Pociągi pasażerskie wrócą na trasę Kępno - Oleśnica

BM, materiały prasowe | Utworzono: 2024-03-08 16:07
Pociągi pasażerskie wrócą na trasę Kępno - Oleśnica - Fot: archiwum Radia Wrocław
Fot: archiwum Radia Wrocław

PLK SA podpisały umowę na projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją”. Prace obejmą przebudowę 53 km linii i budowę 46 km sieci trakcyjnej. Elektryfikacja linii pozwoli na bardziej ekologiczny transport i minimalizowanie wpływu transportu na środowisko. Pierwsze przejazdy pociągów planowane są w 2026 r. Przewidywany czas przejazdu z Kępna do Oleśnicy to około 36 min. W 2002 roku, przed zawieszeniem ruchu pasażerskiego średni czas przejazdu wynosił około godziny.

Po zakończeniu prac podróżni wsiądą do pociągów z nowych peronów na stacjach: Bralin, Syców, Jemielna Oleśnicka oraz przystankach: Perzów, Gęsia Górka Stradomia, Poniatowice, Cieśle. Perony będą wyposażone w nowe wiaty i ławki. Zamontowane zostaną gabloty z rozkładami jazdy. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się przewidziano pochylnie i ścieżki naprowadzające. Czytelne oznakowanie usprawni korzystanie z obiektów. Jasne oświetlenie zapewni wygodny dostęp do pociągów po zmroku.

- Przywracanie przejezdności linii, które przed laty służyły przewozom pasażerskim i towarowym, to najbardziej ekonomiczny sposób na zwiększanie możliwości transportowych kolei. Takie rozwiązanie, jak projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją" finansowany ze środków z Krajowego Planu Odbudowy, poprawi komfort życia mieszkańców, a także pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarki – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

- Rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica poprawi komunikację miedzy województwami: dolnośląskim, wielkopolskim i łódzkim, a także na całej sieci kolejowej. Mieszkańcy miejscowości blisko linii kolejowej zyskają większą dostępność do transportu publicznego. Elektryfikacja linii sprzyja również ekologii i zwiększa efektywność przewozów – powiedział Piotr Wyborski, p.o. prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Odbudowa mijanek w Jemielnej Oleśnickiej, Sycowie, Bralinie oraz Cieślach pozwoli na sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów i wzrost przepustowości linii – możliwość zapewnienia większej liczby połączeń. Nadzór nad ruchem pociągów będzie prowadzony z nowej nastawni w Kępnie. Bezpieczeństwo zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem. Pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 100 km/h.

Na rewitalizowanej linii przebudowanych zostanie 58 przejazdów kolejowo-drogowych. Na 47 przejazdach wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią dodatkowe zabezpieczenia: rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Między Kępnem a Oleśnicą przebudowanych i wzmocnionych będzie 5 mostów, m.in. w Kępnie oraz wiadukt w Sycowie.

Na projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją" przeznaczono 578 094 397,51 zł. Finansowanie zapewniają środki KPO. Planowany termin zakończenia inwestycji to połowa 2026 r.


Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Neftyda2024-03-08 20:45:31 z adresu IP: (195.22.xxx.xxx)
A kiedy wrócą pociągi z Kudowy do LUBLINA,do Katowic,do Gdańska??????