Nowe mieszkania są, ale miejsc parkingowych już brak

AO | Utworzono: 2023-04-24 17:30 | Zmodyfikowano: 2023-04-24 17:37
Nowe mieszkania są, ale miejsc parkingowych już brak - fot. Martyna Czerwińska
fot. Martyna Czerwińska

Wrocław od lat mierzy się z problemem miejsc parkingowych - szczególnie na nowych osiedlach, które są położone na peryferiach i ich mieszkańcy są skazani na samochody. W efekcie zastawiane są chodniki, pobocza i zieleńce. Mieszkańcy Ołtaszyna stracili cierpliwość. Poprosili Radę Osiedlową by ta złożyła wniosek do miasta o słupki, które uniemożliwiłyby parkowanie na chodniku przy Ułańskiej. Auta utrudniają poruszanie się nie tylko pieszym - szczególnie z wózkami, ale także powodują, że dwupasmowa jezdnia zamieniła się jednokkierunkową:

"Jeżeli kupuje się mieszkanie bez miejsca parkingowe, albo z jednym miejscem, to nie można narzekać, że deweloper się nie postarał albo nie zapewnił parkingu podziemnego szczególnie, gdy kupuje się mieszkanie taniej. Ja rozumiem, że to się ludziom może nie podobać - mają dziecko i wózek, ale ja też miałem małe dziecko i parkowałem poza osiedlem"

Na wieść o słupkach mieszkańcy okolicznych bloków zaczęli zbierać podpisy pod protestem:

- To nie nasza wina, że nie ma gdzie zostawić samochodu - tłumaczy Magdalena Olszewska, która stworzyła petycję:

"Ja rozumiem wszystkich zwolenników słupków - czyli pieszych, ale to naprawdę da się pogodzić. Nie trzeba zabierać czegoś kierowcom, żeby zrobić dobrze pieszym. Można namalować pasy na chodniku, wzmożyć kontrole Straży Miejskiej tak żeby kierowców nauczyć jak się parkuje - bo nie trzeba zastawiać całego chodnika, można na nim stanąć tylko jednym kołem"

Według mieszkańców nawet półtora miejsca na lokal to mało, bo większość rodzin ma przynajmniej dwa auta. Jakub Nowotarski z Akcji Miasto mówi, że miasto samo jest sobie winne:

"Gdybyśmy mieli standardy z zachodniej Europy, że najpierw tę linię tramwajową się prowadzi, a dopiero potem sprzedaje ziemię deweloperom sytuacja byłaby dokładnie odwrotna, bo ludzie już na etapie budowy tej inwestycji widzieliby, że okej najłatwiej tutaj dojechać tramwajem więc nie będę potrzebował aż trzech samochodów na gospodarstwo domowe."

Tomasz Sikora z Urzędu Miejskiego zapewnia natomiast, że każda lokalizacja jest traktowana indywidualnie:

"To jest uzależnione od kilku czynników, na przykład od tego jak skomunikowane - jeśli chodzi o komunikację miejską - jest dane miejsce i jeśli jakaś inwestycja deweloperska jest położona dalej np. Jagodno wtedy ta liczba miejsc parkingowych w stosunku do mieszkań, to jest na poziomie 1,2 - 1,5 miejsca na jedno mieszkanie"

W niektórych miejscach we Wrocławiu na jeden lokal przypada 0,2 czy 0,5 miejsca parkingowego na mieszkanie - głównie w centrum, które jest lepiej skomunikowane. Szykują się jednak zmiany w prawie. W ramach tzw. ustawy deregulacyjnej zostanie ustalony sztywny limit 1,5 miejsca na lokal. Dla nabywców lokali oznacza to łatwiejsze parkowanie, ale wskutek zmiany mogą wzrosnąć ceny mieszkań - ostrzegają deweloperzy.

POSŁUCHAJ:

Część I

Część II


Komentarze (12)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~www2023-05-09 23:57:31 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Gdybyśmy mieli standardy zachodniej europy to "aktywiści-hipokryci" tacy jak Pan Jakub Nowotarski z Akcji Miasto jeżdżący samochodem i mówiący innym że nie powinni tego robić nie mieliby prawa publicznego głosu oraz wpływania na planowanie miasta.
~oiulko2023-04-25 20:05:55 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
To że brak jest miejsc parkingowych to wina miasta, a konkretnie prezydenta Sutryka i jego dworu. Jak mogli wyrazić zgodę na Plan budowy mieszkań przez dewelopera nieuwzględniający miejsc parkingowych? Brakuje mi komentarza ze strony Prezydenta. To też dobre pytanie, bo dlaczego nie ma?
~stop akcjomiastozie2023-05-15 09:32:55 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Nie wina miasta, tylko wina tych, co dopuszczają do rady polityki mobilności oraz planowania miasta "aktywistów" bez wiedzy i wykształcenia w kierunku planowania jak np. rada polityki mobilności i jej członkowie tj: Cezary Grochowski – Wrocławska Inicjatywa Rowerowa (studiował jeśli mnie pamięć nie myli na Wydziale Technologii Żywności UP), Jakub Nowotarski - akcja miasto - doktor ekonomii, czy Piotr Szymański z TUMW który ukonczył studia informatyczne na pwr. Powinno się pogonić całe to towarzystwo i dopuszczać do rady ekspertów WYŁĄCZNIE ludzi legitymujących się dyplomami z dziedziny inżynierii ruchu, architektury, budownictwa i transportu.
~Jerzy 2023-04-25 14:52:37 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Brak sprawnej komunikacji miejskiej na Oltaszynie sprawia,że mieszkańcy zmuszeni są do posiadania samochodów, których później nie ma gdzie parkować. Uruchomiony pociag nie służy Wrocławianom i jeszcze te korki potęguje.
~wrocławianin2023-04-25 12:14:57 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
W budynku wybudowanym gdy Panem Prezydentem miasta Wrocławia był Pan Bogdan Zdrojewski pod całym budynkiem i pod tarasem jest podziemny garaż dla lokatorów. Każdy z lokatorów ma też niewielką komórkę gdzie jest miejsce na rower lub wózek dziecinny. Można było tak zrobić? Można, bo Zdrojewski nie był w kieszeni u deweloperów. Zdrojewski był Panem Prezydentem miasta Wrocławia z prawdziwego zdarzenia. Zdrojewski wróć!
~tratata2023-04-25 10:33:52 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
miastowa papuga wcześniej prw
~Adam2023-04-25 09:01:03 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Na Ułańskiej wszystko byłoby ok, gdyby nie przyjezdni. To oni parkują byle gdzie, byle jak, z naruszeniem przepisow. Mieszkańcy sobie niczego nie blokują, bo się szanują. Wszyscy mają kupione co najmniej 1 miejsce parkingowe. Nie potrzeba żadnych słupków. Potrzeba patrolu, paru mandatów i po sprawie.
~Realista2023-04-24 23:55:35 z adresu IP: (2a01:112f:622:7e00:f9fa:x:x:x)
Najpierw kupuje się tanie mieszkania, bez miejsca parkingowego, a potem żal, że nie ma gdzie parkować. Słupki skutecznie rozwiążą sprawę złego parkowania, bez mandatów, bez policji, bez nerwów i użerania się.
~Pomysl2023-04-26 07:01:23 z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
Tanie to mieszkania we Wrocławiu nie są - to po pierwsze. Po drugie - deweloperzy często nie budują takich parkingów, to samo tyczy się zewnętrznych - bo miasto ich do tego nie przymusza
~Antys2023-04-24 20:35:55 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Sutrol pozwala za kasę niszczyć zielone tereny!!!
~xx22023-04-24 19:18:11 z adresu IP: (195.140.xxx.xxx)
jeśli parkujący łamią prawo to są ku temu odpowiednie przepisy. zdjęcie i na policję. dostaną tacy mandaty i się zastanowią 2 razy zanim zaparkują. prosty i skuteczny sposób.
~Mecenas2023-04-24 17:42:26 z adresu IP: (173.15.xxx.xxx)
Rada Miejska powinna uchwalic wymog budowy blokow wielorodzinnych z parkingami pod blokiem lub na pierwszych kondygnacjach takiego bloku i byloby bez problemu.