Którędy pojedzie tramwaj na Psie Pole? To będzie najdroższa inwestycja komunikacyjna w historii Wrocławia

Ewa Gazda | Utworzono: 2025-01-07 12:57 | Zmodyfikowano: 2025-01-07 13:06
Którędy pojedzie tramwaj na Psie Pole? To będzie najdroższa inwestycja komunikacyjna w historii Wrocławia  - Tramwaj na Psie Pole ma kosztować 830 mln złotych, fot. Radio Wrocław
Tramwaj na Psie Pole ma kosztować 830 mln złotych, fot. Radio Wrocław

Psie Pole to osiedle zamieszkiwane nawet prze 30 tysięcy osób. Do tej pory mieszkańcy tej części Wrocławia mogli korzystać jedynie z autobusów jako środka komunikacji miejskiej. Wiele wskazuje na to, że wkrótce się to zmieni. Miasto ogłosiło właśnie rekomendowane warianty trasy tramwajowej na Psie Pole.

- Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz dziesięciu wariantów tras na Psie Pole, możemy teraz przedstawić mieszkańcom dwa najbardziej korzystne rozwiązania - mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Stąd studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole to bardzo obszerny dokument. Liczy ponad 400 stron. Prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z podwykonawcą Politechniką Wrocławską – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorowały prace przy przygotowaniu studium korytarzowego dla trasy na Psie Pole.

POLECAMY: Jak często nie płacimy za bilety w MPK? Rekordzista ma kilkadziesiąt tysięcy złotych długu!

Którędy będzie jeździł tramwaj na Psie Pole?

Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską.

Następnie poprowadzone wzdłuż alei Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą i tu w zależności od wariantów albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.

WAŻNE: Trzy miesiące bez tramwajów do Leśnicy. Utrudnienia zaczną się wiosną

Jak informują urzędnicy, do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to ok. 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum. Teraz oba warianty trafią do konsultacji społecznych.
Na podstawie wniosków mieszkańców i opinii ekspertów wybrana zostanie ostateczna trasa, którą tramwaj będzie woził pasażerów na Psie Pole. W kolejnym kroku miasto ogłosi przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną - w IV kwartale 2025 roku.

Dwa warianty trasy tramwajowej na Psie Pole, mat. prasowe

Selekcja w poszukiwaniu najlepszego wariantu dla tramwaju na Psie Pole

Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole obejmowało analizę dziesięciu wariantów. W pierwszym etapie - tzw. preselekcji, eksperci odrzucili cztery z nich. Zdecydowały o tym kryteria społeczne i ekonomiczne. Sprawdzili, jak wielu obecnych mieszkańców i tych w dalekiej przyszłości – czyli w 2050 roku, miałoby komfortowy dostęp pieszo do tramwaju w każdym z analizowanych wariantów. W preselekcji odrzucone zostały także warianty najmniej efektywne ekonomicznie, czyli najdroższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Następnie pozostało 6 tras do dokładnej analizy. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ruchowy, ekonomiczny, społeczny, techniczny oraz środowiskowy.

Przy analizach studium brano pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków tramwajowych w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050!), koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży, wpływ na klimat i wiele innych elementów niezbędnych do planowania tego typu zadania.

Czytaj także: Nowy tramwaj na Klecinę bliżej realizacji. Miasto proponuje dwie możliwe trasy


Komentarze (7)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~KriS2025-01-08 07:04:02 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Jednwn popsuty tramwaj blokuje całą trasę. Na kilka godzin. Buspas dla autobusów wodorowych nie ma.takiego problemu ( można go ominąć czy odholować na bok , prawda?)Odpada też hałas, utrzymanie trakcji i torowiska ( to są dopiero pieniądze! Tramwaj to XIX wiek no ale kto bogatemu zabroni...
~Boss2025-01-07 18:39:01 z adresu IP: (2a00:f41:7083:5221:24ca:x:x:x)
Dobry pomysł.
~Mieszkaniec 2025-01-07 15:02:56 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Gdy wybitny spec od budowania linii tramwajowych we Wrocławiu (Jagodno, Bartoszowice, Ołtaszyn) - Jacek Sutryk - zabiera głos, można być pewnym kłopotów...
~Tom1232025-01-07 14:25:02 z adresu IP: (2a0c:5a83:2109:5a00:19ad:x:x:x)
Mamy niestety doświadczenie w super drogich, bezsensownych inwestycjach, patrz most Milenijny, jakby nie można było zbudować mostu, na miejscu tymczasowego saperskiego. No ale to by było tylko 100 m ( Po co budować nową linie tramwajową, jak wystarczy puścić wahadło kilku normalny wagonów kolejowych co 5/10/15 min miedzy koroną i psim polem. Przy koronie dalej synchronizowaną kolejką do centrum - tez wahadło, albo dalej autobusem! I kolejka nie w najszerszym miejscu widawki, a w najwęższym, przez nieużytki z wykorzystaniem linii kolejowej z Kowala? Raptem z 3-4 km torów potrzeba wzdłuż psiaka i podłączenie pod istniejące tory z mostem przy koronie! Kolejka może też jechać w druga stronę istniejącymi torami, jak ktoś potrzebuje na swojczyce! No ale znowu mozgi wybiorą najgorszą i najdroższa bajkę, bo przekręcić można najwięcej! I się okaże że to bedzie najtańsza i najlepsza inwestycja
~Agatwro 2025-01-08 11:18:24 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Bardzo dobra koncepcja , pociągi , szynobusy ,to powinno interesować miasto. Mrzonki o nowych torach tramwajowych , to wieczny niezrealizowany temat. Wszędzie przeszkadzają tory kolejowe . Zamiast krzyżować się z torami kolejowymi , lepiej je przedłużyć. Pociąg na Jagodno , Oltaszyn, itp .
~miki2025-01-08 09:32:15 z adresu IP: (195.117.xxx.xxx)
Z całym szacunkiem ale chyba nigdy nie miałeś do czynienia z PKP PLK w sprawach formalnych. To Państwo w Państwie i ma głęboko w d... miasto i cały cywilny ruch. Oni żyją swoim życiem i tam czas nawet płynie inaczej. Idea o której piszesz może słuszna ale w polskich realiach abstrakcyjna. Tu każdy "dba" o swój grajdoł i ma gdzieś resztę.
~Riydfifuxud2025-01-07 19:39:50 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Dylemat pan jesteś. Nie ma przepisow umożliwiających jazdę tramwajów po torach kolejowych, poza tym są one mocno zapchane. Mimo braku sympatii do p. Jacka S. - studium wykonalności to nie malowanie kresek flamastrem na mapie.