Koniec ze starymi autami w centrum Wrocławia? Ruszają konsultacje społeczne

MC | Utworzono: 2023-03-31 15:04 | Zmodyfikowano: 2023-03-31 15:22
Koniec ze starymi autami w centrum Wrocławia? Ruszają konsultacje społeczne - fot. RW
fot. RW

Miasto chce od 2025 wprowadzić Centrum Czystego Transportu. We Wrocławiu jakość powietrza jest jedną z najgorszych w Europie, więc trzeba szukać sposobów na jej poprawę. -Wykluczając z ruchu ok. 10% najstarszych samochodów, ograniczymy emisję tlenków azotu pochodzącą z silników o ok. 20–25%, a cząstek stałych – o ok. 40–50%, mówi mówi Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności:

Dokąd będzie sięgać strefa zadecydować mają mieszkańcy, dlatego przed podjęciem decyzji ruszyły konsultacje społeczne. -Badania pozwoliły wyłonić rekomendowany wariant, mówi Tomasz Sikora z Urzędu Miasta. Strefa miałaby się zaczynać od Dworca Głównego i zamykać przy Moście Trzebnickim oraz Szczytnickim:

Łącznie to obszar stanowiący ok. 6% powierzchni Wrocławia, zamieszkały przez prawie jedną czwartą mieszkańców. Do tej strefy nie mogłyby wjechać auta na benzynę wyprodukowane przed 2000 rokiem i te z silnikiem diesla wyprodukowane przed 2005 rokiem. Jakub Nowotarski z Akcji Miasto mówi, że zmiany nie powinny się jednak kończyć na samych zakazach:

Mieszkańcy, z którymi rozmawiało Radio Wrocław podkreślają, że z ruchu w centrum wyeliminowałoby to zbyt wiele osób. Jak się okazuje - to około 13% aut. -W tej sytuacji przydałoby się więcej parkingów, na których można zostawić samochód przed centrum, a nie tylko na obrzeżach. Kolejna sprawa to punktualne tramwaje i gęsta siatka połączeń tramwajowych - podkreśla kierowca taksówki:

Miasto przyznaje, że na razie takich planów nie ma, bo komunikacja w obrębie centrum działa sprawnie. Na to wskazują badania Komisji Europejskiej. Ale wszelkie rozwiązania można proponować właśnie podczas konsultacji społecznych, które potrwają do 30 kwietnia. Ostateczna decyzja zapadnie za rok. Miasto nie wykluczona też poszerzenia strefy o kolejne, bardziej odległe rejony - np. Biskupin, Borek czy Gaj. 

Przez cały okres trwania konsultacji będzie można wypowiedzieć się za pomocą e- formularza, który jest dostępny na stronie miasta. Zaplanowane zostały też dwie debaty – pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia Strefy Czystego Transportu i odbędzie się 18 kwietnia o 17.30. Drugą zaplanowano na 26 kwietnia o 17.30 w ODLOCIE. Strefie Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34.

Posłuchaj całego programu:

 

 


Komentarze (25)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Myślący człowiek 2023-04-07 11:44:44 z adresu IP: (194.146.xxx.xxx)
czemu nie zakażą trucizny w jedzeniu, pestycydów, nie zmniejszą kolejek do lekarzy specjalistów? Dbają o nasze zdrowie? NIE na całym świecie tylko w Europie spowalnia gospodarczo się tak inne kraje których na to nie stać. Czy my chemy mieć starsze auta? NIE (no chyba że klasyki). Komunikacja miejska też będzie zatkana.
~dzięki za merytorykę 2023-04-05 09:54:04 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
ŁukaszSzy jaki promil? o czym ty człowieku piszesz, skąd mas te dane? jakbyś poczytał trochę analiz to byś wiedział, że zanieczyszczenie komunikacyjne we Wrocławiu to nawet 20-25% - trochę więcej niż promil (czyli część 1%) "Za emisję pyłów transport odpowiada w ponad 20%, natomiast palenie w piecach w aż 70%." - jak mieszkasz w centrum te 20% latem to różnica między możesz otworzyć okno a może lepiej go nie otwierać bo masz małe dziecko. Pisowskie stowarzyszenie pseudoekspertów - skąd ci się to człowieku wzięło? :D czytasz chyba za dużo propagandy wychodzącej z ratusza, a może pracujesz dla nich lub jesteś opłacany przez jedną ze spółek miejskich :) #trollzUM
~ŁukaszSzy2023-04-05 20:23:45 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
do ~dzięki za merytorykę trollu akcjomiastozowy, ale to miasto wraz z wami chce wprowadzić strefę ograniczania transportu podczas gdy na świecie z takich stref się rezygnuje. Dane czerpię z tego samego miejsca tylko umiem je czytać oraz wyciągać prawidłowe wnioski. "zanieczyszczenie komunikacyjne we Wrocławiu to nawet 20-25%" - a i owszem. Tylko problem jest taki, że indywidualne samochody osobowe w które ten chory pomysł uderzy to właśnie ten promil produkują. Prawie cały smog i zanieczyszczenia produkuje transport. Transport zbiorowy, transport towarów do sklepów czy wreszcie aquapark na Borowskiej bo produkuje prąd z paliwa (płynnego i gazu). Zarówno was jak i tych z was którzy siedzą na miejskim garnuszku trzeba pogonić na kopach do waszych wiosek. Nie chcemy was tu, wracajcie do tych swoich polkowic czy skąd tam jesteście. #stopakcjomiastozie
~ŁukaszSzy2023-04-04 01:12:03 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
I znowu wypowiedź pana Nowotarskiego z pisowskiego stowarzyszenia pseudoekspertów akcja miasto nie mającego pojęcia w temacie o którym się wypowiada. Trzeba się pozbyć szkodników które walczą z mieszkańcami z powodu samochodozy w ich głowach. Zdelegalizować działalność kilku takich patostowarzyszeń i nagle się jakoś planistyki miejskiej i powietrze w mieście poprawią. Zanieczyszczenie z aut - nikt nie przeczy istnieje. Ale to jest promil tego co wydostaje się z pieców. Piecami powinniśmy się zająć w kamienicach, a nie autami.
~Konsultacje- dla wybranyc2023-04-02 19:26:44 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Precz z tymi pseudo ludźmi, którzy to wymyślają. Wywalić ich w wyborach. Auta to nie główna przyczyna złej jakości powietrza. Należy przypomnieć sobie wartości gdy szalał covid i aut na mieście nie było. Kłamią w żywe oczy. To jest część większej propagandy globalistów, żeby tylko ludziom obrzydzić i utrudnić życie,a i wszystko wpisuje się w przepisy UE (zakaz aut spalinowych od 2035). Kto zarobi? I kto ograniczy prawa? Będziemy jak chłop panszyzniany - bez zgody pana za wieś nie wyjedziesz, bo i jak? Jak nie będzie stać. Plus elektryk to bateria, a z utylizacją jest problem. A pali się dłużej, jak stanie w płomieniach. A żeby go wyprodukować to trzeba zużyć dużo więcej paliw kopalnianych tradycyjnych. Brak zmian u podstaw zastanawia. Zamiast dążyć do ulepszania obecnej technologi - lepsze filtry itp wszystko na odwrót. Bo nie o ekologię chodzi tylko wolność ludzi. A pan prezydent i cała świta wraz z poprzednikami już miał przepis na czyste powietrze we Wro od dawna. Rozmyślne planowanie przestrzenne miasta i nie zabudowywania każdej piędzi ziemi jak popadnie przez deweloperów kolejnymi nowoczesnymi straszydłami, których wdzięczność zapewne hojnie spływa od lat. Naturalne kanały powietrzne, gdzie wiatr przeczyszcza miasto to była recepta. Fontanny na ich ścieżkach, które nawilżają powietrze latem. No nie, ale lepiej narzekać na auta. Ale zapewne z tej strefy osoby rządzące zostaną wyłączone. Także plebs i paniska c.d. Swoją drogą Wrocław miał urok starych kamienic. Piękna stara poczta główna. Kto pozwolił przykleić do tego białego krowiego placka? Za 100 lat się za głowę złapią i może znajdą się włodarze z gustem i wyburzą te brzydkie budynki.
~Bravo Wy2023-04-02 00:43:25 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
W tak ważnej sprawie tylko miesiąc konsulatcji??? To jakaś paranoja!!!
~vlad2023-04-01 11:48:26 z adresu IP: (2a02:a31a:c339:b00:e861:x:x:x)
Dobry artykuł. Tylko elektryczne auta a docelowo tylko rowery i elektryczne taxi. Przy okazji warto podnieść cene prądu i problem samochodów zredukuje sie do marginesu.
~www2023-04-04 01:14:30 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Vlad, idź Ty na wybrzeże Józefa Conrada-Korzeniowskiego 18. Tam pomogą. Samochodozę się leczy.
~Rei2023-04-01 10:19:46 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Nie zakazom. Nie nowotworom. Nie hałasowi. Nie stresowi środowiskowemu. Nie nie nie. Jesteśmy totalnie na nie. Nie wiemy dlaczego jednak nie nie nie...
~Ekoobłęd2023-03-31 23:10:54 z adresu IP: (2a01:112f:622:7e00:e053:x:x:x)
Macie kupować nowe samochody i napędzać niemiecką i gospodarkę. Każdy obłęd ma to do siebie, że eskaluje. Najpierw zabiorą wam możliwość korzystania ze starszych aut, potem nowszych, a na końcu nie będzie mogli z nich korzystać wcale. Krok po kroku urabianie ludzi...Tak załatwili ludzi, którzy ogrzewają domy piecami gazowymi i wymienili piece węglowe na drogie nowej generacji. Namawiali do wymiany i modernizacji ogrzewania, a teraz okazuje się, że będzie zakaz ogrzewania domów gazem i węglem. Po ciuchu UW wprowadziła zakaz i kto będzie ogrzewał dom tymi paliwami zapłaci karę za emitowanie CO2. Polska to nie Luksemburg i Holandia, gdzie wszędzie można dojechać na rowerze. Polak to nie Niemiec, którego stać na wymianę auta na elektryczne za 200 tysięcy. W mojej ocenie te "konsultacje społeczne" to fikcja, w takich sprawach powinno się decydować w referendum.
~Obywatel2023-04-01 03:00:16 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Bardzo Mądrze mówisz. Tylko referendum dla zameldowanych mieszkańców Wrocławia. Miaszkam a centrum. U mnie na parkingu pod blokiem co najmiej 50% aut jest starszych niż te, które mogły by wjechać. Jeśli chodzi o jakość powietrza to za nią jest głównie odpowiedzialna niska emisja czyli palenie w kamienicach węglem i śmieciami. Wystarczy popatrzeć na wsakźniki zanieczyszczeń powietrza latem i zimą. Auta prawie wcale nie zanieczyszają Wrocławia. To jest jakiś promil. To wszystko to zwykła nagonka żeby przypodobać się Brukseli i Europie Zachodzniej, żeby Władze mogły powiedzieć zobaczcie jacy jesteśmy Europejscy i nowocześni. Nie wystarczyło podnieść chorendalnie opłaty za parkowanie we Wrocławiu. Teraz trzeba wyrzucić auta samych Wrocławian z miasta. Powinno być uczciwie przeprowadzone Referendum powszechne a nie jakieś śmieszne konsulatnacje. Z kim są te konsultacje? Z radami osiedla? Ja ich nie wybierałem. Tych ludzi na oczy nie widziałem nigdy. Co to ma być za komuna.... Tylko wolność równość i demokracja !!!
~Barany2023-03-31 21:35:22 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Tylko bezpłatna czyli darmowa komunikacja we Wrocławiu rozwiążę problem.
~sky2023-03-31 20:49:03 z adresu IP: (2a02:a317:e03a:ba80:3291:x:x:x)
A gdzie link do e-formularza?
~Dera2023-03-31 20:24:27 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Kiedy zakaz jazdy samochodów ciężarowych po mieście?
~rafka2023-04-01 18:16:21 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Obowiązuje od ponad 10 lat - tj. od oddania AOW.
~Dera2023-03-31 20:22:28 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Kiedy centrum i śródmieście zostanie w 100% podłączone do centralnej sieci c.o. ?
~Staszek2023-03-31 19:22:49 z adresu IP: (37.120.xxx.xxx)
Mam samochód rocznik 2007 z silnikiem Diesla , poniżej 2000cm3. Mam DPF, który regeneruję (a nie wycinam, jak wielu!). Przebieg 240tys km, auto jeździ głównie długie trasy po autostradach. Silnik jest w stanie bardzo dobrym, do tego stopnia, że mechanicy dziwią się jak trzyma kompresję i cicho pracuje, wtryski nie leją. Oleje wymieniam co 10tys km i nie stosuję byle czego. Pytam - jak to się ma do samochodów 5-10 letnich, po mega dzwonach, które są składane z 2 kawałków i montowane "byle jeździło" przez polskich złomo-sprzedawców, które to auta następnie są przepuszczane na przeglądach robionych "u szwagra"? Stosowanie kryterium wieku samochodu jest kolejnym współczesnym de bilizmem. Może by tak zastosować kryterium - w przypadku Diesli - DPF. Czy auto ma DPF czy też go nie ma (bo "szwagier wyciął, bo mulił"...).
~ekoeko2023-03-31 17:37:42 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Koniec ze starymi piecami w centrum Wrocławia w budynkach komunalnych to jest temat do realizacji przez Urząd.
~Qwerty 2023-03-31 17:16:16 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Jeżeli hydraulik, elektryk, budowlaniec będzie musiał kupić nowe auto żeby wjechać do takiej strefy to mieszkańcy zapłacą więcej za usługę. Problemem nie jest stary samochód. Zapomnieliście jak VW oszukiwał, afera Diesel Gate? Oczywiście rząd Niemiec ma udziały w koncernie VAG więc w UE zamietli sprawę pod dywan. W USA te auta gniją na placach bo rząd nakazał wycofać te auta z ruchu a amerykanie dostali odszkodowania. Problemem nie są stare auta. Pylą klocki hamulcowe. Auta elektryczne też je mają.
~Abab2023-04-13 13:27:23 z adresu IP: (89.35.xxx.xxx)
No tak. Nim dalej tym lepiej.
~Qwerty 2023-03-31 22:23:07 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Zawsze się znajdzie jakiś z "ale". Ale widziałeś jak niszczy się środowisko przy wydobyciu litu do baterii? Widziałeś kto i jak go wydobywa? Z daleka od twojego nosa i nie twoje dzieci to ci nie przeszkadza. ( Celowo z małej litery)
~Abab2023-03-31 18:25:32 z adresu IP: (185.245.xxx.xxx)
Ale auta elektryczne duzo rzadziej używają klockow do hamowania. Tam jest hamulec elektrodynamiczny.
~Pb52023-03-31 16:38:38 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Utylizacja kopciucchow dizli na 1 m.
~rafka2023-03-31 16:20:59 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
Jeśli te ograniczenia miałyby dotyczyć samochodów powyżej 20 lat, to OK. De facto użytkowanie takich aut w mieście jest po prostu robieniem oszczędności na zdrowiu innych. Sorry, ale w polskich warunkach nie da się utrzymać auta w dobrej kondycji technicznej przez 20 lat w ruchu miejskim. Natomiast schodzenie z maksymalnym wiekiem pojazdów poniżej 15 lat to byłoby przegięcie w drugą stronę - sama produkcja samochodu to olbrzymi koszt środowiskowy. Dlatego jak każdy sprzęt, samochód powinien mieć możliwość technicznego zużycia się. Także wiek wykluczenia aut z możliwości poruszania się po centrach miast powinien mieścić się w granicach 15-25 lat, przy czym okolice dolnej granicy powinny być zarezerwowane dla diesli, a górnej dla benzyn i LPG.
~Antyplatforma2023-03-31 15:55:35 z adresu IP: (31.178.xxx.xxx)
Wyeliminować pojazdy służbowe oficjeli miejskich od tego zacznijmy, niech jeżdżą rowerami...albo na pieszo