180 lat kolei na ziemiach polskich
Co jest wyjątkowego w kolejowej historii Wrocławia oraz Dolnego Śląska? Co wyróżnia nasz region na kolejowej mapie kraju? Jakie ciekawostki i tajemnice wiążą się z koleją w tym okresie? To trzy pytania jakie można zadać aby nakierować mieszkańców zarówno stolicy Dolnego Śląska jak i wszystkich pozostałych odbiorców do zaprezentowania wielowątkowej i bogatej historii wrocławskiego węzła kolejowego. Przygotowana ekspozycja wraz z oprowadzaniem przewodnika jest zorganizowana tematycznie na tę szczególną okoliczność.
Program wystawy:
- pokaz strojów z przełomu wieku XIX i XX, zorganizowany przez zaproszoną grupę rekonstrukcyjną (wystawa we Wrocławiu)
- wystawa fotografii archiwalnych m.in. ze zbiorów członków klubu
- wystawa zdjęć klubowej fotograf Barbary Zegarlickiej pt.: "Ludzki wymiar ratowania zabytków kolejnictwa"
- wystawa pamiątek kolejowych: mundurów, dokumentów, czasopism
Tabor kolejowy:
1. Fiat jak żywy" - SU45-079 (1973r.) - w rok po jubileuszu 30 – lecia klubu lokomotywa pomyślnie przeszła jazdy próbne i otrzymała odpowiednie świadectwa dopuszczające do ruchu. Będzie chwilami obecna na wystawie. Tego dnia (21.05) poprowadzi pociągi specjalne "Giganci" w rejonie węzła wrocławskiego. Spalinowozy SP45/SU45 były pierwszymi liniowymi lokomotywami 6 - osiowymi budowanymi w Polsce po drugiej wojnie św. Zapisały się także w kolejowej historii wrocławskiego węzła i Dolnego Śląska. Przewidziana do prowadzenia pociągów muzealnych i turystycznych. SU45 - 079 wzięła udział w zdjęciach do filmu w reżyserii Jana Holoubka pt.: "Sobowtór", 21 marca bieżącego roku. Obecnie jedyny czynny w Polsce "Fiat" w klasycznym, zielonym malowaniu
2. Ls40-5434 (1959r.) - Ls40 to pierwsza lokomotywa spalinowa, manewrowa, budowana po drugiej wojnie św. w Polsce od 1952 roku, w Pierwszej Fabryce Lokomotyw "Fablok" w Chrzanowie. Wówczas zakłady nosiły imię Feliksa Dzierżyńskiego.
3. SM30-507 (1958r.) - spalinowóz nazywany w żargonie "skrzyżowaniem czołgu T-34 z tramwajem" ze względu na rodzaj zastosowanego napędu. Prototyp zbudowano w 1956 roku i zaprezentowano na Targach Poznańskich. Lokomotywa SM30 - 507 w historycznych barwach, dzięki pracy członków stowarzyszenia wyremontowana i przywrócona do ruchu. Używana do obsługi pociągów "retro"
4. SM30-662 (1964r.) - otrzymana przez stowarzyszenie od Wojska Polskiego. Dzięki wielu godzinom pracy członków klubu, wyremontowana i przywrócona do ruchu. Ukazana w charakterystycznym oliwkowym malowaniu jakie stosowano na tych lokomotywach od 1980 roku
5. EP05-22 (1961r.) - Zasłużony Świadek Historii, mimowolny uczestnik wydarzeń strajkowych w "Ursusie", w czerwcu 1976 roku. Odrestaurowany dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu oraz darczyńców. Klub przewiduje całkowicie przywrócić do ruchu ten elektrowóz, w żargonie zwany "Czechem" - pierwsze jako EU05 trafiły na PKP z zakładów Skoda w 1961 roku. EP05 - 22 prowadził również w latach Polski Ludowej słynny ekspres "Odra" z Wrocławia do Warszawy.
6. Wagon BCi28 z 1928 roku z zabudowanym bufetem (wystawa we Wrocławiu). Podczas wystawy będzie można zakupić ciepłe oraz zimne napoje.
Na okoliczność wydarzenia wzbogacono ilość historycznych elementów dekoracyjnych wnętrz pojazdów trakcyjnych, w jakie wyposażali je w latach służby maszyniści. Uwaga, niektóre z nich przeznaczone dla osób dorosłych.
7. Wagon kinowy - kryty wagon towarowy budowy włoskiej z 1928 roku. Z okazji jubileuszu 180-lecia we wnętrzu będzie wyświetlany film związany z tematyką wystawy i projektem utworzenia przez klub Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa. Ekspozycja będzie jednocześnie formą prezentacji, która ma na celu ukazać charakter przyszłego muzeum.
8. Inne wagony z kolekcji stowarzyszenia lub pojazdy trakcyjne. Możliwość zwiedzania wystawy z przewodnikiem. Przejścia będą się zaczynały z następującym grafikiem:
10:30, 11:20, 12:10, 12:50, 13:25, 14:05, 14:45, 15:35, 16:20, 17:10.
Ścieżka oprowadzania tematycznie przygotowana pod kątem jubileuszu. Uwaga, godziny oprowadzania mogą ulegać nieznacznym przesunięciom.
9. Dodatkową atrakcją będą lokomotywy spółki PKP Intercity (wystawa we Wrocławiu):
EP07 - 174 (1971r.) - elektrowóz zbudowany we wrocławskim "Pafawagu". Jako pierwotna seria lokomotyw elektrycznych EU07, elektrowozy te bardzo długo obsługiwały ruch pasażerski w Polsce. Lokomotywa posiada zachowany z zewnątrz prawie pełny historyczny wygląd (listwy ozdobne, oznaczenia) i malowanie.
SU4220 - zmodernizowana współcześnie wersja lokomotywy SM42.
COMBO 111A-30 - nowoczesny, wielofunkcyjny wagon o podwyższonym standardzie. Posiada przedziały rodzinne, przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami oraz do przewozu rowerów a także część bezprzedziałową.
Podczas wystawy będzie można nabyć klubowe gadżety:
- puzzle (nowość)
- plakaty
- pocztówki (i otrzymać okolicznościową pieczęć)
- koszulki
- podstawki pod kufel (nowość)
- magnesy
Dochód ze sprzedaży pamiątek zostanie przeznaczony na remont zabytkowego taboru stowarzyszenia.
Wszelkie dodatkowe informacje pod adresem:
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.