Rozpoczęły się prace na DK8 w Bardzie [ZDJĘCIA]

MC | Utworzono: 2023-03-15 13:34 | Zmodyfikowano: 2023-03-15 13:35
Rozpoczęły się prace na DK8 w Bardzie [ZDJĘCIA] - fot. FB GDDKiA
fot. FB GDDKiA

Droga zostanie dostosowana do nośności 11,5 ton na oś. Zostanie też ustabilizowane osuwisko o długości
300 metrów, między drogą krajową, a torami kolejowymi. W planie jest też budowa ciągów pieszych, zatok autobusowych czy oświetlenia dedykowanego na przejściu dla pieszych.

Prace już ruszyły. Wykonawca frezuje nawierzchnię jezdni. W godzinach od 6:00 do 20:00 ruch odbywa się wahadłowo przy sterowaniu ręcznym, a godzinach nocnych działa sygnalizacja świetlna. Nowa organizacja ruchu będzie obowiązywała przez 3 miesiące. Pas ruchu zwężony został do szerokości 2,75 m i wprowadzono ograniczenie prędkości do 40km/h. GDDKiA zapowiada, że wraz z postępującymi pracami organizacja będzie się zmieniać.

Zakończenie inwestycji planowane jest w trzecim kwartale 2024 roku. Inwestycja pochłonie 19 mln zł. 

 


Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Czata2023-03-15 17:11:26 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
40 tonowy TIR tyle co 160000 sam. osobowych  Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostały pojazdy o maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłaty Ocena degradacyjnego wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na polską sieć drogową Podczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi pierwszy z nich.  Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a kiedy przede wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej.  Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu. Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe.  Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego  normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.