Tramwaj na Jagodno powstanie, ale za 10 lat

BM | Utworzono: 2023-10-24 08:54 | Zmodyfikowano: 2023-10-24 07:02
Tramwaj na Jagodno powstanie, ale za 10 lat - Fot: Martyna Czerwińska
Fot: Martyna Czerwińska

Radość wymieszana z goryczą - PKP PLK wybuduje wiadukt dla pociągów nad Buforową, dzięki czemu zniknie problem krzyżówki torów, ale samo projektowanie wzniesienia potrwa 3 lata. Kolejne lata to organizowanie funduszy i sama budowa. Potwierdza to Karol Jakubowski z PKP PLK. -Tylko prace projektowe potrwają do 2027 roku, mówi Radiu Wrocław. 

Mieszkańcy nie ukrywają irytacji:

-Za 10 lat? Wykończymy się tu do tego czasu. Bardzo długo. To jest jedno z większych osiedli we Wrocławiu. Współczuję młodym, którzy codziennie jadą stąd do pracy, tym młodym mamom z wózkami, bo nie każdy ma samochód.

Miasto zapewnia jednak, że problem korków zostanie do tego czasu częściowo rozwiązany. - Ruszyła budowa wydzielonego pasa dla autobusów, przy którym w przyszłości pojawią się tory - mówi Tomasz Sikora z Urzędu Miasta:

- W tej chwili autobusy stoją w korkach. W szczycie czasem podróż wydłuża się od 20 do nawet 40 minut. Gdy będzie TAT to przejazd autobusów tą trasą zajmie 17 minut. Ponad dwa razy szybciej dojedziemy z Jagodna do centrum Wrocławia, bez korków.

TAT - na razie tylko dla autobusów, powstanie w niecałe dwa lata. Z problemem krzyżówki torów uporał się Toruń, ale jak mówi Tomasz Sikora z Urzędu Miasta, te dwa przypadki wiele różni. -Ruch w Toruniu jest niewielki, to częściowo bocznica, częściowo trasa towarowa. Nasz tor do Świdnicy jest bardziej oblegany. Tramwaj musiałby bardzo długo czekać, aż na pewno - w pobliżu, na tym odcinku kolejowym nie będzie pociągu. Bo pociąg nie zatrzymuje się w miejscu, wyjaśnia Tomasz Sikora. 

Akcja Miasto uważa, że po wiadomości o budowie wiaduktu przez PKP wrocławscy urzędnicy powinni natychmiast rozpocząć projektowanie linii tramwajowej, ale jak ustaliło Radio Wrocław - prace ruszą dopiero po rozpoczęciu budowy wiaduktu, czyli za kilka lat. -Wcześniej nie ma sensu, bo do tego czasu kilka razy może się zmienić prawo i projekt będzie się nadawał do śmietnika, mówi Tomasz Sikora. Z nadchodzących zmian cieszą się też mieszkańcy. -Ten tramwaj byłby wybawieniem. Tu wciąż pojawiają się nowe bloki, nowi mieszkańcy. Autobusy są tak zatłoczone, czasami nie da się wsiąść na drugim przystanku od pętli. Spóźniają się też, bo stoją w korkach.

Wrocławscy urzędnicy zapowiadają, że będą wywierać presję na władzach PKP, by przyspieszyć budowę wiaduktów. Będą też namawiać do tego posłów. -Apelujemy, by kolejarze nie marnowali kilku lat na projektowanie i kolejnych na budowanie wyniesionych torów, ale przyspieszyli te prace, bo miasto chce jak najszybciej puścić tramwaj na Jagodno, podsumowuje Tomasz Sikora. 

Posłuchaj całego materiału:


Komentarze (17)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Robson2023-10-26 08:35:57 z adresu IP: (62.89.xxx.xxx)
Dojeżdżając na wybory autobusami udowodniliście że tramwaj jest niepotrzebny. Naiwniacy
~Magistrat Propagandy2023-10-24 22:05:50 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Tak pisałem o tym ,że tramwaj na Jagodno nie powstanie ale będzie zawsze pojawiał się w kampanii wyborczej ludzie się ze mnie smiali Pamiętajcie Sutryk to urzędnik a nie polityk wiec obiecywał bedzie wszystko
~Jagodno2023-10-24 19:52:02 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Ten tramwaj powinien być podmiejski śmiga do Zernik Wrocławskich/Iwin by był sens. A tory to jaki problem przecież jest sygnalizacja świetlna. Ktoś ładnie bajeruje. Będą wybory samorządowe to się rozliczy tych urzędasów a Sutryk niech nawet nie pojawia się w okolicach po tych tekstach na mieszkańców Jagodna/Iwin. We Wrocławiu ze wszystkim jest problem widać nawet z bzdurną krzyżówką z torami PKP. Masakra a ci marzą o jakiś metrach tunelach i helikopterach
~NOL2023-10-24 18:08:28 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Kiedy w końcu ludzie zrozumieją, że przebywają w neokolonialnym państwie teoretycznym, gdzie specjalnie komplikuje się proste sprawy, żeby wzrost, lokalne inicjatywy i przedsiębiorczość były tłumione, bo sprawne i niezależne państwo polskie nie jest w interesie unijnym.
~A wystarczyło2023-10-24 16:56:54 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
żeby PKP, spółka państwowa, nie walczyła przez 8 ostatnich lat z miastem Wrocław tylko podeszła rozsądnie do tematu i planując uruchomienie pociągu do Sobótki, podniosło tor na nasyp kolejowy nad Buforową, i ułożyło go w gotowym już przęśle mostu nad ulicą. Ale widać takie były przez 8 ostatnich lat dyspozycje z (nie)rządu. Aż tu przyszły wybory i stał się cud - nagle PKP już widzą możliwość podniesienia toru.
~xx22023-10-24 15:46:44 z adresu IP: (80.253.xxx.xxx)
3 lata projekt? Polak potrafi. W Chinach w tyle czasu projektują i budują 1000km autostrady.
~Kot Jacka2023-10-24 11:48:21 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Przestańcie skrzeczyć i cieszcie się, że macie okna w apartamanach (dawn. mieszkaniach). Tramwaje są dla mieszkańców miast, a nie pól.
~Krystian Adamski2023-10-24 11:10:30 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Jago Radny Osiedla Jagodno chciałbym stanowczo zaprotestować w sprawie promowania tej inwestycji przez władze Miasta z wykorzystaniem określenia TAT oraz używania sformułowań czy elementów graficznych tramwaju wprowadzających mieszkańców Wrocławia w błąd. Inwestycja ta aktualnie nie ma nic wspólnego z tramwajem. Miasto nawet nie posiada projektu na tą linię tramwajową. Realizowana inwestycja zgodnie z przetargiem ma charakter wyłącznie „budowy trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno” z pozostawieniem rezerwy pod przyszły tramwaj.
~bezsens2023-10-26 03:10:22 z adresu IP: (2a00:f41:704f:5663:6046:x:x:x)
Do Przemka czemu nie mogą od razu położyć torów? Będzie trzeba znowu zamykać tę trasę
~Przemek Pozyr2023-10-24 20:55:12 z adresu IP: (2a00:f41:703d:46a:d937:x:x:x)
Aśmy sobie radnych wybrali. Weź radny się puknij. Znakomicie że miasto nie mówi o buspasie tylko o TAT. Bo to krok w kierunku tramwaju. Także w warstwie nazewniczej. Ilekroć to wypowiemy tylekroć blizej bedziemy celu. Mowiac buspas godzimy sie z buspasem. Super, że miasto zmieniło tę nazwę. Sam powinieneś trąbić tylko o TAT. I jak już radnym jesteś, i jakxwidzę aktywnym, tylko nie wiesz w którym kościele dzwonią,, to napiszcie petycje do kolei by szybciej projektowala i budowala. Tak się składa, że wiem w jakiej technologii powstaje ta trasa. Przejrzałem plany. Będą tam powiem obrazowo byś złapał pod warstwą właściwą wyłożonego asfaltu prowadzenia pod tory.
~Gosc2023-10-24 11:10:21 z adresu IP: (2a00:f41:7069:e0e1:8af:x:x:x)
Gdyby ktoś porządnie przygotował ten temat to by zobaczył, że na istniejącym wiadukcie od strony południowej przygotowano miejsce po jeszcze jeden tor - zatem istnieje kwestia budowy najazdu i zjazdu - ze zjazdem jest gorzej bo nie wiadomo czy złapie się poziom przy Grota Roweckiego, o przejazdach typu przystankows można zapomnieć. Oczywiście najbardziej optymalne byłoby podniesienie toru w obecnym śladzie aż do Zwycięskiej i pozbycie się przejazdów kolejowych - właśnie ze względu na koszty to jest temat na KPO.
~Boss 2023-10-24 11:03:05 z adresu IP: (2a00:f41:b0f4:67fb:d7e1:x:x:x)
Niech dziękują Sutrykowi i Platformie, na którą wielu mieszkańców Jagoddna właśnie głosowało.
~@Boss2023-10-24 16:53:17 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
a co ma Sutryk i Platforma do położenia torów kolejowych, które są własnością PKP, czyli spółki skarby państwa ?? PKP wiedziały od lat, że Wrocław stara się wybudować tramwaj na Jagodno, ale przez 8 ostatnich lat blokowały taką możliwość, chociaż miały wystarczająco dużo czasu, aby podnieść tor do Świdnicy na nasyp kolejowy i puścić go przez 4-te, gotowe już przęsło w newralgicznym miejscu. Ale po co. Najlepiej było utrudniać życia miastu i jego mieszkańcom. Aż tu nagle cud! Przyszły wybory, PiS został zmieciony i PKP nagle zmieniło zdanie i stwierdziło, że jednak podniesie tor do Świdnicy na nasyp kolejowy.
~Na Jagodno tylko rowerem!2023-10-24 09:16:39 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Tramwaj za 10 lat, a za 30 metro? To ja przebijam - za 50 lat, w 2073 r. obok Jagodna powstanie Centrum Lotów Kosmicznych im. Urzędników "Nie da się szybciej" Wrocławskich.
~Bartek2023-10-24 18:17:32 z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
Zezwalanie na masową deweloperkę bez rozbudowy dróg i parkingów to też wina PKP i PiS? Daj spokój, urzędnicy we Wrocławiu mają to w nosie, stój sobie w korkach człowieku i wymyślaj dalej wymówki dla lokalnych niezbyt kompetentnych władz
~@Bartek2023-10-24 16:54:27 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
ale wiesz o tym, że budowę tramwaju na Jagodno blokowała przez 8 lat państwowa spółka PKP? Czy nie wiesz, ale winę chcesz zrzucić na Wrocław?
~Bartek2023-10-24 11:57:08 z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
Już za 80 lat tramwaj dotrze na Jagodno, a za 95 lat na Wojszyce. Takich mamy włodarzy i proszę nie narzekać, bo sami ich wybieracie.