"Jak sardynki w puszce". Walka o miejsce to codzienność na tej trasie

Miłosz Stępień, DW | Utworzono: 2025-01-08 19:37 | Zmodyfikowano: 2025-01-08 19:41
"Jak sardynki w puszce". Walka o miejsce to codzienność na tej trasie - Wysoka frekwencja i niski komfort to problemy podróżnych na trasie Leszno - Wrocław Główny. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. RW
Wysoka frekwencja i niski komfort to problemy podróżnych na trasie Leszno - Wrocław Główny. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. RW

Trasa Leszno – Wrocław Główny w porannym pociągu to dla wielu podróżnych prawdziwe wyzwanie. Przepełnione składy i niewystarczający komfort jazdy stały się powracającym tematem rozmów nie tylko na peronach, ale i w mediach społecznościowych. Najgorzej jest w godzinach szczytu, gdy pociągami podróżują zarówno ludzie pracujący, jak i uczniowie.

Zobacz też: Obwodnica Obornik Śląskich coraz bliżej realizacji. Powstał jej projekt techniczny

Tłumy ludzi w pociągach

Pasażerowie, zapytani o swoje doświadczenia, mówią:

– Pewno, że są. Nieraz dadzą długie, nieraz dadzą krótkie [składy].
– Nieraz jest jeden skład, to są przepełnione.
– Jeździmy 4.56.
– Później, jak jadę, to są uczniowie i ludzie jadący do pracy.
– Macie zazwyczaj miejsce do siedzenia?
- Kto pierwszy, ten lepszy.
– Nieraz się uda, nieraz nie.
– Czyli walczycie o miejsca?
– Tak jest.
– Udaje się wywalczyć?
– W Osoli są jeszcze miejsca, ale kolejne przystanki już nie mają.

Przewoźnik POLREGIO odpowiedzialny za tę trasę zapewnia, że regularnie monitoruje sytuację w pociągach. Monika Boryczka, p.o. Dyrektor Dolnośląskiego Zakładu POLREGIO S.A., wyjaśnia:

– Frekwencja w pociągach monitorowana jest na bieżąco przez drużyny konduktorskie. Dodatkowo minimum dwukrotnie w ciągu roku prowadzimy też szczegółowe pomiary liczby pasażerów korzystających z naszych usług. W ostatnim czasie nie odnotowaliśmy żadnych oficjalnych skarg dotyczących warunków podróżowania na trasie Leszno – Wrocław Główny. Wszelkie sugestie można zgłaszać przez e-formularz dostępny na naszej stronie internetowej.

Przeczytaj także: Którędy pojedzie tramwaj na Psie Pole? To będzie najdroższa inwestycja komunikacyjna w historii Wrocławia

Nie tylko tłoczno, ale i duszno

Inni pasażerowie, opowiadając o swoich doświadczeniach, podkreślają:

– Krótko mówiąc, jeździmy jak sardynki w puszce.
– Za każdym razem jest tyle osób...
– W jakich to jest godzinach?
– My jeździmy o 6.32 z Obornik.
– Dzisiaj rano na przykład były strasznie przepełnione. Takie małe wysyłają.
– Dzisiaj jechałam i ja stałam prawie przy kaloryferze i po prostu było tak gorąco. Jeszcze ci ludzie, jest po prostu zaduch.

Zarząd POLREGIO zapewnia, że priorytetem firmy jest poprawa komfortu podróżnych. Monika Boryczka wyjaśnia:

– Naszym celem jest zapewnienie jak największego komfortu pasażerom. Osoby podróżujące na trasie Leszno – Wrocław Główny korzystają wyłącznie ze zmodernizowanych składów, które są wyposażone w klimatyzację. Uwagi dotyczące ogrzewania w pojeździe pasażerowie mogą na bieżąco zgłaszać obsłudze pociągu.

Mimo zapewnień przewoźnika pasażerowie nadal zwracają uwagę na niedogodności i oczekują lepszych warunków. Czy większe składy lub dodatkowe kursy mogłyby rozwiązać problem? W opinii podróżnych byłoby to krokiem w dobrą stronę, ale czas pokaże, czy działania te zostaną wysłuchane.

Polecamy: Wrocław najwolniejszym miastem w Polsce. Nawet Warszawa i Paryż jeżdżą szybciej


Komentarze (25)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Marszałekopałek2025-01-12 19:39:01 z adresu IP: (83.29.xxx.xxx)
Co ta baba opowiada??? jeżdżę z Obornik śl do Wrocka codziennie 4.35 i wszystkie pociągi po moim jadą nawalone pod sufit i tak jest od ok 3 lat skąd to babsko się wzięło??? Jeszcze lepsze są KD które na skargi odpowiadają że skarga nie podlega rozpatrzeniu sic! można..można
~Jak 2025-01-12 14:09:40 z adresu IP: (78.30.xxx.xxx)
Płaci się za przejazd nie za miejsce, więc czego podróżni nie rozumieją. Ogarnijcie się, zawsze tak było ale człowiek się cieszył że jedzie i było fajnie, ale teraz ludzie o wszystko mają roszczenia. Więcej pozytywnych reakcji.
~hasler 2025-01-11 18:14:06 z adresu IP: (195.117.xxx.xxx)
Patologie Regionalne do likwidacji. Im szybciej tym lepiej dla pasażerów.
~Maciej 2025-01-10 08:08:33 z adresu IP: (213.5.xxx.xxx)
Zapraszam do pociągu relacji Wrocław - Katowice. Tam jest dramat, ciągle wielki ruch. Najbardziej z od Wrocławia
~Yggh2025-01-10 14:19:00 z adresu IP: (2a02:a319:a1b5:3700:32:x:x:x)
I co w związku z tym..kupujesz bilet z miejscówka i siedzisz. Czego się czepiasz
~Am12025-01-10 05:39:33 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Tak jest w każdy pociągu w szczycie do Legnicy!!
~Kaitek2025-01-10 01:01:01 z adresu IP: (37.109.xxx.xxx)
jeszcze 3 wypadki na niestrzeżonych przejazdach i kolej leży i kwiczy bo zabraknie lokomotyw i wagonow
~Kaitek2025-01-10 00:57:02 z adresu IP: (37.109.xxx.xxx)
A co nie mają wejścia ilu ludzi kupiło bilety chyba że komputer mają w domu służbowy
~Osoba która nie lubi PR2025-01-09 21:58:58 z adresu IP: (194.4.xxx.xxx)
Albo jeszcze Ostrów Wielkopolski - Wrocław Główny o 16:16 Taki tłok był. Na Oleśnicy i Borowej najwięcej osób wsiadało a potem wysiadali na Mikołajowie. Jak się komuś trzyma miejsce to już afera, jakaś babka do mnie podeszła i powiedziała że w takich pociągach nie ma rezerwacji miejsc i się mnie spytała czy kolega w pociągu to ja jej odpowiedziałam "No tak, jest w pociągu" chciałam jeszcze dopowiedzieć że "stoi centralnie za panią bo pani na środku przejścia stoi". Lub jeszcze Jelcz-Laskowice - Milicz/Syców to też dużo osób wsiada i często przy drzwiach siadałam z kolegą
~Mykk2025-01-12 19:43:04 z adresu IP: (83.29.xxx.xxx)
Jesteś jedną z tych bezstresowych ktòrej torba zajmuje wolne miejsce obok? może trafisz na mnie bo w regio nie ma rezerwacji i czy to facet czy dziunia zawsze najpierw proszę o zabranie torby a jak nie to sam to robie
~SP62025-01-09 18:18:53 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Polregio nic nie kontroluje, wiele lat jeździłem na trasie Ścinawa Wrocław główny. Miejsca kończyły się już na stacji Wrocław Główny, tłok i ścisk to była codzienność. Wozilem że sobą w plecaku takie rozkładane siedzdnie wędkarskie żeby jakoś dojechać do domu. Teraz na tej trasie jeździ KD choć już mogę pracować z domu i nie muszę jeździć tej trasy...
~Czw2025-01-09 12:55:03 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Polregio to okropne dziadostwo, od samego początku jak tylko zaistniało. Pasażerów mają za nic, wożą jak bydło, dużo ludzi, mało wagonów a przy tym jeszcze bardzo obskurne. Powinni brać z przykład z kolei np. Dolnośląskich. Najważniejsze to się nahapać i premie sobie przydzielać. Ot cała filozofia.
~Osoba która nie lubi PR2025-01-09 22:00:40 z adresu IP: (194.4.xxx.xxx)
Zarabiają 3.400 brutto (około) a w kd konduktor jak sprawdzałam to 7.500 brutto (około) więc jest różnica
~lon2025-01-09 21:13:48 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Myślę że to niesprawiedliwe twierdzenie. Polregio powinno jeździć na trasach pomiędzy województwami, nawet na bardzo długich trasach. Ludzie tam pracujący nie są temu winni. Wina leży po stronie byłego PKP, które chciało się dzielić żeby było więcej prezesów. Potem każde województwo nie chciało dołożyć do przejazdu poza swoimi granicami (a przecież pasażerowie byli z różnych regionów). Z jakiegoś powodu w większości województw powstały nowe spółki takie jak KD. Ten sam właściciel. Ale przecież powinny też być przewozy na dłuższych trasach. A wcześniej to były Przewozy regionalne.
~Her Gulke2025-01-09 13:24:13 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
Jeszcze przyjdzie czas, że Koleje Dolnośląskie dadzą wam tak popalić, że zatęsknisz za Polregio...
~Marta2025-01-09 12:52:09 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Przez 15 lat od kiedy nie jeżdżę regularnie pociągami nic się nie zmieniło. Zdarza mi się dosyć często (nie codziennie jak dawniej) podróżować koleją o różnych porach dnia a poza tym rozmawiać ze znajomymi i jak tłok był w godzinach szczytu tak jest i teraz. Puszczane są pociągi z jednym składem a zdarza się, że i ten skład jest krótszy niż normalnie (kto korzysta z pociągów ten wie o czym mowa). Więc ludzie jeden na drugim jeżdżą. A co do klimatyzacji/ogrzewania? Nagminnie powtarza się scenariusz letni i zimowy. Klimatyzacja w jednej części robi "lodówkę" a w drugiej ledwo schładza, natomiast zimą potrafi w jednej części być wręcz sauna a w drugiej pasażerowie muszą być w kurtkach, bo jest tak zimno. Wiecznie słychać tylko od obsługi pociągu informację, że nie da sie wyregulować temperatury. To, co niewątpliwie na plus to szybkość na trasie - krótszy czas podróży oraz częstotliwość kursowania w godzinach szczytu!
~Adam2025-01-09 09:02:15 z adresu IP: (2a00:f41:70d4:70b:0:x:x:x)
Powinni zlikwidować oddział Dolnośląski polregio i puścić pociągi kd
~Osoba która nie lubi PR2025-01-09 22:03:29 z adresu IP: (194.4.xxx.xxx)
Kd to jak sam skrót mówi Koleje Dolnośląskie. Czyli tylko po dolnym Śląsku jeżdżą. Polregio to przewozy regionalne i mogłyby nawet jeździć do gdańska ale nieeee, w poznaniu przesiadka na KW a potem jeszcze kolejna przesiadka gdzieś tam na kolejne PR. EN-57 to modernizowany Kibel z 1995 więc jakby eh, czego oczekiwać
~Edi2025-01-09 10:46:05 z adresu IP: (89.75.xxx.xxx)
PolRegio to jest jakiś dziwoląg , który ma szesnastu właścicieli (marszałków województw). To z definicji nie może sprawnie funkcjonować. Optymalnym rozwiązaniem jest więc przekazanie mienia i pracowników kolejowym przewoźnikom regionalnym w poszczególnych województwach.
~Xeli2025-01-09 07:32:45 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Tak samo do Szklarskiej Poręby - brakuje piętrusów
~Jarosław & Antoni2025-01-09 09:33:02 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
A to już zupełnie inny przewoźnik, którym są Koleje Dolnośląskie, to tam należy kierować swoje uwagi oraz sugestie.
~Leon777 2025-01-09 00:56:37 z adresu IP: (183.99.xxx.xxx)
Z tej firmy bym niespodziewał się innej odpowiedzi, bo w przewozach regionalnych też tak ludziom odpowiadali.Mimo zmiany nazwy firmy, myślenie ludzi rządzãcych tą firmą zostało bardzo często takie same.
~Fred2025-01-08 23:34:57 z adresu IP: (2a02:810a:89d:b600:6e84:x:x:x)
Polregio zezłomowało wagony piętrowe a teraz jest zaskoczone frekfencją i nie wie jak sobie z nią poradzić. Krótkowzroczność w państwowych firmach to chleb powszedni
~Pasażer2025-01-08 20:02:26 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
W pociągu Kolei Dolnośląskich KD Sprinter Bystrzyca (Kłodzko Miasto-Wrocław Główny), którym jechałem 27 grudnia 2024 r., był taki ścisk i taka duchota, że zemdlało dwoje dzieci...
~Gruby 2025-01-08 20:47:01 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Do pasażer- Jeżeli konduktor nie wpuściłby ludzi do składu to dopiero byłby płacz i afera. Coś podobnego jak H9 koło Gdańska, data też taka że wiadomo że każdy chce pojechać