Jak podróżujemy po Wrocławiu? Są wyniki Kompleksowego Badania Ruchu
W ramach Kompleksowego Badania Ruchu za podróż uznano przemieszczenie się o co najmniej 100 metrów. Liczono też, ile osób jest na przystankach autobusowych i tramwajowych, dworcach kolejowych i lotnisku. Wnioski?
Po Wrocławiu obecnie podróżuje więcej osób niż w 2018 roku, gdy przeprowadzane było poprzednie badanie. To około 893 tysięcy osób.
Więcej aut na ulicach. Czym jeżdżą wrocławianie?
Większa liczba mieszkańców to też więcej podróży. Znaczenie tego faktu widać na przykładzie ruchu samochodowego. Choć udział w ruchu podróży samochodem nieznacznie zmalał (w 2018 wynosił 41,4%, a w 2024 – 39,8%), to jednak liczba tych podroży wzrosła o 26%. Innymi słowy, choć rzadziej podróżujemy samochodem, to na ulicach jest więcej samochodów.
Z badań wynika też, że wrocławianie częściej chodzą (nawet o 79% w porównaniu do 2018 roku) i rzadziej jeżdżą na rowerze oraz komunikacją zbiorową.
Miasto skorzysta z wyników badań
Czy te dane to tylko ciekawostka czy też do czegoś miastu posłużą?
- Te badania posłużą nam do aktualizacji modelu ruchu. To narzędzie, które pozwala nam symulować różne sytuacje w mieście i planować lepiej kolejność inwestycji czy ich zakres - mówi Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Przeczytaj także: Most Grunwaldzki we Wrocławiu jest w złym stanie. Przeprawę czeka generalny remont
Ile trwa podróż do Wrocławia z ościennych gmin?
Oprócz Wrocławia sprawdzano również, jak podróżują mieszkańcy dziewięciu ościennych gmin: Czernicy, Długołęki, Kątów Wrocławskich, Kobierzyc, Miękini, Obornik Śląskich, Siechnic, Wiszni Małej i Żórawiny. To obszar, w którym szacunkowo mieszka ponad milion osób.
Z badań wynika, że mieszkańcy gmin ościennych spędzają średnio 26 minut, podróżując z domu do pracy, i 30 minut, gdy wracają. Nie badano jednak, gdzie ci mieszkańcy pracują. Bardziej realny jest więc czas podróży studentów, bo oni muszą przyjechać do Wrocławia. Ich podróż z domu na uczelnię zajmuje 53 minuty, a z powrotem 57 minut. Podobny czas w podróży spędzają osoby z Siechnic czy Świętej Katarzyny, które podróżują każdego dnia autobusami.
- Podróżujemy autobusami podmiejskimi i tramwajami.
- Do Świętej Katarzyny jadę 45 minut, nieraz troszkę więcej.
- Zaraz będę jechał do pracy z Wrocławia do Siechnic. Około godziny na pewno. A teraz będzie walka o miejsce.
- Przepraszam, mam autobus, a on jest co jakiś czas.
Mieszkańcy spod Wrocławia wybierają samochody
Tylko nieco ponad 6% mieszkańców z gmin ościennych wybiera transport publiczny, za to aż 80% jeździ samochodem. Widać to po wzmożonym ruchu na obrzeżach miasta, głównie na południu Wrocławia (Muchobór Wielki, Jagodno, Ołtaszyn) oraz na północnym-zachodzie miasta (Leśnica, Pracze Odrzańskie).
Kompleksowe Badanie Ruchu przeprowadzane jest co pięć lat. Tegoroczne kosztowało ponad 2,33 miliona złotych brutto. Badanie finansowała Gmina Wrocław i Stowarzyszenie Aglomeracja Wrocławska.
Przeczytaj także: Śliski przejazd dla rowerzystów we Wrocławiu. ZDiUM i Ekosystem komentują
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.