Nie porzucają nadziei na otwarcie kolejowego muzeum
133 zabytkowe pojazdy, jakie mają pod opieką, pozostają na otwartej przestrzeni i są narażone na niszczący wpływ warunków atmosferycznych.
- Wiele z tych maszyn to bezcenne unikaty, dlatego poruszamy każdą możliwą instancję. Jeszcze przed wyborami staraliśmy się o poparcie z Warszawy - mówi Radiu Wrocław Michał Wychodil, jeden z pasjonatów:
– Tutaj sprawa muzeum się troszeczkę komplikuje. My się nie poddajemy, będziemy dalej walczyć, wysłaliśmy petycję do kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ona przeszła do Agencji Rozwoju Przemysłu, niestety odpowiedź jest odmowna, ale nie poddajemy się.
Główną przeszkodą jest brak regularnej i legalnej możliwości prezentacji zbiorów szerszemu gronu odbiorców. Kolekcja złożona ze 133 w pełni sprawnych technicznie pojazdów, poza organizowanymi od czasu do czasu przejazdami turystycznymi, na co dzień znajduje się na zamkniętym terenie, należącym do kolei. Mogą tam wejść tylko właściciele i sami sympatycy.
Mimo odrzucenia przez poprzedni rząd próśb o wsparcie inicjatywy, tuż przed końcem 2023 roku pojawiło się światełko w tunelu.
- Udało się zrobić krok naprzód w kwestii utworzenia Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa, w miejscu najbardziej adekwatnym. Dawny Dworzec Górnośląski, zachodnie fragmenty Parku Henrykowskiego, są w pewien sposób chronione – mówi Michał Wychodil:
- Miejsce, gdzie miałoby powstać muzeum, dzięki naszym staraniom zostało wpisane do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Może nie jest to pełna ochrona, ale to już jest ważne, no i zobaczymy, co teraz się wydarzy. To są na razie nadzieje, ale nie bezpodstawne.
Wybór lokalizacji jest podyktowany lokalną historią. To właśnie tam znajduje się stołówka, w której odbył się strajk głodowy kolejarzy w 1980 roku, a w zasobach Klubu jest też lokomotywa, służąca wówczas za mównicę dla wygłaszających postulaty.
W tym roku Klub wystawi część swojego taboru na czasowych ekspozycjach. Najbliższa zostanie otwarta 17 marca na stacji w Leśnicy.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.