Wrocław odchodzi od priorytetu dla tramwajów?
Na skrzyżowaniu Armii Krajowej i Bardzkiej wyłączono system ITS dla tramwajów. Miał on poprawić ruch i dać priorytet komunikacji zbiorowej.
Wcześniej tramwaje, bez zatrzymywania, mogły przejechać przez skrzyżowanie, korzystając z zielonej fali. Wystarczyło zasygnalizować przez radio, że zbliżają się do skrzyżowania.
- Teraz tramwaje czekają na czerwonym świetle, aż wszystkie auta skończą swój cykl - mówi Jakub Nowotarski z Akcji Miasto, który zauważył zmianę:
"Ja się spytałem Wydziału Inżynierii Miejskiej, dlaczego i kto podjął taką decyzję, a oni przyznali się, że faktycznie ten priorytet wyłączyli, tłumacząc się tym, że chodzi o ruch samochodowy. Jednak cały problem polega na tym, że w ten sposób Urząd Miejski Wrocławia promuje ruch samochodów."
Tomasz Sikora z wrocławskiego magistratu potwierdza zmiany:
"W tej chwili testujemy takie rozwiązanie, do czego oficjalnie się przyznajemy i pokazujemy. Najistotniejsze dla nas jest to, żebyśmy mieli optymalnie rozwiązaną komunikację w mieście, czyli abyśmy mogli maksymalnie przyspieszać tramwaje, ale też nie paraliżować ruchu samochodowego."
Obecnie priorytet dla tramwajów na tym skrzyżowaniu jest aktywny tylko w weekendy. Testy są przeprowadzane we współpracy z wrocławskim MPK. Jeśli okaże się, że komunikacja znacząco zwolni, priorytet ma zostać przywrócony.
Wyjaśnienie Urzędu Miasta dotyczące zastosowanego rozwiązania:
Obecnie na skrzyżowaniu alei Armii Krajowej i ulicy Bardzkiej otwarcia dla tramwajów poruszających się zgodnie z rozkładem realizowane są wraz z otwarciami kołowymi w każdym cyklu w dni robocze między 5:00-21:00, natomiast dla relacji opóźnionych aktywowany jest priorytet. W pozostałym czasie funkcjonuje pełen priorytet tramwajowy.
Ostatecznie, choć wciąż obserwujemy to rozwiązanie, wydaje się, że jest ono optymalne: więcej samochodów może przejechać przez skrzyżowanie, tramwaje opóźnione mają priorytet. Pozostałe jadą bez spóźnień razem z samochodami.
Decyzja o wprowadzeniu takiego rozwiązania wynika przede wszystkim z kluczowego dla ruchu charakteru tego skrzyżowania; mówimy tu o skrzyżowaniu węzłowym, czyli rozbudowanym układzie drogowym z dużym natężeniem ruchu we wszystkich kierunkach. Armii Krajowej przebiega droga krajowa nr 94. Do tej drogi dołączyła w grudniu AWW, co skutkowało koniecznością dopasowania pracy sygnalizacji do nowych warunków ruchu drogowego.
Wydział Inżynierii jest w kontakcie z MPK. Obserwujemy, jak ta zmiana, poprawiająca samochodową przepustowość skrzyżowania, wpływa na komunikację zbiorową. Sprawdzamy czasy przejazdu i układanie się ruchu. Na tej podstawie na bieżąco wyciągamy wnioski, czy należy wprowadzać korekty w cyklach sygnalizacji na tym skrzyżowaniu.
W ITS wgrane są rozkłady jazdy MPK. Jeśli ITS "widzi", że tramwaj jest opóźniony wprowadza priorytet tramwajowy, czyli załącza zielone tramwajom wstrzymując ruch kołowy. 13.02 sprawdziliśmy cały dzień ruchu tramwajowego. Nie było opóźnień rozkładowych na liniach od obu pętli (Świeradowska czy Tarnogaj) były opóźnienia tramwajów z miasta w szczycie. W szczycie, w ciągu godziny 8 na 24 przejeżdżające składy były opóźnione względem rozkładu. W praktyce zatem ITS na skrzyżowaniu włączał w szczycie priorytet tramwajowy mniej więcej co 3 cykl świetlny.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.