Szybowiec Grunau Baby II i jego historia. Po 60 latach wrócił do miejsca, gdzie go produkowano
Waży do 250 kilogramów, a rozpiętość skrzydeł to niecałe 14 metrów. Do Jeżowa Sudeckiego powrócił szybowiec - model Grunau Baby II był tam zaprojektowany i produkowany jeszcze w latach trzydziestych, mówi Ivo Łaborewicz, dyrektor Oddziału Archiwum Państwowego w Jeleniej Górze:
- Niemcy mieli zakaz sił powietrznych po I wojnie światowej, więc starali się szkolić tam, gdzie mogli. Nie mogli na maszynach silnikowych, to szkolili narybek przyszłych pilotów na szybowcach najpierw.
- Ten szybowiec jest z 1964 roku, ponieważ z tamtych lat ciężko byłoby dostać. Szybowiec oryginalny, który powstał tu w 1932 roku, był najczęściej produkowanym na świecie, powstało 6 tysięcy sztuk - dodaje Władysław Jagiełło, prezes stowarzyszenia Euroregionalne Centrum Modelarskie.
Zobacz też: Nowa nazwa, festiwal i koncert w NFM. Ambitne plany filharmonii z Jeleniej Góry
"Jest ważny dla historii szybownictwa"
To statek powietrzny, który jest ważny dla historii szybownictwa na całym świecie, mówi Jagiełło:
- Jest z drzewa i jest takie specjalne płótno nasączane tłuszczem, który daje właśnie lekkość temu szybowcowi. Kolega, który pracuje i mieszka w Niemczech, pomógł nam znaleźć ten szybowiec. Dzięki 34 darczyńcom, bo tyle osób wpłacało na nasze specjalne konto, udało się pod Berlinem znaleźć i kupić szybowiec.
8 marca będzie można obejrzeć szybowiec w Jeżowie Sudeckim podczas dziesiątych Mistrzostw Modelarstwa Szybowców Grunau. Na razie ma służyć jako eksponat w muzeum, choć nie jest wykluczone, że wróci w przestworza Kotliny Jeleniogórskiej.
Posłuchaj materiału Macieja Ryłkiewicza, reportera Radia Wrocław:
Przeczytaj: Batalia o spalarnie śmieci na Dolnym Śląsku. Marszałek uspokaja, mieszkańcy mają obawy
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.