DOROTA MIŚKIEWICZ & TONINHO HORTA (PL/BR) "BONS AMIGOS"

Iwona Diakowska, BT | Utworzono: 2023-09-06 13:30 | Zmodyfikowano: 2023-09-06 13:31
DOROTA MIŚKIEWICZ & TONINHO HORTA (PL/BR) "BONS AMIGOS"  - zdjęcia (fot. Nelsinho Faria)
zdjęcia (fot. Nelsinho Faria)

Unikalne połączenie brazylijskiej energii i słowiańskiej wrażliwości - koncert promujący najnowszą płytę Doroty Miśkiewicz nagraną w Rio de Janeiro ze światową gwiazdą latin jazzu, Toninho Hortą!

Dorota Miśkiewicz - śpiew
Toninho Horta (BR) - gitara
Michael Pipoquinha (BR) - bas
Bodek Janke - perkusja

Muzyka brazylijska fascynuje Dorotę Miśkiewicz od zawsze. Jak wyznaje – dużo bliżej jej do ciepłego południa niż do chłodnej północy. Przejawem tej sympatii jest m.in. wydana w 2008 roku płyta "Caminho", której koloryt podkreśla południowe podejście do rytmu, nie tylko w sambach i bossanovach, ale także utworach zakorzenionych w jazzie.

Kilkanaście lat póżniej Dorota ponownie wyruszyła na południe. Tym razem dosłownie. Pojechała do Rio de Janeiro, by nagrać płytę z ikoną muzyki brazylijskiej, jednym z największych światowych wirtuozów gitary, Toninho Hortą. W mieście wiecznego słońca, podczas sesji nagraniowej z udziałem brazylijskich muzyków (Michaela Pipoquinha – bas, Armando Marçala – instrumenty perkusyjne), Dorota i Toninho stworzyli wyjątkowy materiał, na który złożyły się autorskie utwory Horty, należące do kanonu brazylijskiej kultury. Jak przystało na muzykę, której emocjonalny wachlarz rozpościera się od śmiechu do łez – są to zarówno pogodne piosenki, wyczarowujące obraz słonecznej plaży, jak i utwory bardziej poetyckie, naznaczone typową dla bossanovy tęsknotą i melancholią. Niespodzianką są także nowe interpretacje autorskich piosenek Doroty pochodzących ze wspomnianej już płyty "Caminho".

DOROTA MIŚKIEWICZ
Jeden z najważniejszych polskich głosów jazzowych, kompozytorka, autorka tekstów. Wydała osiem autorskich płyt, które nierzadko były nominowane do najważniejszej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk, a ona sama w ostatnich latach wielokrotnie zdobywała tytuł Wokalistki Roku w corocznym rankingu magazynu "Jazz Forum".
Wykształcona skrzypaczka, córka słynnego saksofonisty, Henryka Miśkiewicza. Niezliczona jest liczba kolaboracji, w których brała udział na zaproszenie innych artystów. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie z Cesarią Evorą, ich wspólna piosenka "Um Pincelada" spotkała się ze znakomitym przyjęciem miłośników muzyki na całym świecie.
Ponadto ma na swoim koncie współpracę z Nigelem Kennedym, Stefano Bollanim, Davidem Murray’em, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą, Tomaszem Stańko, Grzegorzem Turnauem i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej.
Zakotwiczona w jazzie, chętnie wypływa na szerokie wody eksperymentów – zarówno te bardziej egzotyczne, jak i bliższe polskim brzegom.

TONINHO HORTA
Brazylijski gitarzysta, kompozytor, aranżer, wokalista, jeden z filarów latin jazzu w USA. Jako dwudziestolatek rozpoczął współpracę z nestorem brazylijskiego jazzu, Miltonem Nascimento, zwracając na siebie uwagę nie tylko południowo – ale i północnoamerykańskich słuchaczy.
Pod koniec lat 80 Horta przeniósł się do Nowego Jorku, rozpoczynając wieloletnią współpracę z jazzowymi gigantami: m.in. z Patem Methenym, który niejednokrotnie podkreślał fascynację jego stylem gry, a także z Waynem Shorterem, Herbie Hancockiem, Billym Higginsem, George'em Duke'em, Keithem Jarrettem czy zespołem Manhattan Transfer.
Jego życie przez wiele lat rozpostarte było pomiędzy dwoma kontynentami. Horta mimo zawrotnej kariery w USA nieustannie koncertował z największymi postaciami muzyki brazylijskiej: wspomnianym już Miltonem Nascimento, Elis Reginą, Gal Costą, Sergio Mendesem.

MICHAEL PIPOQUINHA
Młody basista, kompozytor, uznawany za największe muzyczne objawienie Brazylii ostatniego dziesięciolecia, porywający publiczność nieokiełznaną charyzmą i wirtuozerią. Nauczył się grać na basie w sposób organiczny od swojego ojca i dziadka.
Okrzyknięty genialnym dzieckiem, już w wieku 11 lat rozpoczął współpracę z wiodącymi brazylijskimi zespołami. Obecnie jest jednym z najbardziej aktywnych muzyków Ameryki Południowej.
Jego styl, oparty na brazylijskim dziedzictwie, łączy w sobie nieograniczone możliwości techniczne, wielobarwne rytmy, melodykę i harmonię.
Pipoquinha, zarówno jako solista, lider własnych zespołów, ale i sideman, mimo młodego wieku, odnosi sukcesy w obu Amerykach oraz w Europie.
Współpracuje z Toninho Horta, Pedro Martinsem, Moniką Salmaso, Vanessą Moreno i całą czołówką muzyków brazylijskich. Wystąpił także (obok Jacoba Colliera i Chrisa Mehlera) z Big Bandem WDR.

BODEK JANKE
Mieszkający w Berlinie wszechstronny perkusista i perkusjonista polskiego pochodzenia, związany z europejską sceną jazzową oraz world music.
Pochodzi z muzycznej rodziny, jest wszechstronnie wykształcony, studiował w różnych częściach świata perkusję, saksofon, wibrafon oraz indyjskie tabla.
Zwykło się o nim mówić „mistrz wielu dialektów” (cytat z Johna Rileya), bo istotnie Bodek potrafi zagrać w każdym niemalże stylu, zabierając słuchacza w podróż przez wszystkie kontynenty.
Duża różnorodność, organiczne poczucie rytmu, zaowocowały jego współpracą m.in. z Larsem Danielssonem, Billem Evansem, Bobo Stensonem, Leszkiem Możdżerem, Big Bandem WDR, Kristjanem Randalu, Petrosem Klampanisem czy Atom String Quartet.
Charakterystyczne brzmienie Bodka można usłyszeć na ponad 200 albumach innych artystów. Nagrał także 10 autorskich płyt, na których zawarł również własne kompozycje i aranżacje.


Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.