Którędy pojedzie tramwaj na Psie Pole? To będzie najdroższa inwestycja komunikacyjna w historii Wrocławia
Psie Pole to osiedle zamieszkiwane nawet prze 30 tysięcy osób. Do tej pory mieszkańcy tej części Wrocławia mogli korzystać jedynie z autobusów jako środka komunikacji miejskiej. Wiele wskazuje na to, że wkrótce się to zmieni. Miasto ogłosiło właśnie rekomendowane warianty trasy tramwajowej na Psie Pole.
- Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz dziesięciu wariantów tras na Psie Pole, możemy teraz przedstawić mieszkańcom dwa najbardziej korzystne rozwiązania - mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
– Stąd studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole to bardzo obszerny dokument. Liczy ponad 400 stron. Prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z podwykonawcą Politechniką Wrocławską – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorowały prace przy przygotowaniu studium korytarzowego dla trasy na Psie Pole.
POLECAMY: Jak często nie płacimy za bilety w MPK? Rekordzista ma kilkadziesiąt tysięcy złotych długu!
Którędy będzie jeździł tramwaj na Psie Pole?
Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską.
– Następnie poprowadzone wzdłuż alei Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą i tu w zależności od wariantów albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.
WAŻNE: Trzy miesiące bez tramwajów do Leśnicy. Utrudnienia zaczną się wiosną
Jak informują urzędnicy, do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to ok. 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum. Teraz oba warianty trafią do konsultacji społecznych.
Na podstawie wniosków mieszkańców i opinii ekspertów wybrana zostanie ostateczna trasa, którą tramwaj będzie woził pasażerów na Psie Pole. W kolejnym kroku miasto ogłosi przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną - w IV kwartale 2025 roku.
Dwa warianty trasy tramwajowej na Psie Pole, mat. prasowe
Selekcja w poszukiwaniu najlepszego wariantu dla tramwaju na Psie Pole
Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole obejmowało analizę dziesięciu wariantów. W pierwszym etapie - tzw. preselekcji, eksperci odrzucili cztery z nich. Zdecydowały o tym kryteria społeczne i ekonomiczne. Sprawdzili, jak wielu obecnych mieszkańców i tych w dalekiej przyszłości – czyli w 2050 roku, miałoby komfortowy dostęp pieszo do tramwaju w każdym z analizowanych wariantów. W preselekcji odrzucone zostały także warianty najmniej efektywne ekonomicznie, czyli najdroższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Następnie pozostało 6 tras do dokładnej analizy. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ruchowy, ekonomiczny, społeczny, techniczny oraz środowiskowy.
Przy analizach studium brano pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków tramwajowych w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050!), koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży, wpływ na klimat i wiele innych elementów niezbędnych do planowania tego typu zadania.
Czytaj także: Nowy tramwaj na Klecinę bliżej realizacji. Miasto proponuje dwie możliwe trasy
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.