Wałbrzych: Autobusy wodorowe jeżdżą od kilku tygodni, ale jeden z nich... już miał awarię

Bartosz Szarafin, DP | Utworzono: 2025-01-21 21:51 | Zmodyfikowano: 2025-01-22 06:40
Wałbrzych: Autobusy wodorowe jeżdżą od kilku tygodni, ale jeden z nich... już miał awarię - Tak prezentują się wałbrzyskie autobusy wodorowe. Fot. Bartosz Szarafin
Tak prezentują się wałbrzyskie autobusy wodorowe. Fot. Bartosz Szarafin

Władze Wałbrzycha konsekwentnie chcą realizować wodorową rewolucję i z pomocą takich pojazdów wozić pasażerów. Ma ona swoje grono zwolenników i niemałe grono sceptyków. To nie brak wodoru spowodował jednak, że jeden z autobusów został odholowany. Winnym jest awaria baterii. Tę informację potwierdziła Kamila Świerczyńska, rzecznik Urzędu Miejskiego. Będąc precyzyjnym, w pojeździe doszło do awarii celi w baterii trakcyjnej. Autobus odjechał lawetą do fabryki w Bolechowie, gdzie usterka ma zostać usunięta w ramach gwarancji.

Wałbrzych będzie miał w najbliższym czasie 20 autobusów wodorowych. Obecnie jest ich 14. Jeździ zaledwie kilka i to na zmiany, ponieważ wciąż jedyną stacją ładowania jest kontenerowa stacja mobilna na zajezdni, która ma niską wydajność. Ponadto obsługa linii odbywa się przy współpracy z dotychczasowym operatorem, a zatem Miejski Zakład Usług Komunalnych (który będzie obsługiwał autobusy wodorowe, a docelowo całą komunikację) obsługuje wodorowcami tylko linie EX i C. Od lutego będą obsługiwać także linię nr 5 Jedlina-Zdrój – Głuszyca oraz nr 4 Podzamcze – Rusinowa.

Umowa na zakup autobusów wodorowych w Wałbrzychu opiewa na 80 mln zł.

Zobacz też: Słupki blokują wjazd do centrum Jeleniej Góry. Nowe rozwiązanie już działa


Komentarze (7)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Anka2025-01-26 13:34:03 z adresu IP: (2a02:a318:4080:bd80:41eb:x:x:x)
Już prezydent Wałbrzycha błaga o dofinansowanie do kosztów paliwa , bo nie sprawdzał ceny wodoru na 1km. Każdy jak kupuje auto , to patrzy pierwsze czy gaz czy ropa. Prezydent Wałbrzycha nie wiem na co
~Pracownik 2025-01-23 07:50:55 z adresu IP: (2a02:a318:40e9:6d80:c4f5:x:x:x)
A co dziś nie ma awari ? dziś wszystko jest robione żeby miało awarie. Pracując na lince, widzę jak nie starannie się pracuje. Ale wypłaty by chcieli.
~Śląsk 2025-01-23 07:47:55 z adresu IP: (2a02:a318:40e9:6d80:c4f5:x:x:x)
Wałbrzych tam tylko budki z piwem są potrzebne.
~Piotr Olszewski 2025-01-22 10:17:45 z adresu IP: (2a00:f41:70d7:19c4:0:x:x:x)
I jeszcze jedno to opisano w samorządzie Wałbrzyskim że ze względu na wyższe podwozie wiadomo technologia konstrukcyjna pojazdu na Wodór tego typu pojazdu nie mogą być eksploatowane na wytypowanych drogach w dzielnicach miasta gdzie na przeszkodzie są wiadukty i mosty a więc czy na pewno kreowanie tego transportu jako eko jest idealne wątpię bo i tak będzie transport tradycyjny zasilany benzyną obsługiwane linie tam gdzie nie może poruszać się pojazd autobusu wodorowego .Więc jaka to ekologia skoro będą funkcjonować w Wałbrzychu dwa rodzaje transportu tradycyjny i wodorowy .To absurd i chore działanie tym bardziej że na takie fanaberie nie może sobie pozwolić samorząd Wałbrzycha z przyczyn ekonomicznych i finansowych .Aby wykreować wizerunek Szełemeja miasto musiało się zapożyczyć na zakup tych nielicznych pojazdów które faktycznie nie zmienia standardu życia mieszkańców wręcz obciąża podatkami społeczność lokalną w końcu ktoś te długi i fanaberie Prezydenta Wałbrzycha będzie musiał spłacać kto mieszkańcy Wałbrzycha którzy nie są zamożni z przyczyn transformacji Balcerowicza i do tej pory po upadku przemysłu górniczego nie doszło miasto do równowagi ekonomicznej i gospodarczej .
~Piotr Olszewski 2025-01-22 10:09:43 z adresu IP: (2a00:f41:70d7:19c4:0:x:x:x)
Przypominam że dawniej w Wałbrzych posiadał transport tramwajów a potem trolejbusy.I jedne i drugie wycofano mimo że były zasilane energią ze względu na trudne warunki drogowe i specyfikę ułożenia miasta .Przywrócono transport tradycyjny zasilany benzyną.Jak się okazało na wałbrzyskie warunki zdał egzamin .Baza w Wałbrzychu posiada własny warsztat naprawczy i myjnię.Autobusy na wodór ze względu na awaryjność tak jak w tym wypadku wymaga interwencji naprawczych u producenta lub specjalistyczne warsztaty których nie posiada Wałbrzych .Eksploatacja ekonomiczna tego transportu wątpliwa a i droższy tabor u producenta niż tradycyjny . Dziwię się włodarzom Wałbrzycha że weszli na przedsięwzięcia zbyt kosztowne tym bardziej że Wałbrzych jest zadłużony i brakuje na inne ważne inwestycje i infrastruktury komunalnej .Wiadomo że Prezydent Szełemej bardziej działa wizerunkowo i propagandowo starając się dostosować do dyrektyw unijnych nie zawsze z interesem narodowym Polaków tym bardziej Samorządów które w większości w Polsce mają długi o działają na skraju bankructwa .Nie ta drogą ideologiczna i światopoglądowa wiadomo większość samorządów w tym Wałbrzyski są zarządzane przez bonzów partyjnych PO .
~Pasażer2025-01-22 10:07:45 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Autobus miał usterkę i pojechał na lawecie do fabryki, gdzie mają ją naprawić. To jest wiadomość dnia?
~Piotr Olszewski 2025-01-22 09:59:34 z adresu IP: (2a00:f41:70d7:19c4:0:x:x:x)
Te autobusy nie są ekonomiczne w eksploatacji co daje przykład awaryjnie i i zmuszenia do przewiezienia tego autobusu do producenta .Trzeba zaznaczyć że Wałbrzych to specyficzne miasto z wieloma zaniedbanymi drogami w gestii samorządu i trudne do obsługi komunikacji miejskiej . W niektórych miastach gminnych wycofują się z tego pomysłu .Produkcja wodoru wymaga dużo nakładów energetycznych i specyficznych baz eksploatacji i przechowywania wodoru .Czy to eko wątpię .