Zabytkowe tory zniknęły z centrum Wrocławia

el | Utworzono: 2023-11-12 17:27 | Zmodyfikowano: 2023-11-12 21:31
 Zabytkowe tory zniknęły z centrum Wrocławia - Zdjęcie ilustracyjne/ archiwum radiowroclaw.pl
Zdjęcie ilustracyjne/ archiwum radiowroclaw.pl

Kolejki gruzowe służyły po 1945 roku do wywozu gruzu ze zrujnowanego centrum Wrocławia. Tory często były układane wprost na jezdniach, większość zniknęła z krajobrazu miasta kilkanaście lat po wojnie. Fragment ze znajdującej się w ścisłym centrum ul. Bernardyńskiej to prawdopodobnie ostatni istniejący fragment. Brak historycznych torów odkrył przewodniczący rady osiedla Powstańców Śląskich Michał Kwiatkowski.

- Musiałem udać się do Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego z dokumentacją osiedlową i przechodząc zobaczyłem, że prowadzone są prace, w zasadzie dość zaawansowane. To, co mnie uderzyło to fakt, że przebudowa objęła fragment, gdzie znajdowały się chyba ostatnie w naszym mieście pozostałości po torach kolejki gruzowej - powiedział Michał Kwiatkowski.

Tory były charakterystyczne, różniły się od przedwojennych szyn tramwajowych. Jak powiedział Michał Kwiatkowski, "jest to kawał historii Wrocławia".

- Odbudowa powojenna, mit Warszawy wzniesionej z cegieł wywiezionych z Wrocławia. Szeroko można o tym rozmawiać, a zwyczajnie w świecie te tory z ulicy zniknęły - dodał. 

Okazało się, że w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków sprawa jest znana.

- Na razie nie mamy żadnych szczegółowych ustaleń. Natomiast był kontakt z inwestorem, który jak wynika z pierwszych deklaracji, będzie zmierzał w takim projektowym kierunku, żeby to torowisko wkomponować w nową, odtwarzaną, brukową nawierzchnię jezdni. Także ten ślad na pewno będziemy mieli zachowany - poinformował Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków Daniel Gibski.

Michał Kwiatkowski uważa, że we Wrocławiu jest więcej torów, które warto zachować. Podał przykład ze swojego osiedla, gdzie w poprzek brukowanej ul. Powstańców Śląskich przechodzą przedwojenne tory tramwajowe, które nie mają połączenia z żadną linią. Po wojnie zmieniła się linia zabudowy i zniknęło skrzyżowanie z pobliską ul. Lwowską.

- To właśnie tam stała barykada wykonana m.in. z przewróconych wagonów tramwajowych, gdzie niemieccy obrońcy Festung Breslau stawiali opór nacierającej Armii Czerwonej. I to właśnie z tej barykady wyruszyli pierwsi emisariusze negocjować warunki kapitulacji. Dlatego też to miejsce jest również dla nas ważne. To są takie niepozorne elementy. Pozbawione kontekstu, jeśli nie zna się historii danego miejsca. Natomiast gdy tylko zadać sobie odrobinę trudu, to stają się elementami budującymi tożsamość miasta - podkreślił Kwiatkowski.

Przebudowa ul. Bernardyńskiej wykonywana jest przez jednego z deweloperów, który stawia obok luksusowe osiedle mieszkaniowe.

Element Serwisów Informacyjnych PAP

Komentarze (14)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Brutalfruit2023-11-15 15:53:17 z adresu IP: (188.117.xxx.xxx)
Zgodnie z decyzją i wiedzą konserwatora zagrają żeby zabetonować lub zbudować apartamenty i oczywiście scieżkd rowerową.
~Marek 2023-11-14 17:00:53 z adresu IP: (77.222.xxx.xxx)
Ja co prawda nie jestem z Wrocławia, ale interesuję się dość czynnie historią miasta. Dawno temu zainteresowałem się właśnie tymi szynami leżącymi w poprzek Powstańców. Jest we Wrocławiu wiele takich "bezpańskich", starych torowisk, ale akurat te są pozostałością po pięknie zabudowanej, dostojnej i eleganckiej, a w 2/3 dziś już nieistniejącej Victoria Strasse. Te same tory leżą jeszcze na dzisiejszej Sanockiej, skąd skręcały w dzisiejszą Ślężną w stronę centrum. Polecam przeglądnąć materiały o Victoriastrasse (i Augustastrasse) bo naprawdę warto...
~Stan2023-11-14 12:35:42 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Przy Stacji Wrocław Zakrzów sprzedano ponad stuletnią drogę wykładaną ręcznie obrabianą kostką brukową, a mieszkańców domu obok pozbawiony głównego wjazdu który istniał ponad sto lat.
~Bres2023-11-14 12:31:10 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Cenzura jest zakazana bodajze art.27 Konstytucji RP. Kazdy odpowiada sam za swe slowa i czyny. Cenzorzy "paszol von" na bezrobocie !!! I oddac cala kase ktora wzieliscie za cenzurowanie i blokowanie wpisow
~Nick2023-11-14 12:21:40 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Konserwatorzy ; miejski i wojewodzki, jak zawsze wszystko wiedza i nad wszystkim czuwaja tylko ze tez jak zawsze wszystkie zabytki sa likwidowane np. mlyny i kamienice na wyspie Slodowej, browary, f-ka porcelany sanit, z-dy miesne Legnicka, cukrownia na Klecinie, porty miejskie, stocznia (prod.U-botow), f-ka win, f-ka pieczywa i f-ka ciast, wieza skikow spadachronowych, baseny olimpijskie, palacyki, restauracje, bunkry i fortyfikacje, ...)
~Zibi 2023-11-14 09:04:59 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Dzień dobry Co za głupota. Od kiedy tory potrafią być zabytkowe Odpowiadanie jakiemuś przyglupowi przez konserwatora zabytków uważam za stratę czasu. Są ważniejsze sprawy, na przykład wycieraczki na chodnikach.
~Uwr2023-11-13 22:43:22 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
A przy okazji remontu placu Uniwersyteckiego miasto bez zastanowienia zlikwidowało pozostałości torowiska w Bramie Cesarskiej gmachu głównego UWr...
~Bres2023-11-14 12:38:29 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
i dalej Kuznicza do Rynku i dalej. Podobnie w Rynku stacje benzynowa, cala pierzeje Kazika Wielkiego co nie wiadomo dlaczego nazywany jest Wielkim, itd Burzono dobre kamienice bo latwiej bylo pozyskiwac cegly na odbudowe Warszawki i in. Posadzki z palacu w Kamiencu sa obecnie w Operze Narodowej. W dodatku polozone tak nieprofesjonalnie, ze wolaja o pomste do Nieba !
~Real2023-11-13 20:54:26 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jak znam życie to zostawią metr szyny. Wrocławscy konserwatorzy zabytków to porażka i wstyd. Czepią się biednego obywatela za zmianę koloru dachówki na za6upiu a dopuszczają budowę szklanych klocków w ścisłym zabytkowym centrum.
~Meh2023-11-14 06:17:51 z adresu IP: (2a02:a317:e045:c880:5507:x:x:x)
Ale z tego co pamiętam, to tam jest metr szyn zatopionych połowicznie w asfalcie.
~Hej2023-11-13 16:13:00 z adresu IP: (31.178.xxx.xxx)
Trochę tak - do wywożenia gruzu, ale więcej do wywożenia cegieł do Warszawy i Nowej Huty.
~Nowy Prezydent Wrocławia2023-11-13 14:49:59 z adresu IP: (77.222.xxx.xxx)
Kwiatkowski lecz się. Te szyny na Powstańców trzeba usunąć nim dojdzie tam do wypadku..
~88mm2023-11-12 22:04:27 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Może i tę barykadę warto by odtworzyć, razem z niemiecką obsługą grającą na schmeisserach? Odtwarzanie resztek kolejki wożącej cegły po wojnie należy szybko skonsultować z weterynarzem. To, co się dzieje w tym mieście, przewyższa atrakcyjnością duży przegląd kabaretowy.
~Mieszkaniec2023-11-13 05:39:17 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Acht komma acht byłoby dużą atrakcją turystyczną :-) Mawia się, że "życie przewyższyło kabaret". Wiele wydarzeń rozgrywających się na co dzień we Wrocławiu jest godne skeczu, ale szyny niech zostaną. To ślad przeszłości. A o historii, zwłaszcza tej niewygodnej, trzeba pamiętać...