Rządowa pomoc dla powodzian. Praktyczne informacje
POMOC DORAŹNA:
Do 10 tys. zł pomocy doraźnej może otrzymać rodzina, która została dotknięta powodzią:
- do 8 tys. zł z pomocy społecznej,
- 2 tys. zł zasiłku powodziowego.
Gdzie aplikować - We właściwym miejscowo ośrodku pomocy społecznej lub urzędzie gminy/miasta. Lista Ośrodków Pomocy Społecznej z obszarów objętych powodzią dostępna jest TUTAJ.
Kiedy aplikować - Złóż wniosek nie później niż 30 dni od powodzi.
Więcej informacji - znajdziesz pod linkiem: https://www.gov.pl/web/mswia/usuwanie-skutkow-klesk-zywiolowych
ŚRODKI NA REMONT/ODBUDOWĘ BUDYNKÓW:
Możesz wnioskować także o bezzwrotne środki na remont lub odbudowę uszkodzonych budynków:
- do 200 tys. zł na remont/odbudowę budynku mieszkalnego,
- do 100 tys. zł na remont/odbudowę budynków gospodarczych.
Środki zostaną wypłacone po weryfikacji spełnienia określonych kryteriów.
Gdzie aplikować - We właściwym miejscowo ośrodku pomocy społecznej lub urzędzie gminy/miasta. Lista Ośrodków Pomocy Społecznej z obszarów objętych powodzią dostępna jest pod linkiem: https://www.gov.pl/web/rodzina/lista-ops-powodz
Kiedy aplikować - Złóż wniosek nie później niż 30 dni od powodzi.
Więcej informacji - znajdziesz pod linkiem https://www.gov.pl/web/mswia/usuwanie-skutkow-klesk-zywiolowych
WSPARCIE DLA DZIECI:
Formy wsparcia to:
- zasiłek losowy w wysokości 1000 zł,
- dofinansowanie do wyjazdu terapeutycznego w wysokości 1540 zł,
- wsparcie na organizację zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w wysokości 500 zł.
Kto jest uprawniony - Uczniowie i dzieci spełniający kryteria opisane pod linkiem: https://www.gov.pl/web/edukacja/pomoc-dla-poszkodowanych-w-wyniku-powodzi-i-zawieszenie-zajec-w-czesci-szkol-dotknietych-powodzia
Gdzie aplikować - W urzędzie gminy.
Kiedy aplikować - W terminie ustalonym przez urząd gminy.
Będzie potrzebne - Dokument potwierdzający przyznanie zasiłku celowego z pomocy społecznej w kwocie do 8000 zł.
DODATKOWA POMOC DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI:
Osoby z niepełnosprawnościami, które posiadają aktualne orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, mogą otrzymać zasiłek w ramach 2 modułów:
- jednorazowe świadczenie do 2000 zł na rehabilitację społeczną,
- jednorazowe świadczenie stanowiące rekompensatę poniesionych strat lub pokrycie kosztów przeprowadzenia naprawy sprzętu/urządzenia.
Gdzie aplikować - We właściwym miejscowo Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.
POMOC DLA STUDENTÓW:
Możesz ubiegać się o przyznanie zapomogi w związku z trudną sytuacją życiową. Wysokość zapomogi jest ustalana przez uczelnię.
Gdzie aplikować - Złóż wniosek w swojej uczelni.
POMOC DLA KREDYTOBIORCÓW:
Jeżeli posiadasz kredyt mieszkaniowy, a utraciłeś (choćby czasowo) możliwość korzystania z domu/mieszkania, będziesz mógł skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK).
FWK będzie spłacał Twoje raty przez 12 miesięcy (niezależnie od ich wysokości). Pomoc będzie bezzwrotna.
WSPARCIE DLA PRZEDSIĘBIORCÓW:
Poszkodowani podatnicy mogą wnioskować o:
- rozłożenie na raty należności podatkowych (wniosek RAT-Z),
- umorzenie zaległości podatkowej (wniosek UZ-M),
- odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych (wniosek TER-Z).,
Przedsiębiorcy mogą także skorzystać z:
- ulg stanowiących pomoc publiczną,
- ulg niebędących pomocą publiczną,
- pomocy de minimis.
Gdzie aplikować - We właściwym urzędzie skarbowym, poprzez stronę biznes.gov.pl lub przez konto w e-Urzędzie Skarbowym.
Więcej informacji - uzyskasz za pośrednictwem specjalnej infolinii Krajowej Administracji Skarbowej: 22 460 59 30 (czynne w godz. 8-18).
WSPARCIE DLA ROLNIKÓW:
Jako producent rolny możesz ubiegać się o:
- ulgi w podatku rolnym,
- pomoc w opłatach składek KRUS,
- pomoc w opłatach na rzecz KOWR.
GORĄCY POSIŁEK I POMOC RZECZOWA:
RARS dostarcza do dotkniętych powodzią miejsc najpotrzebniejsze artykuły - wodę, suchy prowiant, środki czystości. Wojsko przekazuje kontenery sypialne. Część gmin ze środków własnych oferuje gorący posiłek lub pomoc rzeczową, a także schronienie dla bezdomnych – oferowane w innej formie niż standardowe schroniska.
DODATKOWE WSPARCIE DLA PACJENTÓW:
Jeśli potrzebujesz informacji na temat miejsc, gdzie możesz otrzymać pomoc medyczną, skorzystaj z całodobowej infolinii dla pacjentów: 800 190 590.
Pacjenci z obszarów dotkniętych powodzią mogą zgłosić się do każdego lekarza rodzinnego w Polsce.
POMOC PSYCHOLOGICZNA:
Możesz skorzystać także z bezpłatnej pomocy psychologicznej:
Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym:
- tel. 800 70 2222 (linia jest bezpłatna, czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu),
- e-mail: [email protected],
- czat.
Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym:
- telefon zaufania 116 111 (linia jest bezpłatna, czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu),
- e-mail,
- czat.
Rodzice, uczniowie i nauczyciele mogą skorzystać ze wsparcia psychologów za pośrednictwem telefonicznej linii wsparcia uruchomionej przez MEN
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.