronę od UA do D
~Antek2025-02-02 23:32:26 z adresu IP: (2a02:a319:a1e8:b980:b55b:x:x:x)
Po co? W cebulandii i tak się tylko dwoma lewymi jeździ.
~Hggg2025-02-01 11:04:03 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Na chwilę obecna 3 pasy A i to miejscami będzie malo
~Bakdarek2025-01-31 10:43:26 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
dzień dobry, chciałbym spytać co z ruchem bezpośrednio z Wrocławia i z S8 do miejsca wyjazdu Kostomłoty. Wydawać było by się że korki będą takie jakie były. A droga nie bez powodu nazywana jest drogą Śmierci.
~Mav2025-02-01 15:27:05 z adresu IP: (80.68.xxx.xxx)
Jak usuniesz tranzyt to obecna droga spokojnie wystarczy
~Nick2025-01-31 09:27:13 z adresu IP: (93.179.xxx.xxx)
Zaniedbania w realizacji tej inwestycji powinny zostać zbadane. Ta droga powinna zostać zmodernizowana i przebudowana już 10-15 lat temu.
~Profesor UWr2025-01-31 11:46:44 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
~George Nie wiem skąd czerpiesz wiedzę, ale większość nowej sieci dróg ekspresowych i autostrad to wybudowano za Platformy i PSL i było włączone do programu sieci dróg na Euro 2012. Nawet autostrady które były kończone po roku 2015, też były z regułu rozpoczęte za rządów Tuska. I taka jest prawda. Gdybyśmy mieli liczyć na PiS, to marnie by to wyglądało, wystarczy spojrzeć jak mało przetargów rozstrzygano w latach 2016-2023. PiS rozwijał głównie autostrady wzdłuż Wschodniej Polski, które mają małe obłożenie, ale były budowane ze względów propagandowych dla swojego elektoratu.
~George2025-01-31 11:28:51 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
profesorku UWr....brać to się można, zobaczymy co wybudują... a tak na marginesie to poprzednie dwie kadencje rządu zaowocowały wybudowaniem największej ilości dróg w historii III RP
~bbb2025-01-31 10:57:01 z adresu IP: (93.179.xxx.xxx)
To są zaniedbania również za czasów PO.
~Profesor UWr2025-01-31 09:45:27 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Poprzednie dwie kadencje rządu były czasem złodziejstwa i tępej propagandy. W zamian mamy ogromne zaniedbania w budowie dróg, których mogło nie być. Pamiętacie jak PiS w 2015 roku obiecywał ekspresówkę do Kłodzka? I gdzie ona jest? A ekspresówkę Kobierzyce - Wałbrzych - Jelenia Góra w 2019? I gdzie ona jest? Dopiero teraz obecny rząd się bierze za to.
~D i J2025-01-31 09:11:14 z adresu IP: (93.179.xxx.xxx)
Obie drogi i stara i nowa będą płatne. Inaczej większość tranzytu nadal pojedzie starą drogą. Pan Gancarz analityk tego nie przewidział chyba.
~...2025-01-31 11:00:01 z adresu IP: (93.179.xxx.xxx)
A wiesz Inżynierze co jest głównym generatorem ruchu w tym rejonie. Widać nie. Jest nim właśnie Wrocław, więc nawet jak sobie 3 nowy nitki a4 wybudujesz to i tak większość będzie jeździć starym śladem. Zapoznaj się z aipr.
~Inżynier Budowy Dróg2025-01-31 09:49:21 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Co Ty wiesz o budowie dróg.... Nawet nie masz pojęcia. Tak się zrobi ślimaki po obu stronach połączeń, że główną będzie nowa autostrada a nie stara nitka.
~diro2025-01-31 09:08:56 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Likwidacja zjazdów A4 od Katowic do Bolesławca powinna mieć cztery pasy ruchu bowiem wzrośnie mocno ruch TIRów przy odbudowie Ukrainy – w obie strony. a one blokują nam przejazd. Skoro likwiduje się węzły to należy poprowadzić równoległy trakt dla komunikacji między węzłami. Tak węzły są motorem napędowym dla rozwoju kraju. Niestety rzecznik GDDKiA jest źle poinformowany o przepisach. To obywatele ustalają potrzeby a nie urzędasy.
~...2025-01-31 09:05:13 z adresu IP: (93.179.xxx.xxx)
Czyżby kolejny kluczowy projekt, podobnie jak CPK potraktowany. Rząd Tuska działa na korzyść Polski?
~jandzban2025-02-02 10:05:31 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
W jakim sensie jak CPK? Rozbudowa o 1 pas brzmi ci bardziej ambitnie niż budowa dodatkowej autostrady?
~aaa2025-01-31 09:03:50 z adresu IP: (93.179.xxx.xxx)
Pan Gancarz nie ma żadnych kompetencji żeby wypowiadać się o błędach analitycznych. Rolnik z wykształcenia piastujący swoją funkcję z tytułu podziału politycznego tortu, którego kawałek dostała tzw trzecia droga. I to w sumie jedyna jego kompetencja i związek z drogami.
~greg2025-01-31 09:02:55 z adresu IP: (93.179.xxx.xxx)
Autostrada miała być rozbudowana w starym śladzie i to nie jest tożsame z tylko z tzw, dobudową 3 pasa. W rejonie Bielan i w Wrocław Południe przewidywano dodatkowo budowę jezdni zbierająco -rozprowadzających dla oddzielenia tranzytu od ruchu lokalnego. Czyli w tym rejonie planowano 5 pasów w każdym kierunku. Korki na węźle Bielany tworzą się dlatego, że miasto Wrocław nie chce przebudować na dwupoziomowe skrzyżowania Karkonoskiej ze Zwycięską.
~....2025-01-31 11:04:03 z adresu IP: (93.179.xxx.xxx)
Adolf zobacz co generuje korki na węźle Bielany a dopiero potem się udzielaj. Węzeł Bielany trzeba przebudować. Największe natężenie pojazdów jest od od Kątów do Wrocławia. Bez jego przebudowy , i nawet zmniejszając ten ruch o tranzyt i tak będą się tam tworzyły korki.
~Adolf2025-01-31 09:56:57 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Korki tworzą się głównie na odcinku Bielany - Kąty Wrocławskie. Od Kątów do Bielan odcinek czasami jedzie się godzinę, a normalnie powinno 7-10 minut. Poprowadzenie autostrady w rejonie Wrocławia nową nitką oddali ruch tranzytowy DE-UA od Bielan i zmniejszy ogromny ruch aut w tej okolicy.
~Edi2025-01-31 07:45:50 z adresu IP: (2a02:a314:a3ed:df80:5d36:x:x:x)
Ktoś już chyba kupił działaczki...
~Biznesmen2025-01-31 07:57:20 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Też kupuj, masz szansę.
~Bobek2025-01-30 22:30:59 z adresu IP: (2a00:c020:40fe:4a69:bcf7:x:x:x)
A ludzie gnią przez urzędasów. Codziennie coś się dzieję.
~Klop2025-01-31 07:38:51 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Ludzie giną przez wariatów drogowych
~Gość2025-01-30 21:59:51 z adresu IP: (2a00:f41:7051:1cfb:d8d8:x:x:x)
Problem polega na tym, że inwestycję w starym śladzie można było rozpocząć natychmiast, a w nowym na dzień dobry pojawią się konflikty z wykupem zwłaszcza w bliskości Wrocławia, gdzie grunt ma wartość.
~jandzban2025-02-02 10:04:23 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
"Natychmiast"... a co z estakadami nad autostradą, które są do zburzenia bo nie dają miejsca ? Zburzysz je natychmiast? Nikt z nich nie korzysta? Durne bez wyobraźni.
~Psycholog z Ottmachau2025-01-31 07:54:24 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Inwestycja w starym śladzie doprowadziłaby do gigantycznych korków pod Wrocławiem na co najmniej 3-4 lata i zapchanie przepustowości autostrady A4.
~gra...2025-01-30 20:57:11 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
...na zwłokę, bo chyba brakuje kasysysy
~Anarchol'682025-01-30 20:29:14 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Marszałek województwa z "trzeciej drogi" - czyli de facto pisior...
~oihoiuyfioigu2025-01-30 23:10:37 z adresu IP: (37.109.xxx.xxx)
De facto idiota z ciebie jest
~T123452025-01-30 19:30:44 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Odwracaja uwage od remontu Powst.Sl...
~Krzyki2025-01-31 07:56:13 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Po co Ci remont Powstańców? Fanaberia jakaś? Jest dużo innych ważniejszych inwestycji.
~Pasażer2025-01-30 19:04:19 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Wreszcie jakaś dobra decyzja!