TOP 7 ciekawostek o rowerach
Rowery biegowe – protoplaści współczesnych rowerów
Początki historii rowerów są ściśle związane z protoplastami tego środka transportu, z tzw. rowerami biegowymi. Te dwukołowe urządzenia zapewniały możliwość jazdy bez konieczności pedałowania, operując na zasadzie odbijania nóg od podłoża w sposób przypominający bieg. Wynalazcą był Karl Drais, który w 1817 roku zaprezentował swoje odkrycie pod nazwą Laufmaschine, czyli maszyna biegająca.
Welocyped – kolejny etap
W latach 60. XIX wieku Pierre Michaux umieścił pedały na osi przedniego koła, tworząc tym samym welocyped. Mimo że pojazd ten charakteryzował się ograniczoną sterownością, umożliwiał osiąganie znacznie większych prędkości niż jego poprzednik, rower biegowy. W latach 70. XIX wieku zdecydowano się na powiększenie jego przedniego koła i wprowadzenie pewnych ulepszeń, co zwiększyło stabilność i prędkość welocypedu.
Pierwszy „pełnoprawny” rower
W latach 80. XIX wieku John Kemp Starley dokonał przełomu, prezentując pierwszy pojazd, który zasługuje na miano „pełnoprawnego” roweru. Czyli takiego, jakim znamy go dziś. Innowacyjny okazał się łańcuch, który pozwolił na zastosowanie równych kół, znacząco poprawiając bezpieczeństwo i manewrowość tego środka transportu.
Pneumatyczna opona od 1888 roku
W 1888 roku szkocki lekarz weterynarii, John Boyd Dunlop, wynalazł pneumatyczną oponę rowerową. Jego dziewięcioletniemu synowi zalecono jako środek terapeutyczny intensywną jazdę na rowerze. Dunlop zauważył, że efekty terapeutyczne mogą być lepsze, gdy uda się zminimalizować wstrząsy przenoszone na ciało jeżdżącego rowerem. Wcześniej jeżdżono na pełnych oponach gumowych.
W 1895 roku powstał pierwszy rower elektryczny
Dziś rowery elektryczne coraz częściej widzimy na naszych drogach i ulicach, lecz mało kto wie, że ich historia jest bardzo długa. Już w 1895 roku powstał bowiem pierwszy rower elektryczny. Jednoślad ten wyposażony był w silnik umieszczony w tylnej piaście. Urządzenie było napędzane baterią o napięciu 10 woltów i natężeniu do 100 amperów. Zastosowano silnik promieniowo-strumieniowy – sześć biegunów współpracowało z sześcioma komplementarnymi magnesami. Dodatkowo, w mechanizmie wolnobiegu zaimplementowano sześć zapadek.
W latach 70. XX wieku powstały rowery górskie
W latach 70. XX wieku narodził się rower górski, będący rezultatem owocnej współpracy utalentowanych jednostek takich jak Joe Breeze, Tom Ritchey, Charles Kelly, John Finnley Scott i Gary Fisher. Natomiast pierwsze rowery górskie w wersji fabrycznej trafiły na rynek w roku 1978.
Rekordowa prędkość w jeździe na rowerze to 132,5 km/h
Rekordowa prędkość w jeździe na rowerze poziomym po płaskiej nawierzchni osiągnęła imponujący poziom 132,5 km/h. Wyższe prędkości były uzyskiwane w warunkach specjalnych, takich jak zjazdy, specjalnie zaprojektowane konstrukcje, lub podczas korzystania z tunelu aerodynamicznego.
Warto spojrzeć na rower nie tylko jako na środek lokomocji, ale także jako na wyjątkowe źródło inspiracji dla wynalazców, inżynierów i miłośników aktywności fizycznej. Rower nie jest jedynie pojazdem, to symbol wolności, zdrowego stylu życia i pasji do odkrywania nowych miejsc.