Kierowcy mogą już jechać nowym fragmentem WOW
- Do zakończenia całej obwodnicy pozostała budowa odcinka Wysoka - Bielany - mówi wicemarszałek Dolnego Śląska Marcin Krzyżanowski.
Koszt całej inwestycji to 164,7 mln zł. Jest ona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. O największych wyzwaniach tej budowy opowiedział Radiu Wrocław Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
- Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych przez samorząd województwa na Dolnym Śląsku i największa inwestycja drogowa powstająca w obszarze Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej Dwa tygodnie temu otworzyliśmy fragment wschodniej obwodnicy między ulicami Grota-Roweckiego i Żernikami Wrocławskimi. Dziś oddajemy kierowcom północną część trasy, która domyka od północy system dróg wokół Wrocławia. To ważna inwestycja dla stolicy regionu i kolejny dowód na to, że sprawnie realizujemy inwestycje z myślą o mieszkańcach Dolnego Śląska – mówi marszałek Cezary Przybylski.
- Mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej długo czekali na te inwestycję. Wreszcie staje się ona faktem. Budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia jest również zobowiązaniem, które jest podstawą naszej koalicji. Niech ta ważna inwestycja dobrze służy mieszkańcom – dodaje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski
W toku prac zbudowano m.in. most nad rzeka Widawą i wiadukty nad terenami kolejowymi. Powstał także wiadukt nad trasa wojewódzką, która będzie doprowadzała ruch ze Wschodniej Obwodnicy Wrocławia do łącznika Długołęka, prowadzącego bezpośrednio do trasy S8 w kierunku Warszawy oraz Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 w kierunku południowym. Inwestycja jest w 85% finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Dolnego Śląska na lata 2014-2020, 10% wartości pokryły środki budżetu państwa, a pozostałą część sfinansowało województwo.
- Do wybudowania pozostanie 5-kilometrowy odcinek od Bielan Wrocławskich przez miejscowość Wysoka, do ulicy Grota-Roweckiego. Ten odcinek został już całkowicie zaprojektowany, a projektant złożył u Wojewody Dolnośląskiego wniosek ZRID, czyli wniosek o wydanie zgody na rozpoczęcie inwestycji drogowej. Po uzyskaniu tej decyzji będziemy mogli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych – dodaje Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa. Przewidywany termin oddania tego fragmentu obwodnicy to koniec 2024 roku.
Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych na Dolnym Śląsku i największa inwestycja drogowa powstająca w obszarze Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej. Po jej wybudowaniu cała trasa będzie liczyła około 30 km długości i razem z istniejącą Autostradową Obwodnicą Wrocławia stworzą komunikacyjny ring, który ułatwi komunikację drogową zarówno dla ruchu tranzytowego, jak i lokalnego, miejskiego i aglomeracyjnego.
- Cieszę się, że są tu z nami włodarze tych ziem wójt gminy Długołęka Wojciech Błoński oraz Włodzimierz Chlebosz wójt gminy Czernica, bo to nie jest obwodnica tylko dla Wrocławia, ale dla całego Dolnego Śląska. Mam nadzieję, że sprawnie uda się zrealizować ostatni odcinek przez Wysoką i cała droga powstanie w 2024 roku - mówi Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Komunikat miasta: Wschodnia Obwodnica Wrocławia – świetnie ale...
Gmina Wrocław jak i wrocławianie cieszą się z budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Miasto w końcu na budowę przekazało działki i dotacje w wysokości 33 mln zł. Martwi nas jednak sposób oddawania poszczególnych etapów. Marszałkowska Dolnośląska Służba Budowy Dróg i Kolei otworzyło położony najbardziej na północy fragment drogi, co oznacza, że samochody jadące z północy i wschodu Wschodnia Obwodnicą Wrocławia – swój objazd miasta zakończą na ulicach Ołtaszyna, Wojszyc i Partynic albo na drogach lokalnych w kierunki Żórawiny i Kobierzyc.
Miasto od 2018 roku stara się zapobiec takiej sytuacji. Nawet przekazanie Urzędowi Marszałkowskiemu 33 milionów złotych dotacji na budowę drogi uzależniało od „nieodcinkowego oddawania drogi". Magistratowi zależało, by uruchomić obwodnicę dopiero, gdy będzie ona połączona z aleją Karkonoską. Dlatego też bez zbędnej zwłoki przekazało Urzędowi Marszałkowskiemu działki, na których ma powstać obwodnica. Tym samym marszałek ma do dyspozycji działki pod drogę, które leżą pomiędzy Ołtaszynem a węzłem Bielańskim. Niestety, mimo że to trudny wykonawczo odcinek – dopiero na początku przyszłego roku ruszy przetarg na jego budowę.
-Ta budowa jest dla nas bardzo istotna. Umowa, którą podpisaliśmy z Urzędem Marszałkowskim, dotyczyła między innymi działek na południu Wrocławia. Przekazaliśmy działki, daliśmy 33 miliony dotacji na budowę obwodnicy. Ale od samego początku zastrzegliśmy, że oczekujemy oddania od razu całego etapu od Buforowej do Alei Karkonoskiej. Domagaliśmy się tego, by chronić ulice i uliczki osiedli południa Wrocławia. Niestety Urząd Marszałkowski zdecydował się na budowę odcinkami. W grudniu np. oddał 2,5 km odcinek Buforowa - Grota-Roweckiego, a jutro odda do użytku kolejny, 10 km odcinek Łany - Długołęka. W naszej ocenie to decyzja niekorzystna z komunikacyjnego punktu widzenia – tłumaczy Sławomir Gonciarz z Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miasta.
Faktycznie tylko uruchomienie tego 2,5 km odcinka Buforowa - Grota-Roweckiego spowodowało korki na samej Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, jak i na ulicach Ołtaszyna: Grota-Roweckiego i dalej na Borowskiej.
- Jedyne co w tym wypadku możemy zrobić to zmienić ustawienie świateł na skrzyżowaniu Grota-Roweckiego/Kurpiów/Wspólnej. Zoptymalizowaliśmy te cykle, ale ulice południa Wrocławia są na granicy przepustowości – słowem więcej samochodów ze Wschodniej Obwodnicy wpuścić już nie możemy. Dlatego tak istotna dla miasta była budowa WOW do Karkonoskiej albo choć do Kutrzeby. Niestety i ten postulat nie został uwzględniony - mówi Elżbieta Maciąg z Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miasta.
Rada Osiedla Ołtaszyn na spotkaniu z magistratem w ubiegłym tygodniu także negatywnie oceniła sposób budowy i „odcinkowego oddawania" obwodnicy. Rada liczy mocno, że Urząd Marszałkowski budowę ostatniego brakującego etapu rozpocznie od fragmentu Grota-Roweckiego - Kutrzeby – już ten niewielki odcinek sprawiłby, że część samochodów ominęłaby ulice osiedlowe na Ołtaszynie.
- Bezwzględnie jednak wszyscy czekamy i trzymamy kciuki za budowę całego ostatniego odcinka WOW – bo dopiero wtedy Wschodnia Obwodnica Wrocławia będzie obwodnicą, a nie drogą dojazdową z północy Wrocławia do Ołtaszyna i Wojszyc – konkluduje Gonciarz.
Urząd Marszałkowski szacuje, że ostatni brakujący odcinek – od Ołtaszyna do Węzła Bielańskiego powstanie najwcześniej w 2025 roku. Ale także od Urzędu Marszałkowskiego zależy, czy wcześniej zbuduje choć odcinek Grota-Roweckiego do Kutrzeby odciążający częściowo Osiedle Ołtaszyn. Na to mocno liczy wrocławski magistrat.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.