Poszerzony tunel kolejowy skróci czas przejazdu do Jeleniej Góry o cztery minuty
Tunel kolejowy pomiędzy Trzcińskiem a Wojanowem jest już niemal ukończony. Inwestycja za 130 mln zł skróci czas przejazdu z Wrocławia do Jeleniej Góry o 4 minuty. Przebudowany na tej trasie tunel zapewni korzystniejsze przygotowanie rozkładu jazdy, a zastosowana technologia prac w tunelu do minimum ograniczyła zmiany w komunikacji.
Wykonanie prac w tunelu i utrzymanie ruchu pociągów było ogromnym wyzwaniem. Jak mówi dyrektor projektu, Witold Szczotka - dzięki nowoczesnej technologii jedynie dwukrotnie musieliśmy wstrzymać ruch pociągów.
„Po pierwsze dla wprowadzenia maszyny, która drążyła górotwór i zdejmowała starą warstwę obudowy kamiennej istniejącego tunelu. Po czym maszyna została wycofana i została wprowadzona druga - postępujący szalunek, którym wykonywanym było szalowanie obudowy docelowej tunelu.”
Prace w obiekcie zostały wykonane w 15 miesięcy. Zmiany w komunikacji ograniczono łącznie do 12 tygodni.
"XIX-wieczny obiekt został odnowiony i poszerzony" - mówi kierownik budowy Adam Mielczarek. „Zostały wymienione ponad 2 km nawierzchni, nowa sieć trakcyjna, jest tu wybudowane około 7 tys metrów sześciennych betonu, zastosowana maszyna TEM poszerzała ten tunel z 8, do 11 metrów, dzięki czemu pociągi w tunelu będą mogły się mijać, co do tej pory nie było możliwe. Podnosimy też prędkość do 120 km/h.
Skrócony czas przejazdu i więcej kursów
"Przez 300-metrowy tunel równocześnie będą mogły przejechać pociągi w dwóch kierunkach. Większa przepustowość trasy pozwoli przewoźnikom zwiększyć liczbę kursów do stolicy Dolnego Śląska i w Karkonosze" - wyjaśnia Radiu Wrocław Marta Pabiańska.
Z wykonawcą, firmą PORR, podpisano też umowę w ramach KPO na odnowienie dwóch mostów, czterech wiaduktów i ośmiu przejazdów. Koszt prac wyceniono na 125 mln złotych.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.