Ostatni tydzień na wypełnianie ankiet w sprawie Kolei Dużych Prędkości - mieszkańcy nie ustają w protestach
Jeszcze tylko przez tydzień mieszkańcy gmin, przez które ma przebiegać Kolej Dużych Prędkości mogą wypełniać ankiety ze swoimi uwagami i propozycjami. Wciąż bowiem trwa dyskusja, którędy poprowadzić trasę nowego torowiska. Są 4 opcje. Niektóre zakładają wywłaszczenia - m.in mieszkańców Św. Katarzyny czy Chwałowic pod Jelczem-Laskowice, a niektóre poważną ingerencję w tereny Natura 2000. Jeśli zapadnie decyzja o tzw. pomarańczowym lub granatowym wariancie, wysiedlenia dotkną m.in znaną, 130-letnią restaurację Karczma Katarzyna w Św. Katarzynie. Współwłaściciel - Filip Leśniewski, mówi, że żadne odszkodowanie nie zrekompensuje poniesionych strat. - Jak wycenić 130-letnią tradycję? Jak wycenić rozpoczęcie życie od nowa, bo to nie tylko biznes, ale także nasz dom? Jeśli przeniesiemy restaurację nawet jedną czy dwie ulice dalej, nie mamy gwarancji, że będzie prosperowała tak samo. Jesteśmy za tym, by poprowadzić kolej przez tereny, na których nie mieszkają ludzie, albo mieszka ich możliwie najmniej.
Przez cały grudzień regularnie protestowali też mieszkańcy Jelcza-Laskowic i okolic. Koordynator projektu z Centralnego Portu Komunikacyjnego - Jarosław Zwolski zapewnia, że ich głos będzie brany pod uwagę:
Pociągi mają się rozpędzać do 250 km/h, a docelowo 350 km/h. Dzięki temu trasę Wrocław-Warszawa pokonamy w niecałe 2h. -Dla mnie jako mieszkańca Wrocławia to duże ułatwienie. Niestety koszty takich inwestycji - dla dobra społeczeństwa, zawsze musi ktoś ponieść. Ale chcemy wypłacać odszkodowania z 10% nawiązką, mówi Jarosław Zwolski. protestujących te argumenty jednak nie przekonują. -Ile razy w ciągu ostatnich 5 lat jechałam do Warszawy? 2 ? Lepiej poprawić istniejące połączenia, zbudować równoległe tory, a nie wyznaczać zupełnie nowe trasy kosztem ludzi, czy lasów - mówią mieszkanki Chwałowic - Anna Kowal i Anna Drzewicka. Jeden z wariantów bowiem zakłada także wysiedlenia w ich wsi.
Ankiety można wypełniać do 31 grudnia. Budowa Kolei Dużych Prędkości ruszy w 2023 i potrwa 4 lata.
Posłuchaj całego programu:
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.