Samochód czy komunikacja zbiorowa? Ekspert: "Odwrót od aut widoczny"

jk | Utworzono: 2023-02-03 17:26 | Zmodyfikowano: 2023-02-03 17:32
Samochód czy komunikacja zbiorowa? Ekspert: "Odwrót od aut widoczny" - fot. Andrzej Owczarek/archiwum radiowrclaw.pl
fot. Andrzej Owczarek/archiwum radiowrclaw.pl

Dolnoślązacy nadal wybierają samochód jako swój główny środek transportu. Coraz popularniejsza staje się jednak kolej.

- Dążymy do sytuacji, w której samochód nie będzie tym najczęściej wybieranym środkiem transportu, ale z samochodu nie zrezygnujemy całkowicie - przekonuje dr Dawid Krysiński z Uniwersytetu Wrocławskiego:

Jak jednak dodaje dr Krysiński, by zwiększyć udział komunikacji publicznej w ogólnym transporcie potrzebne są rozwiązania systemowe, takie jak bilety aglomeracyjne, łączone czy na przykład tanie bilety - jak m.in. w Niemczech:

W zeszłym roku Koleje Dolnośląskie przewiozły ponad 16 milionów pasażerów, dla porównania na terenie całego województwa w tym samym czasie zarejestrowano po raz pierwszy ponad 115 tysięcy pojazdów.

POSŁUCHAJ WIĘCEJ: 

cz. I

cz. II


Komentarze (18)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~fachowiec2023-02-04 14:14:02 z adresu IP: (2a01:112f:c0a:d500:c87f:x:x:x)
Teraz wygląda to tak: komunikacja publiczna w mieście jest tragiczna, ale zamiast poprawić jej jakość (punktualność, częstotliwość, tabor) to tylko utrudnia się mieszkańcom poruszanie własnym autem.
~LUK382023-02-04 09:27:07 z adresu IP: (2001:67c:2628:647:8:x:x:x)
U nas we Lwówku budujemy Cyklostradę Dolnośląską. Ekologiczny transport ma największą przyszłość.
~cera2023-02-04 08:49:03 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Oba pomysły są łatwe do realizacji. Choć tramwaje jeżdżące po szynach kolejowych to w Polsce zupełna nowość, w Europie jeżdżą już np. w niemieckich Kassel i Karlsruhe. - Takie pojazdy są średnio pięć razy droższe od zwykłych tramwajów. Kosztują 10 milionów złotych. Ich kupno czasami jest jednak opłacalne. Na przykład gdyby miały jeździć na Psie Pole - poinformował nas Janusz Rajces, rzecznik MPK. - Od lat mówi się o wybudowaniu torowiska w kierunku tych osiedli. Inwestycja odkładana jest ze względu na ogromne koszty. W przypadku takiego tramwaju nie trzeba byłoby zbyt wiele budować. Tylko łączniki torów tramwajowych.  Na przykład wagony jadące w kierunku Nowego Dworu, mogłyby wjeżdżać na tory kolejowe na Dworcu Świebodzkim. - Wystarczyłoby dobudować tylko 200 metrów szyn - dodał Janusz Rajces.  Władze miasto zastanawiają się też nad łącznikami koło pętli tramwajowej na Kowalach, ulicy Robotniczej oraz w rejonie ulicy Borowskiej lub Bardzkiej. Dzięki temu tramwajami można byłoby dojechać do Kobierzyc albo nawet do Jordanowa Śląskiego.  Wybudowanie łączników to jednak nie jedyne koszty związane z wprowadzeniem nowoczesnych tramwajów. By zaczęły one jeździć po mieście, trzeba byłoby obniżyć perony na dworcach, bo drzwi tramwajów są niżej niż w pociągach. 
~Enter2023-02-04 13:59:21 z adresu IP: (2a00:f41:7045:4ce1:6de8:x:x:x)
Zapomnij, nigdy nie będzie żadnych wspólnych torów tramwajowo kolejowych ze względów bezpieczeństwa. A co do Psiego Pola - czy wydłużenie linii od skrzyżowania Toruńska Brucknera do Korony i potem przez krzaczory do blokowisk to aż taki astronomiczny koszt? Zakładamy budowę w technologii tory ułożone na podbudowie tłuczniowej bez żadnych eko zielonych wymysłów ani zabudowy betonowej.
~cera2023-02-04 08:46:22 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Monorail to nic innego jak jednoszynowa kolej, która porusza się na jednej szynie ułożonej na specjalnych estakadach. Takie estakady zgodnie z projektem zaprezentowanym przez firmę Bombardier pojawić miałyby się m.in. na ulicach 3 Maja i Korfantego w Katowicach oraz 3 Maja i Grota-Roweckiego w Sosnowcu. Temat spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem mieszkańców regionu, którzy przypominają, że z podobnego środka transportu korzystać można m.in. w Detroit, Chicago czy Wuppertalu.
~cera2023-02-04 08:44:22 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Tramwaje dwusystemowe – Wrocław Kolej aglomeracyjną we Wrocławiu zamierzają utworzyć władze wojewódzkie. Jednak przedstawiciele miasta są wobec tych planów nieufni. Do tego stopnia, że stawiają marszałkowi ultimatum: jeżeli w ciągu dwóch lat taka kolej nie powstanie, to magistrat wprowadzi tramwaje dwusystemowe, czyli takie które pojadą po torach tramwajowych i kolejowych. Projekt jest na liście rezerwowej w kolejce po pieniądze z UE na lata 2014-2020 – informuje „Gazeta Wrocławska”. Urząd Marszałkowski wciąż jednak nie ustalił szczegółów dotyczących harmonogramu uruchamiania kolei aglomeracyjnej. Władze województwa podkreślają w tym względzie konieczność współpracy z gminą Wrocław. Ta deklaruje, że chce współpracy, ale na konkretne decyzje daje marszałkowi dwa lata. Inaczej zacznie wdrażać w życie alternatywny projekt, czyli tramwaj dwusystemowy. Zaletą takiego pojazdu jest możliwość jazdy zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Zwłaszcza, że ich rozstaw jest taki sam. Projekt znajduje się na liście rezerwowej wśród zadań do realizacji współfinansowanych ze środków unijnych do 2020 roku. Wrocław oszacował, że przedsięwzięcie pochłonie aż 412 mln zł, z czego 285 mln zł pokryje UE.
~Kostek 2023-02-04 06:49:41 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Tak idziemy w stronę Alternatywy 4 i chórów osiedlowych na cześć gospodarza miasta.
~Kostek spoko gostek.2023-02-04 06:43:56 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
A Lublin buduje szerokie dwupasmowe drogi i bezkolizyjne skrzyżowania i nie blokuje ruchu.
~Z zachodu 2023-02-04 06:20:13 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Skansen komunikacyjny. Brak nowoczesnej wizji rozwoju. Szybki tramwaj, SKM to pojęcia nieznane. Rozwiązaniem ma być blokowanie ruchu. Zakaz projektowania bezkolizyjnych skrzyżowań. Ekipa do wymiany, która twierdzi, że np.metra, drogi itd. nie da się wybudować pod rzeką.
~Cogito 2023-02-05 16:48:10 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Da się zrobić, ale jest nieopłacalne przy krótkich dystansach, zbyt małych potokach podróżnych i wreszcie kosztach wspomnianego głębszego kopania pod rzekami... Czego nie rozumiesz? Tunele we Wrocławiu będą droższe niż gdzie indziej że względu na warunki naturalne, a pasażerów też musi być odpowia ilość, żeby nie tylko budowa, ale i utrzymanie było opłacalne. Co do transportu prywatnego, to tylko prywatyzowanie i pogłębianie problemu, jak na zapadłych wiochach. W cywilizowanym mieście tej wielkości codzienna jazda do Śródmieścia w godzinach szczytu jest najmniej opłacalna i nie tylko że względu na koszty, ale przede wszystkim na czas i niewygodę. Ja jeżdżę autem do pracy tylko sporadycznie, bo wolę sobie poczytać w tramwaju zamiast machać kierownica, biegami i skupiać się na innych kierowcach...
~cera2023-02-03 21:25:35 z adresu IP: (185.246.xxx.xxx)
Popatrzcie na przedwojenny układ komunikacyjny - przemyślany i wzorowy. Developerzy z architektem miasta niszczą komunikację Wrocławia. Każde nowe osiedle bez porządnego układu komunikacyjnego - bez możliwości doprowadzenia komunikacji tramwajowej , skoro walczymy z zanieczyszczeniem powietrza i eliminowaniem samochodów z centrum miasta . Gdzie są wizjonerzy , którzy widzą Wrocław za 40 lat? Kiepski układ komunikacyjny to kiepskie życie w mieście , na osiedlu. Niestety brakowało i brakuje wizjonerów od komunikacji - nawet nie realizują wspaniałych planów tras komunikacyjnych niemieckich. Skoro buduje się satelitarne osiedla , to powinny mieć własne układy komunikacyjne i to dwupasmowe. Dodatkowo między nimi obwodnice i porządne drogi wyjazdowo/dojazdowe czyli trasy szybkiego ruchu, żeby szybko wyprowadzić ruch z miasta. Obwodnice pozwalają dotrzeć do dowolnego miejsca bez poruszania się przez śródmieście czy centrum miasta.
~@cera2023-02-04 01:12:26 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
No ale przecież Wrocław to przede wszystkim przedwojenny układ komunikacyjny. Wtedy był wzorowy a teraz już nie jest? A ile było w Breslau samochodów a ile jest teraz?
~cera2023-02-03 21:24:10 z adresu IP: (185.246.xxx.xxx)
Popatrzcie na przedwojenny układ komunikacyjny - przemyślany i wzorowy. Developerzy z architektem miasta niszczą komunikację Wrocławia. Każde nowe osiedle bez porządnego układu komunikacyjnego - bez możliwości doprowadzenia komunikacji tramwajowej , skoro walczymy z zanieczyszczeniem powietrza i eliminowaniem samochodów z centrum miasta . Gdzie są wizjonerzy , którzy widzą Wrocław za 40 lat? Kiepski układ komunikacyjny to kiepskie życie w mieście , na osiedlu. Niestety brakowało i brakuje wizjonerów od komunikacji - nawet nie realizują wspaniałych planów tras komunikacyjnych niemieckich. Skoro buduje się satelitarne osiedla , to powinny mieć własne ukł
~Piotr2023-02-03 20:42:08 z adresu IP: (2a01:112f:900:3300:a982:x:x:x)
A ja kupuję samochód, bo już mam dość tej niewydolnej komunikacji. Autem do centrum jadę 30 minut, a komunikacją około godziny. Wybór prosty
~Emma2023-02-03 19:46:39 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Najistotniejszym celem jest przełamanie obecnej niekorzystnej wzrostowej tendencji udziału ruchu samochodów. Do Wrocławia codziennie wjeżdża około 240 tys. aut z aglomeracji wrocławskiej, a w samym Wrocławiu zarejestrowanych jest ponad 860 aut na 1000 mieszkańców. Miasto jest po prostu za małe na ciągle rosnącą liczbę aut. Między innymi z tego powodu ograniczanie roli samochodu, szczególnie w centrum miasta jest koniecznością. Sposobem na ograniczanie ruchu samochodowego jest MNIEJ PRZESTRZENI PARKINGOWEJ ORAZ STREFY PŁATNEGO PARKOWANIA. Wskaźnik motoryzacji nie powinien stanowić podstawy wymiarowania i dostosowywania rozwiązań drogowych do rosnących potrzeb zmotoryzowanych. Potrzebujemy zatem alternatyw dla mieszkańców miasta.
~wrocławianin2023-02-03 19:11:12 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Samochód czy komunikacja zbiorowa. Ekspert mówi, że odwrót od aut widoczny. Myli się. Ludzie wrócili do aut jak $utryk zlikwidował jeden bilet na MPK i kolej. Wzorem poprzednika $utryka trzeba od nowa zrobić jeden bilet na MPK i kolej. $utryk zapatrzony w media i Internet nie wie co się dzieje na ulicach Wrocławia.
~Gosc2023-02-03 18:39:15 z adresu IP: (2a00:f41:7059:285a:30ac:x:x:x)
Nawet jakbym chciał zrezygnować z auta to jadę, najbliższa pętla -parking ze szlabanami dla wybranych , potem 3 kolejne parkingi to samo, no to jak już tyle przejechałem to jadę dalej .
~Ekspercki ekspert2023-02-03 18:21:00 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ludzie rezygnują z wjazdu do Wrocławia bo miasto jest nieprzejezdne. Kolejny „ekspert” co nie wie co się dzieje.