Wrocław: Wycięto trzy drzewa przy pomniku Fredry na Rynku. Dlaczego?

Beata Makowska, DP | Utworzono: 2025-01-16 10:20 | Zmodyfikowano: 2025-01-16 10:23
Wrocław: Wycięto trzy drzewa przy pomniku Fredry na Rynku. Dlaczego? - Wycięte drzewa na wrocławskim Rynku. Fot. Beata Makowska
Wycięte drzewa na wrocławskim Rynku. Fot. Beata Makowska
Wrocław: Wycięto trzy drzewa przy pomniku Fredry na Rynku. Dlaczego? - 0
Wrocław: Wycięto trzy drzewa przy pomniku Fredry na Rynku. Dlaczego? - 1
Wrocław: Wycięto trzy drzewa przy pomniku Fredry na Rynku. Dlaczego? - 2

11 lat wytrzymały trzy drzewa posadzone na wrocławskim Rynku w okolicy pomnika Aleksandra Fredry. Złe warunki siedliskowe, duża dawka soli sypana na płytę Rynku podczas zimy i wiele innych czynników spowodowało, że rośliny umarły i trzeba było je wyciąć.

Polecamy: Będzie referendum w sprawie odwołania Jacka Sutryka? Piotr Uhle: To jest realne

Warunki dla drzew były trudne

Trwają rozmowy nad innym sposobem zazielenienia tego miejsca, mówi Marek Szempliński z Zarządu Zieleni Miejskiej:

- Warunki siedliskowe dla tych drzew są trudne, one były sadzone w 2013 roku, o ile pamiętam. One już były z założeniem, że to nie będą drzewa długowieczne. Natomiast teraz, poza tym, że martwe trzeba usunąć, są to także przygotowania do innych nasadzeń, do poprawienia warunków siedliskowych.

Wrocławianie zwracali uwagę, że pnie, które pozostały po wycince, nie wyglądają na martwe. Przesłaliśmy więc zdjęcie do specjalisty z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, który wstępnie potwierdził, że rośliny są martwe.

Sprawdź: Wody Polskie otrzymały nakaz zabezpieczenia tamy w Stroniu Śląskim. Mają na to czas do 1 czerwca

Trwa planowanie przyszłych nasadzeń

Teraz trwa planowanie tego, jak poprawić warunki dla przyszłych nasadzeń. Nie będą to jednak donice, mówi Marek Szempliński z Zarządu Zieleni Miejskiej.

- Donice to bardzo zły pomysł. Drzewa w donicach rosną słabo, bardzo trudno roślinę utrzymać. Mają fatalne warunki, a jeszcze w miejscach uczęszczanych donice wszyscy traktują nie jako donice, ale pojemniki na wszystko.

Decyzja o nasadzeniach nowych roślin zostanie wprowadzona w życie, kiedy tylko ZZM dojdzie do porozumienia z miejskim konserwatorem zabytków, co do sposobu zazielenienia wrocławskiego Rynku.

Zobacz też: Parking przed szpitalem na Borowskiej będzie mniejszy? Już teraz trudno tam o miejsce


Komentarze (25)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Breslauer2025-01-26 09:23:43 z adresu IP: (193.28.xxx.xxx)
To skończmy solić są inne sposoby na śnieg i oblodzenie, po za tym jak już inni pisali w wielu miastach za Odrą są piękne nasadzenia, drzewa. Tak samo jak Wrocław nie ma metra bo mieszkańcy nie chcieli w referendum, skończmy z tym ogłupianiem nas i obrażaniem naszej inteligencji.
~Sadzą sadze2025-01-21 01:36:00 z adresu IP: (2a01:112f:4104:9b00:719f:x:x:x)
Wrocław ma Miejskiego Konserwatora Zabytków? Chyba ubytķow!
~1232025-01-18 21:45:07 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Zamówi się 3 nowe z Brandenburgii za 15k i będzie pięknie.
~Wesoly 2025-01-18 10:25:58 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Nie wiem jak komuś moze podobać się aktualnie rynek we Wrocławiu. Szaro, brudno, nijaki. Taki typowy dla niemca
~Wagner2025-01-18 12:05:07 z adresu IP: (2a02:8108:97c0:357c:45ef:x:x:x)
typowy tzn.ladny, czysty i estetyczny dla Niemca to byl ten rynek do 1945 roku. Potem takie jak ty go polsctwo go zniszczyli.
~Dw xxxxx2025-01-17 17:47:37 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
To może 3 fontanny za grube miliony w miejsce zieleni? Kasa wydana, ludzie podzieleni bo zawsze znajdą się zwolennicy i będzie się działo....
~Matt2025-01-17 14:51:08 z adresu IP: (80.49.xxx.xxx)
Te drzewa wcale nie były martwe ! Komuś przeszkadzały, tylko pytanie komu ?
~Abb2025-01-16 23:36:50 z adresu IP: (2a02:a319:a0ce:8400:5075:x:x:x)
Tak, sadźcie drzewa w zabudowie historycznej... przyjdzie wiatr rozwali pół rynku i będzie płacz. Drzewa to są w parku.
~Marc2025-01-16 21:48:45 z adresu IP: (2a01:112f:658:c600:aa65:x:x:x)
Tak, sam osobiście widziałem drzewa i te trzy i pozostałe rosnące na Rynku.To był koniec lipca ,wszystkie liście sparzone ,zwiędniete z braku wody.Pod samymi oknami prezydenta miasta
~Cordian2025-01-16 21:24:58 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
Wystarczy popatrzeć na zdjęcia dawnego przedwojennego Breslau ile było drzew wzdłuż ulic.A teraz sama betonoza
~Gość 2025-01-16 20:23:29 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
To jest przerażające, prezydent miasta nie ma sposobu, żeby na pustyni Rynku uchowały się piękne drzewa dające cień???
~Piekny Las2025-01-17 09:09:00 z adresu IP: (2a02:8108:97c0:357c:7c06:x:x:x)
w Collegium Idioticum nie uczono o przyrodzie i drzewach.
~Monika 2025-01-16 19:25:21 z adresu IP: (2a02:3100:a14b:fc00:4dad:x:x:x)
Bardzo mi przykro ale powody które zostały podane nie przekonały mnie!! byłam wielokrotnie w Wiedniu dosłownie cały miasto tonie w zieleni i drzewach prawie każda ulica i każdy zaułek i każdy plac jest tak zagospodarowany że są wszędzie drzewa i drzewka a tutaj mi ktoś mówi że we Wrocławiu 3 drzewa zamarły z powodu takich i innych warunków!! nic dodać nic ująć.
~Pasjonat2025-01-23 00:59:37 z adresu IP: (77.222.xxx.xxx)
Dokładnie, niech pojadą i zobaczą jak austryjacy to robią
~Krypa2025-01-16 20:02:47 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Bo tam nikt nie sypie soli , ani chemii szkodzącej roslinom, zwierzętom ( psom ich łapki), naszym butom i płucom, bo wdychamy
~emeryt2025-01-16 14:35:18 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
Za komuny stała tam stacja benzynowa, a obok rozłożysta, kilkudziesięcioletnia wierzba płacząca. Mogła stać jeszcze drugie tyle ale ją wycięto. Nie straszne jej było solenie.
~KONRAD2025-01-20 17:56:51 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
W Rynku nie rosła żadna wierzba płacząca tylko pomiędzy pomnikiem Aleksandra hr.Fredry(stanął przeniesiony tu ze Lwowa w 1956),a stacją benzynową (istniała w latach 1930-1974) rosła topola.Zasadzona została przez komunistów z ówczesnych PRL i CSRS jako tzw.drzewo przyjaźni polsko-czechosłowackiej w 1948.Ta topola została wycięta podczas remontu nawierzchni Rynku w listopadzie 1996.
~Piekny Las2025-01-16 18:54:55 z adresu IP: (2a02:8108:97c0:357c:6014:x:x:x)
Ta piekna wierzbe posadzil Hans. Migranci ze wschodu w jej cieniu wypoczywali i kto wie moze nawet uczen Profesora Banacha pod jej konrami pracowal nad Riemann-Hypothese ... az natura obdarzyla Wroclaw geniuszami z zieleniaka albo z Collegium Idioticum i pieka wierzba a potem 3 klony poszly pod topor ... winna jest sol.
~Gosc2025-01-16 17:44:41 z adresu IP: (2a00:f41:5865:b673:555f:x:x:x)
No to trzeba było posadzić wierzbę a nie znęcać się nad klonami- jakby nie patrzeć to było znęcanie się nad roślinami.
~Piekny Las2025-01-16 14:11:07 z adresu IP: (2a02:8108:97c0:357c:6014:x:x:x)
Urzednik z "pamiecia". "Warunki siedliskowe dla tych drzew są trudne, one były sadzone w 2013 roku, o ile pamiętam"... : ) czy to jest syndrom Collegium Idioticum ? Jezeli ten Pan expert nie jest pewny "kiedy posadzono drzewa " to idac tropem specjslisty od zieleni trzeba tez dopuscic mozliwosc, ze ten "zajac to jest kot i wskoczyl na wierzbe"
~Solone zimą2025-01-16 13:46:52 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
Bo zimą są solone regularnie, a latem pieką się liście - taki Miś...
~Alicja2025-01-16 13:11:18 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Na Starym Mieście tym bardziej powinno się myśleć o dbaniu o drzewa i o nowych nasadzeniach, to miejsce spotkań wszystkich - mieszkańców, turystów. Kto wreszcie pomyśli o zazielenieniu np. ul. Kazimierza Wielkiego, która w tej chwili jest betonową "autostradą" w samym sercu miasta, dwa kroki od rynku.
~Alicja2025-01-16 13:06:38 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Drzewa dawały chociaż skrawek cienia na tej betonce. Wrocławianie chcą więcej drzew, w tym mieście przez te wszystkie wycinki nie ma już czym oddychać.
~xx22025-01-16 12:17:04 z adresu IP: (80.253.xxx.xxx)
Ale skoro 11 lat jakos wytrzymaly, to dlaczego na kolejne tyle lat nie mozna zasadzic nowych? Teraz przez 2-3 lata nie bedzie nic.
~Krypa2025-01-16 20:04:34 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Bo Wrocław nie ma dendrologa - widać to po katastrofalnym stanie drzewostanu w całym mieście.