Poszerzony tunel kolejowy skróci czas przejazdu do Jeleniej Góry o cztery minuty

Jakub Thauer, PAP, JD | Utworzono: 2024-05-28 16:06 | Zmodyfikowano: 2024-05-28 16:06
Poszerzony tunel kolejowy skróci czas przejazdu do Jeleniej Góry o cztery minuty - fot. PKP PLK SA
fot. PKP PLK SA

Tunel kolejowy pomiędzy Trzcińskiem a Wojanowem jest już niemal ukończony. Inwestycja za 130 mln zł skróci czas przejazdu z Wrocławia do Jeleniej Góry o 4 minuty. Przebudowany na tej trasie tunel zapewni korzystniejsze przygotowanie rozkładu jazdy, a zastosowana technologia prac w tunelu do minimum ograniczyła zmiany w komunikacji.

Wykonanie prac w tunelu i utrzymanie ruchu pociągów było ogromnym wyzwaniem. Jak mówi dyrektor projektu, Witold Szczotka - dzięki nowoczesnej technologii jedynie dwukrotnie musieliśmy wstrzymać ruch pociągów.

„Po pierwsze dla wprowadzenia maszyny, która drążyła górotwór i zdejmowała starą warstwę obudowy kamiennej istniejącego tunelu. Po czym maszyna została wycofana i została wprowadzona druga - postępujący szalunek, którym wykonywanym było szalowanie obudowy docelowej tunelu.”

Prace w obiekcie zostały wykonane w 15 miesięcy. Zmiany w komunikacji ograniczono łącznie do 12 tygodni.

"XIX-wieczny obiekt został odnowiony i poszerzony" - mówi kierownik budowy Adam Mielczarek. „Zostały wymienione ponad 2 km nawierzchni, nowa sieć trakcyjna, jest tu wybudowane około 7 tys metrów sześciennych betonu, zastosowana maszyna TEM poszerzała ten tunel z 8, do 11 metrów, dzięki czemu pociągi w tunelu będą mogły się mijać, co do tej pory nie było możliwe. Podnosimy też prędkość do 120 km/h.

Skrócony czas przejazdu i więcej kursów

"Przez 300-metrowy tunel równocześnie będą mogły przejechać pociągi w dwóch kierunkach. Większa przepustowość trasy pozwoli przewoźnikom zwiększyć liczbę kursów do stolicy Dolnego Śląska i w Karkonosze" - wyjaśnia Radiu Wrocław Marta Pabiańska.

Z wykonawcą, firmą PORR, podpisano też umowę w ramach KPO na odnowienie dwóch mostów, czterech wiaduktów i ośmiu przejazdów. Koszt prac wyceniono na 125 mln złotych.

Element Serwisów Informacyjnych PAP

Komentarze (8)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~W-w2024-05-29 11:54:37 z adresu IP: (77.65.xxx.xxx)
Wszyscy wyśmiewają te 4 minuty, ale nie o te minuty tu chodziło, tylko możliwość zaplanowania większej ilości połączeń. Inwestycja była jak najbardziej potrzebna.
~Sławek2024-12-12 20:06:41 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Popieram w pełnym zakresie
~wowka54r.2024-05-30 19:06:56 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Bardziej potrzebne są lotniska! Już dziś elektorat pewnej partyi ma problemy z parkowaniem swoich samolotów. Te miliony mogły posłużyć lepszej sprawie. Andżejek 64, Boss , Adamski i jeszcze paru czekają.
~Heca2024-05-29 09:00:54 z adresu IP: (77.252.xxx.xxx)
Takie mecyje dla 4 minut?
~xx22024-05-28 19:08:17 z adresu IP: (195.140.xxx.xxx)
nie chodziło o skrócenie czasu jazdy a o możliwość mijania się pociągów w tunelu.
~xx32024-05-28 19:22:29 z adresu IP: (2a09:bac2:4fb0:28c::x:x:x)
„Przez 300-metrowy tunel równocześnie będą mogły przejechać pociągi w dwóch kierunkach. Większa przepustowość trasy pozwoli przewoźnikom zwiększyć liczbę kursów do stolicy Dolnego Śląska i w Karkonosze" - wyjaśnia Radiu Wrocław Marta Pabiańska.
~Rico2024-05-28 18:39:54 z adresu IP: (93.175.xxx.xxx)
Najdroższe 4 minuty w regionie
~anka2024-05-28 18:39:38 z adresu IP: (2a01:112f:902:1400:c4a7:x:x:x)
4 minuty to cała wieczność