Wrocław odchodzi od priorytetu dla tramwajów?

Mateusz Florczyk, JD | Utworzono: 2024-02-16 10:23 | Zmodyfikowano: 2024-02-16 10:25

Na skrzyżowaniu Armii Krajowej i Bardzkiej wyłączono system ITS dla tramwajów. Miał on poprawić ruch i dać priorytet komunikacji zbiorowej.

Wcześniej tramwaje, bez zatrzymywania, mogły przejechać przez skrzyżowanie, korzystając z zielonej fali. Wystarczyło zasygnalizować przez radio, że zbliżają się do skrzyżowania.

- Teraz tramwaje czekają na czerwonym świetle, aż wszystkie auta skończą swój cykl - mówi Jakub Nowotarski z Akcji Miasto, który zauważył zmianę:

"Ja się spytałem Wydziału Inżynierii Miejskiej, dlaczego i kto podjął taką decyzję, a oni przyznali się, że faktycznie ten priorytet wyłączyli, tłumacząc się tym, że chodzi o ruch samochodowy. Jednak cały problem polega na tym, że w ten sposób Urząd Miejski Wrocławia promuje ruch samochodów."

Tomasz Sikora z wrocławskiego magistratu potwierdza zmiany:

"W tej chwili testujemy takie rozwiązanie, do czego oficjalnie się przyznajemy i pokazujemy. Najistotniejsze dla nas jest to, żebyśmy mieli optymalnie rozwiązaną komunikację w mieście, czyli abyśmy mogli maksymalnie przyspieszać tramwaje, ale też nie paraliżować ruchu samochodowego."

Obecnie priorytet dla tramwajów na tym skrzyżowaniu jest aktywny tylko w weekendy. Testy są przeprowadzane we współpracy z wrocławskim MPK. Jeśli okaże się, że komunikacja znacząco zwolni, priorytet ma zostać przywrócony.

Wyjaśnienie Urzędu Miasta dotyczące zastosowanego rozwiązania:

Obecnie na skrzyżowaniu alei Armii Krajowej i ulicy Bardzkiej otwarcia dla tramwajów poruszających się zgodnie z rozkładem realizowane są wraz z otwarciami kołowymi w każdym cyklu w dni robocze między 5:00-21:00, natomiast dla relacji opóźnionych aktywowany jest priorytet. W pozostałym czasie funkcjonuje pełen priorytet tramwajowy.

Ostatecznie, choć wciąż obserwujemy to rozwiązanie, wydaje się, że jest ono optymalne: więcej samochodów może przejechać przez skrzyżowanie, tramwaje opóźnione mają priorytet. Pozostałe jadą bez spóźnień razem z samochodami.

Decyzja o wprowadzeniu takiego rozwiązania wynika przede wszystkim z kluczowego dla ruchu charakteru tego skrzyżowania; mówimy tu o skrzyżowaniu węzłowym, czyli rozbudowanym układzie drogowym z dużym natężeniem ruchu we wszystkich kierunkach. Armii Krajowej przebiega droga krajowa nr 94. Do tej drogi dołączyła w grudniu AWW, co skutkowało koniecznością dopasowania pracy sygnalizacji do nowych warunków ruchu drogowego.

Wydział Inżynierii jest w kontakcie z MPK. Obserwujemy, jak ta zmiana, poprawiająca samochodową przepustowość skrzyżowania, wpływa na komunikację zbiorową. Sprawdzamy czasy przejazdu i układanie się ruchu. Na tej podstawie na bieżąco wyciągamy wnioski, czy należy wprowadzać korekty w cyklach sygnalizacji na tym skrzyżowaniu.

W ITS wgrane są rozkłady jazdy MPK. Jeśli ITS "widzi", że tramwaj jest opóźniony wprowadza priorytet tramwajowy, czyli załącza zielone tramwajom wstrzymując ruch kołowy. 13.02 sprawdziliśmy cały dzień ruchu tramwajowego. Nie było opóźnień rozkładowych na liniach od obu pętli (Świeradowska czy Tarnogaj) były opóźnienia tramwajów z miasta w szczycie. W szczycie, w ciągu godziny 8 na 24 przejeżdżające składy były opóźnione względem rozkładu. W praktyce zatem ITS na skrzyżowaniu włączał w szczycie priorytet tramwajowy mniej więcej co 3 cykl świetlny.


Komentarze (14)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Kierowca bombowca2024-02-21 18:38:28 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Niestety sterowany ruch przez tramwaje powoduje korki. Wielokrotnie widziałem, że nic na skrzyżowaniu się nie dzieje nikt nie jedzie nawet tramwaje bo tak namieszały w cyklach świetlnych że sam system chyba wariował i miałem wrażenie że się zwieszał. Poza tym dochodziło do sytuacji gdzie przejeżdżały 2 auta na zielonym i ponownie włączane było czerwone światło. Ten system nie działa ani szybko ani dobrze.
~Janoż2024-02-21 12:51:41 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Nie wpuszczać DTR,DSR,DOL,DWR,DLW,albo pobierać opłaty problem korków rozwiązany
~bigboy2024-02-19 21:29:26 z adresu IP: (188.47.xxx.xxx)
Tramwaje i autobusy to przeżytek nadają się tylko jako uzupełnienie lini metra które już dawno powinno śmigać wsch- zach pln-pld ale od lata słyszymy jakieś bajki o jakiś tajemnych wodach odry. A na świecie wiercą 70 metrów pod ziemią linia pod linią. Jak nie ma w Polsce firm które się podejmą ściągnijmy je ze świata. Ale żaden się nie odważy bo zanim wybudują kadencja minie i się chłop czy baba nie wybije nie pochwali.
~IT go2024-02-19 21:07:05 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
Sprawa jest prosta, przeniesienie korka samochodowego od wiaduktu z Krakowską tego skrzyżowania(Bardzka) na skrzyżowanie ze Ślężną. Bo źle zrobiona( brak właściwych zjazdów ) nowa droga z wyspy powoduje zablokowanie ulic. I urzędnicy chcą to ukryć.
~Romek2024-02-19 12:01:53 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
To całkowita bzdura. W dni robocze nie ma żadnego priorytetu dla tramwajów. Niezależnie od tego ile jest opóźniony.
~datmar2024-02-17 09:01:17 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Tylko niestety zarówno Sutryk, jak jego urzędnicy, to mentalne leśne dziadki, udające od czasu do czasu, że są progresywne, a tak naprawdę to konserwa pokroju poprzedniej władzy. Swoją drogą, oczywiście strzelam, ale chyba dużo się nie pomylę, mówiąc, że większość pasażerów komunikacji miejskiej to mieszkańcy Wrocławia i podatnicy płaczący tutaj podatki, wśród użytkowników aut ten udział jest znacznie skromniejszy na rzecz osób przyjeżdżających spoza miasta...
~Art2024-02-19 13:28:13 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Taaaa, a szczególnie studenci to mieszkańcy Wrocławia płacący tutaj podatki. Strzał zapewne celny- oni przecież stanowią znikomą część pasażerów...
~Realista2024-02-16 15:31:23 z adresu IP: (2a01:112f:583:2300:a94a:x:x:x)
Może i od pętli nie było opóźnień, za to jak tramwaje postały sobie na tym skrzyżowaniu 2 minuty to na dalszej trasie już były opóźnione. Kłamać też trzeba umieć.
~junh2024-02-16 15:27:13 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
Sutryk tak przekonał wszystkich, że jest prorowerowy i protramwajowy, tak wstydził sie swojego prosamochodowego podejścia do transportu w mieście, że teraz przed wyborami musi sie podlizywac kierowcom i udowadniać, że wcale nie utrudnia im życia
~mieszkaniec 2024-02-16 14:14:58 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Robienie sztucznie korka i zatruwanie wszystkich spalinami to chyba nie jest promocja komunikacji zbiorowej.
~baku2024-02-16 11:05:35 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Zbliżają się wybory więc nagle kierowcy są potrzebni płezydentowi. Nie dajcie się zwieść. ITS jedyne co robi, to wycina nieraz nawet kilka cykli z rzędu dla kierunków poprzecznych z ruchem tramwajowym. Jest to dokładnie PO NIC dla tramwajów na głównym kierunku. No, oprócz tego, że kierowcy z bocznych dróg klną na czym świat stoi. Jeszcze, żeby cykl wznawiał się od wyciętego przez tramwaj kierunku. Ale gdzie tam! To najgorzej przemyślany i wykonany system w jakim Wrocław utopił mega kasę.
~R552024-02-21 13:03:56 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Można rozwiązać wiele sytuacji np. W godz. Szczytu zakaz jazdy trasami wyznaczonymi dla tramwaji,po puścić auta ,wydłużyć cykle przejazdu na skrzyżowaniach, tramwaj przejeżdża wrócić do cyklu ,itd
~Yzk2024-02-20 11:19:47 z adresu IP: (2a01:112f:5aa:bd00:8b2:x:x:x)
Baku, sedno sprawy. ITS nie wstrzymuje cyklu świateł, dając przejazd tramwajowi, a potem wznawia od zatrzymanego miejsca, tylko kradnie czas dla przejazdu aut, tym co akurat mają zielone. Przy dwóch tramwajach pod rząd, można stać w miejscu 5min i wiecej
~Szym12024-02-16 11:00:32 z adresu IP: (178.73.xxx.xxx)
W tak gęsto zabudowanym mieście jak Wrocław nie da się tworzyć konkurencyjnej komunikacji miejskiej bez zmniejszania atrakcyjności ruchu indywidualnego. Miasto samo sobie przeczy. Autobusy i tramwaje nie pojadą szybciej jeśli będą stały na tych samych trasach co samochody w korkach - muszą powstawać buspasy i wydzielone torowiska, a tam gdzie nie ma innej możliwości powinny one powstawać kosztem pasów dla samochodów. Jeśli tramwaj/autobus będzie stał na światłach na wszystkich skrzyżowaniach, a następnie zatrzymywał się na wszystkich przystankach to w żadnym stopniu nie poprawimy jego atrakcyjności czasowej względem auta. Po to wyznacza się priorytety dla tramwajów, aby nadrabiały czas stracony na wymianie pasażerów na przystankach. Priorytety powinny obejmować także autobusy. Tylko atrakcyjna komunikacja miejska może w takim mieście jak Wrocław zmniejszyć liczbę aut na ulicach, a przez to korki.