Wrocławski Program Tramwajowy. "Już jest, ale na razie go nie publikujemy"

Joanna Jaros, mk | Utworzono: 2022-05-12 16:04 | Zmodyfikowano: 2022-05-12 16:05
Wrocławski Program Tramwajowy. "Już jest, ale na razie go nie publikujemy"  - fot. archiwum Radia Wrocław
fot. archiwum Radia Wrocław

- Sami się zastanawiamy, dlaczego program jest ukrywany - mówi Jakub Nowotarski z Akcji Miasto:

Poprzedni plan uchwalono w 2016 roku. Zawierał między innymi budowę tramwaju na Nowy Dwór, czy na Swojczyce. Po 5 latach powinien powstać kolejny harmonogram.

Wrocławski Plam Tramwajowy już jest, ale na razie go nie publikujemy. Taką odpowiedź dostało Radio Wrocław od Urzędu Miasta, po tym jak prezydent Jacek Sutryk na naszej antenie ogłosił, że ten plan od dawna jest gotowy.

POSŁUCHAJ ROZMOWY DNIA Z PREZYDENTEM WROCŁAWA JACKIEM SUTRYKIEM 

- Kompletnie nie rozumiem tej zwłoki- dodaje Nowotarski:

Biuro Prasowe Urzędu Miasta poinformowało, że oficjalnie opublikuje plan w ciągu kilku tygodni. Głównym powodem przesuwania tego terminu ma być brak informacji o tym, ile miasto dostanie środków z funduszy unijnych.


Komentarze (6)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ala2022-05-18 08:23:03 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Pan Nowotarski nie rozumie wielu rzeczy o których się wypowiada. Pytanie czy powinien się wypowiadać jako osoba nie z Wrocławia i nie legitymująca się wykształceniem w dziedzinie planowania i administracji miasta?
~Magdalena2022-05-23 11:10:22 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
A dlaczego osoba nie z Wrocławia ale mieszkająca we Wrocławiu miałaby się nie wypowiadać? Każdy mieszkaniec Wrocławia który mierzy się codziennie z dojazdami do pracy MPK ma prawo się wypowiedzieć. Nie trzeba legitymować się wykształceniem w dziedzinie planowania i administracji miasta aby wiedzieć czy ta jednostka w sposób prawidłowy wypełnia swoje zadanie.
~Wyborca2022-05-13 09:42:57 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Sutek ma i wam da, kopa w D i papa
~V5002022-05-13 08:24:04 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Za kilka tygodnii bedzie cos co potrzebne jest na juz teraz w tym momencie Jacus juz rozpoczal kampanie wyborcza wszystko bedzie teraz przetrzymywane i otwierane pod koniec roku i w roku wyborczym 2023 nie dajcie sie nabrac Wroclaw tonie!
~solo2022-05-12 20:12:07 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Tramwaje dwusystemowe – Wrocław. 1 grudnia 2015. W granicach Wrocławia jest 178 kilometrów torów kolejowych. O tym, że należy je wykorzystać do komunikacji miejskiej wiadomo od dawna. Kolej aglomeracyjną we Wrocławiu zamierzają utworzyć władze wojewódzkie. Jednak przedstawiciele miasta są wobec tych planów nieufni. Do tego stopnia, że stawiają marszałkowi ultimatum: jeżeli w ciągu dwóch lat taka kolej nie powstanie, to magistrat wprowadzi tramwaje dwusystemowe, czyli takie które pojadą po torach tramwajowych i kolejowych. Projekt jest na liście rezerwowej w kolejce po pieniądze z UE na lata 2014-2020 – informuje „Gazeta Wrocławska”. Urząd Marszałkowski wciąż jednak nie ustalił szczegółów dotyczących harmonogramu uruchamiania kolei aglomeracyjnej. Władze województwa podkreślają w tym względzie konieczność współpracy z gminą Wrocław. Ta deklaruje, że chce współpracy, ale na konkretne decyzje daje marszałkowi dwa lata. Inaczej zacznie wdrażać w życie alternatywny projekt, czyli tramwaj dwusystemowy. Zaletą takiego pojazdu jest możliwość jazdy zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Zwłaszcza, że ich rozstaw jest taki sam. Projekt znajduje się na liście rezerwowej wśród zadań do realizacji współfinansowanych ze środków unijnych do 2020 roku. Wrocław oszacował, że przedsięwzięcie pochłonie aż 412 mln zł, z czego 285 mln zł pokryje UE.
~solo2022-05-12 20:17:06 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Zastanawiamy się nad tramwajami dwusystemowymi albo wykorzystaniem do komunikacji miejskiej szynobusów. Oba pomysły są łatwe do realizacji. Choć tramwaje jeżdżące po szynach kolejowych to w Polsce zupełna nowość, w Europie jeżdżą już np. w niemieckich Kassel i Karlsruhe. - Takie pojazdy są średnio pięć razy droższe od zwykłych tramwajów. Kosztują 10 milionów złotych. Ich kupno czasami jest jednak opłacalne. Na przykład gdyby miały jeździć na Nowy Dwór, czy Psie Pole - poinformował nas Janusz Rajces, rzecznik MPK. - Od lat mówi się o wybudowaniu torowiska w kierunku tych osiedli. Inwestycja odkładana jest ze względu na ogromne koszty. W przypadku takiego tramwaju nie trzeba byłoby zbyt wiele budować. Tylko łączniki torów tramwajowych.  Na przykład wagony jadące w kierunku Nowego Dworu, mogłyby wjeżdżać na tory kolejowe na Dworcu Świebodzkim. - Wystarczyłoby dobudować tylko 200 metrów szyn - dodał Janusz Rajces.  Władze miasto zastanawiają się też nad łącznikami koło pętli tramwajowej na Kowalach, ulicy Robotniczej oraz w rejonie ulicy Borowskiej lub Bardzkiej. Dzięki temu tramwajami można byłoby dojechać do Kobierzyc albo nawet do Jordanowa Śląskiego.  Wybudowanie łączników to jednak nie jedyne koszty związane z wprowadzeniem nowoczesnych tramwajów. By zaczęły one jeździć po mieście, trzeba byłoby obniżyć perony na dworcach, bo drzwi tramwajów są niżej niż w pociągach.