Tramwajem przez Popowice
Na czterech kilometrach nowego torowiska zostało usytuowanych 9 par przystanków. Nowe linie tramwajowe będą zatrzymywać się na przystankach: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa, Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. To na razie robocze nazwy przystanków - magistrat będzie o nich rozmawiał jeszcze z Radami Osiedla. Pierwsze takie spotkanie już dziś po południu. Na tej nowej trasie dwa przystanki zostały usytuowane tak, by ułatwić skomunikowanie z koleją w ramach przystanków - Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin.
- To nowa jakość w dostępności do transportu zbiorowego – prawie 15 000 mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków w czasie dojścia do 7,5 min. Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co 6 minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie po w dużej części po zielonym torowisku - wskazuje Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Faktycznie z czterech kilometrów nowej trasy trzy to zielone torowisko. Całe torowisko jest odizolowane od ruchu samochodowego, dzięki czemu tramwaje nie będą stały w korkach. Nowe linie to także łatwiejszy dojazd na zachód miasta z centrum i śródmieścia - więc poprawia się sytuacja kolejnych tysięcy wrocławian chcących dostać się np do Hali Orbita czy basen na Wejherowskiej albo w przeciwnym kierunku do ZOO lub Hali Stulecia.
- Zyskujemy szybsze i niezawodne połączenie tramwajowe dużych osiedli Kozanowa i Popowic z placem Grunwaldzkim i przez centrum miasta z Dworcem PKP. Poprawi się też wygoda dla pasażerów - przegubowym autobusem może podróżować maksymalnie 150 osób nowoczesnym tramwajem - maksymalnie 250 - wylicza Kozłowska-Święconek.
TRAMWAJE
Przez Popowice nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe.
- Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie tą samą trasą co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim. Tramwaj na trasie o długości 11,5 km stawać będzie na 24 parach przystanków - tłumaczy dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobliności.
Dziś autobusy linii C jeżdżą co 15 minut – tramwaje pojadą co 12. Czas przejazdu autobusów w korkach wydłużał się na trasie z Kozanowa na Grunwaldzki nawet o 18 minut. Tramwaj ma w 100% wydzielone torowisko.
- Druga linia w części przebiegu pokrywa się z istniejącą na razie linią 32, która z Kozanowa zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez nowo otwarte mosty Pomorskie do centrum miasta, przez Dworzec Główny i dalej na Gaj. Przy okazji - dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmienimy jej numer na 18. - wyjaśnia Kozłowska-Święconek
Uruchomienie nowej trasy tramwajowej to również kilka zmian w komunikacji autobusowej, głównie w rejonie Kozanowa i Popowic. Linie autobusowe zostały tak zmienione, by m.in. skutecznie dowoziły pasażerów do tramwajów.
- Osiedle Kozanów, czyli ciąg ulic Kozanowskiej i Dokerskiej zostanie wzbogacony o autobusy linii 102 i 103, które będą zapewniały dojazd do komunikacji tramwajowej w ciągu ulicy Pilczyckiej i Legnickiej. Autobusy linii 103 zostaną skrócone do węzła przesiadkowego "Kwiska", aby nie powielać linii tramwajowych - opisuje Adam Więcek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Linia 104 zostanie połączona z linią 140 tworząc nowe połączenie Maślic i Kozanowa z Osobowicami przez węzeł "Kwiska". Dzięki takiemu rozwiązaniu, mieszkańcy Maślic i Osobowic będą mogli dojechać do linii tramwajowych kursujących ulicą Popowicką oraz ulicą Legnicką,
- Z uwagi na to, że Popowicka uzyska połączenie tramwajowe z Dworcem PKP, to autobusy linii 122 będą kursowały ulicą Legnicką i Zachodnią zamiast ulicą Popowicką. Linie 101, 126, 127 i 128 pozostaną bez zmian i będą kursowały obecnymi trasami przejazdu - dodaje Więcek.
Tramwaje nowymi trasami pojadą w maju 2023 roku. Uruchomienie tego połączenia wiąże się z koniecznym do przeprowadzenia remontem torowiska na Legnickiej, który to remont nie zacznie się zanim nie ruszą tramwaje przez Popowice. W dniach 14-16 lutego zaplanowano spotkania informacyjne z aż piętnastoma Radami Osiedla. Ta liczba spotkań i liczba interesariuszy pokazuje, że nowe torowisko, nowe linie tramwajowe i autobusowe zmienią sytuację pośrednio co trzeciego mieszkańca Wrocławia.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.