System e-Doręczeń już działa. Jak z niego korzystać i czy jest obowiązkowy?
Korespondencję o wadze listu poleconego za potwierdzeniem odbioru można już otrzymać przez system e-Doręczenia. Od 1 stycznia taką możliwość muszą zapewniać między innymi wszystkie urzędy rządowe i samorządowe oraz ZUS i NFZ. Czy wrocławianie są tego świadomi?
- Słyszała pani o e-Doręczeniach?
- Nie.
- Mi to się wszystko miesza. Te wszystkie nazwy aplikacji rządowych.
- Tak, słyszałem o tym, że od tego roku to zaczęło funkcjonować.
- Wie Pan, na czym to polega?
- Jeszcze się nie zagłębiałem w ten temat.
Zakładanie skrzynek w systemie e-Doręczenia przez zwykłych obywateli nie jest obowiązkowe, ale gdy skrzynka zostanie aktywowana, to domyślnie na nią będą wysyłane listy z urzędów. Należy więc pamiętać o regularnym logowaniu się do skrzynki.
Przeczytaj także: Parkingi Park&Ride coraz popularniejsze. W planach są kolejne takie miejsca
Nie wszystkie sprawy należy załatwiać przez e-Doręczenia
Skrzynka w systemie e-Doręczenia przeznaczona jest do prowadzenia korespondencji urzędowej, do której potrzeba dowodów nadania i odebrania przesyłki. Należą do nich na przykład sprawy regulowane przepisami kodeksu postępowania administracyjnego lub ordynacji podatkowej.
- Nie każdą sprawę należy załatwiać za pomocą e-Doręczeń, bo mamy do dyspozycji mieszkańców skrzynkę mailową: [email protected] - mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Drogą mailową, jak wyjaśnia Ewa Mazur, można załatwiać z urzędem na przykład sprawy dotyczące opłat za parkowanie. Wciąż można też wysyłać tradycyjne listy polecone.
Z e-Doręczeń można korzystać przez skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl, skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl, system kancelaryjny EZD zintegrowany z e-Doręczeniami, a także aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.
Zobacz też: Wrocław: Radni pierwszej kadencji spotkali się po latach. Wyjątkowe wydarzenie w Ratuszu
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.