Co dalej z rozbudową autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą?

Joanna Jaros, PL | Utworzono: 2025-01-15 22:51 | Zmodyfikowano: 2025-01-15 22:55
Co dalej z rozbudową autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą?  - Rozbudowa, przebudowa autostrady A4 jest wpisana do rządowego programu budowy dróg krajowych. Fot: Radio Wrocław
Rozbudowa, przebudowa autostrady A4 jest wpisana do rządowego programu budowy dróg krajowych. Fot: Radio Wrocław

Wiosną zdecydowano, że wybrany wariant modernizacji - poszerzenie trasy w starym śladzie, musi zostać poddany ponownej analizie. W czerwcu pracę nad tym rozpoczął zespół, który miał przedstawić wnioski do końca roku. Prace zostały zakończone, ale raportu jeszcze nie ma, a to oznacza, że nie można ruszyć dalej z dokumentacją. Jak wyjaśnia jednak Magdalena Szumiata z dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nie wpłynie to na opóźnienie w pracach:

- Rozbudowa, przebudowa autostrady A4 jest wpisana do rządowego programu budowy dróg krajowych. Ten program obowiązuje do 2030 roku z peprspektywą do 2033, więc na ten moment terminy jeszcze są dochowane. 

Polecamy: Ciąg dalszy sprawy zablokowania ulicy Dożynkowej. Jakie konsekwencje poniesie deweloper?

Gdy raport będzie gotowy, trafi do Ministerstwa Infrastruktury, które podejmie decyzję o utrzymaniu lub też zmianie wariantu rozbudowy trasy. - Kolejnym krokiem, jak już będą decyzje, będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla danego przebiegu autostrady A4. Mamy nadzieję, że złożenie tego wniosku nastąpi w tym roku - dodaje Magdalena Szumiata z GDDKiA.

Jaką decyzję podejmie Ministerstwo i kiedy ona nastąpi? Trudno to przewidzieć, ponieważ projekty rozbudowy A4 zarówno w starym jak i nowym śladzie były oprotestowywane przez mieszkańców i samorządy.

Polecamy: Batalia o spalarnie śmieci na Dolnym Śląsku. Marszałek uspokaja, mieszkańcy mają obawy

 

 

 


Komentarze (35)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~~obserwator2025-01-22 12:15:11 z adresu IP: (62.141.xxx.xxx)
Widzę jeszcze jedną opcję, chyba nikt o niej nie mówił. Pewnie najdroższa ale z potencjałem. Równoległa do A4 ale zaczynająca się na północy Wrocławia pewnie gdzieś Oborniki, Trzebnica z możliwością wpięcia w S8 koło Sycowa. Później okolice Wołowa, Lubina i do węzła A4 A18. Przejęła by ruch z kierunku Warszawy i Poznania przed AOW a skomunikowała "zagłębie Miedziowe" z dostępem do obu autostrad z zachodu... Tym bardziej że już zaakceptowano S5 poniżej Wrocławia
~Zbychu2025-01-20 17:03:42 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Sensownie poprowadzony nowy ślad rozwiąże wszystkie problemy
~Manio 2025-01-19 22:48:46 z adresu IP: (78.131.xxx.xxx)
A4 powinna mieć po 4 pasy w jedną stronę,bo inaczej za parę lat znów będziemy zastanawiać się gdzie budować.
~Spajder772025-01-19 18:21:57 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
Moim zdaniem droga powinna być rozbudowana w starym śladzie. Jeżeli budowa bedzie realizowana w nowym śladzie to potrwa kilkanaście lat.
~Siekier2025-01-20 09:29:17 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Ktoś z gddik ci zapłacił za ten komentarz? Nie znam nikogo kto by chciał A4 w starym śladzie, bo to by oznaczało monstrualne korki dla tysięcy ludzi którzy dojeżdżają do pracy tą właśnie drogą.
~Sołtys 2025-01-19 14:46:09 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
GDDKiA zignorowała tysiące mieszkańców. Chyba będzie potrzebne śledztwo prowadzone przez prokuraturę z drugiego końca kraju żeby zbadać kto i na czyje polecenie zmienił pierwotne plany. Wywalili do kosza ankiety i analizy bo ktoś bardzo chce rozbudowy w starym śladzie
~Dany2025-01-19 14:43:01 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Może czas żeby ABW zainteresowała się sprawą lub CBA przebadało właścicieli okolicznych gruntów? Tu idzie o wielką kasę i narażenie nas podatników na olbrzymie straty. Ta rozbudowa to pudrowanie trupa.
~Jaro2025-01-19 14:38:35 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ciekawe kto miał takie dobre układy w poprzednim rządzie, że załatwił sobie bezsensowną decyzję o rozbudowie w starym śladzie? Wszystkie analizy przez lata mówiły, że korzystniejsza jest budowa nowej autostrady aż tu nagle na ostatniej prostej taka zmiana i szybka decyzja o rozbudowie.
~jjjjjj2025-01-19 14:33:25 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Można mieć dwie autostrady w cenie zbliżonej do jednej, ale kilka osób nie zgadza się na przebieg nowej autostrady w pobliżu ich domów. Przez kilka domów ucierpi pół Polski i gospodarka na znacznym obszarze. Nie mówiąc już o wpływie korków na ekologię.
~hhhh2025-01-19 19:29:15 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
to sobie przez swoje podwórko puść tę autostradę i przez swoje parki krajobrazowe
~Zbig492025-01-18 17:12:39 z adresu IP: (31.42.xxx.xxx)
Brednie! Pieniądze zostały wstrzymane bo Polska zbyt szybko się rozwijała a to zagrażało niemieckiej gospodarce. Ale oszołomy z PO i ich sympatycy tego nie rozumieją! Dla Niemca najważniejszy jest niemiecki interes co jest zrozumiałe. Dla tzw "polskich europejczyków" poklepanie po plecach!!! Głupich nie sieją, sami się rodzą!
~Emigrant2025-01-20 19:54:23 z adresu IP: (37.31.xxx.xxx)
I Ty jesteś jednym z tych co się sami urodzili.
~Dolnoślązak2025-01-18 14:48:35 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
Przecież po wielu latach analiz już zdecydowano o budowie na starym śladzie. Problem w tym, że któryś z kandydatów z "nowej władzy" dla zdobycia głosów obiecał grupie niezadowolonych, że to wstrzyma. Niestety dostał władzę i skutecznie wstrzymuje. Zespół, który ponownie analizuje projekty dochodzi do wniosku, że wersja po starym śladzie jest najlepsza, ale to się nie podoba nowej władzy i dlatego nie ma publikacji wniosku . Identycznie jak z komisją Macierewicza
~Niklot2025-01-20 17:19:22 z adresu IP: (2a01:112f:7a2:a800:e08f:x:x:x)
A ty, dobry człowieku, masz chociaż auto? A jedziesz nim dalej niż do granicy własnej wsi??? To przewieź swoje szanowne cztery litery z Wrocławia do Legnicy - w tygodniu, a nie w weekend. A później napisz coś o starym śladzie, jaki on jest zajefajny. Tylko budowa po nowym śladzie ma sens, inaczej grozi Dolnemu Śląskowi paraliż komunikacyjny.
~Janek 2025-01-18 13:24:30 z adresu IP: (37.109.xxx.xxx)
Przecież ta autostrada i tak prawie każdego dnia stoi,i ruch Idzie właśnie tymi drogami. Rozbudowa w starym śladzie, przynajmniej zaoszczędzi ludziom wysiedleń z domów, które czasami zamieszkują od pokoleń. Tylko oczywiście najważniejszy czubek własnego nosa. A i tak tam macie ruch autostrady praktycznie codziennie i tak
~JMu2025-01-18 12:37:55 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Jak tylko ruszy rozbudowa w starym śladzie ruch przeniesie się na DW346 i 347. My mieszkańcy będziemy cierpieć z tego powodu przez 5 lat. Z tego powodu wyjdziemy na ulice naszych wsi i będziemy je blokować. Wtedy ucierpią też kierowcy i cała gospodarka. Zobaczymy czy wtedy ktoś zrozumie błąd?
~Hyby2025-01-18 09:14:19 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Nie ma potrzeby żeby budować autostradę w nowym śladzie trzeba będzie tą co jest wyremontować
~Are 2025-01-18 08:20:02 z adresu IP: (185.24.xxx.xxx)
Tylko nowy ślad, starą później wyremontować i zrobić z niej S4
~UE out2025-01-17 22:40:06 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Tylko nowy ślad.Pieniądze z KPO miały być odblokowane no i co z nimi? UE tylko okłamywać i okradać nas potrafi!
~Leon2025-01-18 08:30:26 z adresu IP: (46.112.xxx.xxx)
Przecież częściowo są odblokowane. Ale częściowo bo właściwie w sprawie sędziów i Wymiaru Sprawiedliwości nic się nie zmieniło bo prezydent blokuje wszystko co się da. A to było warunkiem postawionym przez UE w sprawie odblokowania funduszy.
~Łukasz 2025-01-18 04:49:46 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Święta racja
~Kaitek2025-01-17 18:23:29 z adresu IP: (37.109.xxx.xxx)
Te oszołomy nie jeżdżą tylko ich worzą i nie widzą jak wygląda jazda między tirami i za nim starczy mała naprawa i już 3 kilometry korka jestem za droga między Lubaniem Lwówkiem Świdnica i na Brzeg jak najdalej od Odry
~fiko2025-01-22 13:56:45 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
— Możemy mówić o setkach milionów młodych ludzi na całym świecie, którzy będą mniej inteligentni, mniej szczęśliwi i mniej kompetentni — mówi Jonathan Haidt. Profesor psychologii z New York University uważa, że na skutek użytkowania nowych technologii od dzieciństwa nastąpiło "wielkie przeprogramowanie" w społeczeństwach. I może ono pociągnąć za sobą nieprzewidywalne konsekwencje.
~Greg32025-01-17 14:43:04 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Według mnie najlepsze rozwiązanie to rozbudowa w starym śladzie. Najtańsza oraz to będzie prawdziwy paraliż miasta, jeżeli stara droga zostanie w obecnym kształcie. Wrocław to jedyne miasto na DŚl., które będzie mieć większą liczbę mieszkańców lub równą, więc po co odsuwać drogę od miasta? Przykładowo Wałbrzych w 2060 ma mieć 60 tys. według prognoz GUS, a to za tym kierunkiem lobbują politycy.
~Msf2025-01-18 08:40:47 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Rozbudowa po starym śladzie wcale nie jest najtańsza, przebudowy wymagają wszystkie wiadukty, lub muszą być budowane nowe, odsuwające bieg jezdni od siebie. Nowa trasa to okazja dla kolejnych regionów. Bliskość szybkiej drogi uwalnia nowe tereny pod inwestycje. Spójrz jak skorzystały z tego Legnica, Kąty Wrocławskie, gmina Kobierzyce.
~Malpa2025-01-17 13:15:06 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
GDDiK chce jak zwykle oszczędzać i prowadzić rozbudowę A4 w starym śladzie. Nie biorą pod uwagę jakie utrudnienia i korki tostworzy na kilka lat. Po zakończeniu rozbudowy okaże się że trzeba budować A4 w nowym śladzie. To jest właśnie Polska rzeczywistość. Zamiast od razu zrobić dobrze i budować w nowym śladzie
~bodek2025-01-17 12:17:58 z adresu IP: (89.171.xxx.xxx)
autostrada tylko w nowym przebiegu ,wszelkie rozbudowy tego co jest w tej chwili przyniesie paraliż komunikacyjny na niespotykaną skalę
~Polak 2025-01-17 11:07:34 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
W tych realiach to trzeba już tworzyć autostradę z czterema pasami w jednym kierunku.
~Ktoś2025-01-17 14:59:55 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
W obecnych czasach to w Polsce i 10 pasów będzie mało...
~Zati2025-01-17 10:54:36 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Wzrasta ruch TIRów wschód-zachód – zwłaszcza jak będzie odbudowa Ukrainy. Zaoszczędzono zamiast , przynajmniej przygotować wiadukty, mosty , pobocze pod 3 i 4 ty pas. Teraz będzie wyburzanie.
~Scorpion 2025-01-17 14:17:11 z adresu IP: (93.175.xxx.xxx)
A od czego są pociągi?
~Marqin2025-01-17 08:53:50 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Przebudowa starej A4 oznacza zamykanie odcinków autostrady i potworne korki, ktore przeniosą się na okoliczne drogi. Najrozsądniejsza wydaje się budowa nowej drogi, zlokalizowanej na południe od A4, bliżej Wałbrzycha i Świdnicy.
~hhhh2025-01-19 19:31:05 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
nowy ślad zniszczy przyrodę i życie wielu ludzi. dla biznesu, ehh
~Tylko nowy ślad2025-01-17 08:37:31 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Bardzo dobrze, że GDDKIA nie promuje już bezsensownego wariantu poszerzania starej A4. Grzebanie w autostradzie która i tak już jest notorycznie zakorkowana i wypadkowa będzie oznaczało paraliż komunikacyjny dla całego województwa i połowy kraju. Lepiej rozplanować budowę dłuzej, ale raz a dobrze.
~Zati2025-01-17 10:49:53 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Horror będzie jak podejmą decyzję tworzenia trzeciego pasa zamiast budowy równoległej A4 bis. Przez okres budowy trzeciego pasa, likwidacji ważnych zjazdów,wyburzania wiaduktów, budowy nowych - tylko TIRy będą jeździły przy wyłączeniu jednego kierunku a osobówki objazdami, bo nie pojadą razem z TIRami – będą miażdżone