Jeden z najstarszych dworców kolejowych w Europie woła o ratunek

Bartosz Szarafin, AO | Utworzono: 2023-03-03 09:36 | Zmodyfikowano: 2023-03-03 09:42
Jeden z najstarszych dworców kolejowych w Europie woła o ratunek - fot. Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska
fot. Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska

Jej pracownicy podczas dokumentacji remontowanych budynków po drugiej stronie stacji zauważyli, że stan zabytkowego dworca poważnie się pogarsza - mówi Maciej Mądry - dyrektor ds. ochrony zabytków w fundacji:

Fundacja poprosiła o interwencję Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, przekazując do niego zawiadomienie:

- W naszym przekonaniu tylko Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków może zmobilizować właściciela do działania - dodaje Maciej Mądry.

- Obiekt zostanie poddany kontroli - powiedziała Radiu Wrocław Anna Nowakowska - kierowniczka wałbrzyskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków:

Konserwator w przypadku stwierdzenia nie zastosowania się do nakazu konserwatorskiego może nałożyć kary administracyjne. Dla spółek to nawet 50tys zł grzywny, którą można nałożyć nawet czterokrotnie.

Budynek dworca w Jaworzynie Śląskiej jest wpisany do rejestru zabytków od 2019r. Zwróciliśmy się do właściciela dworca - Polskich Kolei Państwowych - z prośbą o informację na temat działań ochronnych i planów co do jego przyszłości. Do tematu jeszcze wrócimy.


Komentarze (4)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Zdzisław 2023-03-04 21:07:27 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
PiS i jego poprzednicy też rządził od 1989 i jest tak samo w to umoczony
~Janek2023-03-03 14:43:04 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Ostre cięcie - jak likwidowano polska kolej - Polecam każdemu
~kram2023-03-03 13:34:11 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata. W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów). W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planuje masowej likwidacji sieci kolejowej.
~Andrzej 64 2023-03-03 12:43:45 z adresu IP: (2a00:f41:70b5:4d81:0:x:x:x)
To efekty rządzenia SLD i PO lata 90te wszystko zamknęli zniszczyli a ludzi mieli i mają za nic