Koniec ze starymi autami w centrum Wrocławia? Ruszają konsultacje społeczne
Miasto chce od 2025 wprowadzić Centrum Czystego Transportu. We Wrocławiu jakość powietrza jest jedną z najgorszych w Europie, więc trzeba szukać sposobów na jej poprawę. -Wykluczając z ruchu ok. 10% najstarszych samochodów, ograniczymy emisję tlenków azotu pochodzącą z silników o ok. 20–25%, a cząstek stałych – o ok. 40–50%, mówi mówi Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności:
Dokąd będzie sięgać strefa zadecydować mają mieszkańcy, dlatego przed podjęciem decyzji ruszyły konsultacje społeczne. -Badania pozwoliły wyłonić rekomendowany wariant, mówi Tomasz Sikora z Urzędu Miasta. Strefa miałaby się zaczynać od Dworca Głównego i zamykać przy Moście Trzebnickim oraz Szczytnickim:
Łącznie to obszar stanowiący ok. 6% powierzchni Wrocławia, zamieszkały przez prawie jedną czwartą mieszkańców. Do tej strefy nie mogłyby wjechać auta na benzynę wyprodukowane przed 2000 rokiem i te z silnikiem diesla wyprodukowane przed 2005 rokiem. Jakub Nowotarski z Akcji Miasto mówi, że zmiany nie powinny się jednak kończyć na samych zakazach:
Mieszkańcy, z którymi rozmawiało Radio Wrocław podkreślają, że z ruchu w centrum wyeliminowałoby to zbyt wiele osób. Jak się okazuje - to około 13% aut. -W tej sytuacji przydałoby się więcej parkingów, na których można zostawić samochód przed centrum, a nie tylko na obrzeżach. Kolejna sprawa to punktualne tramwaje i gęsta siatka połączeń tramwajowych - podkreśla kierowca taksówki:
Miasto przyznaje, że na razie takich planów nie ma, bo komunikacja w obrębie centrum działa sprawnie. Na to wskazują badania Komisji Europejskiej. Ale wszelkie rozwiązania można proponować właśnie podczas konsultacji społecznych, które potrwają do 30 kwietnia. Ostateczna decyzja zapadnie za rok. Miasto nie wykluczona też poszerzenia strefy o kolejne, bardziej odległe rejony - np. Biskupin, Borek czy Gaj.
Przez cały okres trwania konsultacji będzie można wypowiedzieć się za pomocą e- formularza, który jest dostępny na stronie miasta. Zaplanowane zostały też dwie debaty – pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia Strefy Czystego Transportu i odbędzie się 18 kwietnia o 17.30. Drugą zaplanowano na 26 kwietnia o 17.30 w ODLOCIE. Strefie Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34.
Posłuchaj całego programu:
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.