Cyklostrada Dolnośląska, czyli 2 tys. km dróg rowerowych
Przedsięwzięcie jest realizowane przez samorząd województwa dolnośląskiego we współpracy z samorządami lokalnymi. „Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska” – powiedział marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.
Cyklostradę ma tworzyć sieć tras rowerowych, która z jednej strony będzie służyć turystyce rowerowej, z drugiej zaś, poprzez integrację tras rowerowych z dolnośląską siecią kolejową, usprawnić usługi transportowe powodując, że będzie w regionie mniej miejsc wykluczonych komunikacyjnie.
Urzędnicy z Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego podkreślają, że projekt cyklostrady oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących cały region. Drogi te łączą się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Planowano, że łącza długość tras rowerowych cyklostrady ma wynieść 2 tys. kilometrów; obecnie jest to 640 kilometrów tras rowerowych, przy czym dane te nie obejmują ścieżek rowerowych w obrębie miast.
Jak podkreślono, to projekt wieloletni, a prace projektowe dla poszczególnych odcinków tras rowerowych będą po połowie finansowane przez samorząd województwa i gminy. W regionie realizowanych jest też szereg innych inwestycji związanych z turystyką rowerową. Na Ziemi Kłodzkiej powstało np. ponad 200 km tras rowerowych Singletrack Glacensis. Ten system górskich szlaków rowerowych pozwala na przejechanie niemal całej Ziemi Kłodzkiej ścieżkami rowerowymi typu singletrack.
W regionie powstaną też „parki” służące do doskonalenia techniki jazdy dla dyscypliny MTB „cross country”. Do udziału w tym przedsięwzięciu zgłosiło się 30 dolnośląskich gminy. „Parki” będą budowane ze środków samorządu województwa dolnośląskiego, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz budżetów gmin. W Bielawie planowana jest budowa Dolnośląskiego Kolarskiego Toru Szosowego, który ma spełniać funkcję szkoleniowe. Według założeń, mają się tam też odbywać imprezy sportowe. Aby ułatwić uprawnianie turystki rowerowej w regionie, powstały aplikacja i portal z opisem tras rowerowych www.dolnyslaskrowerem.pl.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.