Dolnośląska Kolej Aglomeracyjna czy Wrocławska Kolej Metropolitalna?

PP | Utworzono: 2021-12-03 14:15 | Zmodyfikowano: 2021-12-03 14:15
Dolnośląska Kolej Aglomeracyjna czy Wrocławska Kolej Metropolitalna?  - fot. Patrycja Dzwonkowska
fot. Patrycja Dzwonkowska

Ogłoszono wówczas, że to pierwsze połączenie Dolnośląskiej Kolej Aglomeracyjnej. Wrocławski magistrat w tym samym dniu ogłosił, że rusza długo wyczekiwana Wrocławska Kolej Metropolitalna i rozpoczęła się dyskusja, kto ma większe zasługi w realizacji tego projektu Wrocław, czy samorząd województwa? Patryk Załęczny z wrocławskiego magistratu tłumaczy, że miasto od wielu miesięcy rozmawiało z urzędem marszałkowskim o Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej stąd taka nazwa.

Wójt gminy Czernica Włodzimierz Chlebosz mówi, że inicjatywa porozumienia wyszła ze strony władz województwa.

Sprawę komentuje także członek zarządu województwa Tymoteusz Myrda.

Pociągi na zrewitalizowanej linii wyruszą w trasę już 12 grudnia.

 


Komentarze (24)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Anna z Jelcza2021-12-06 13:16:43 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
Tylko czy lokalni ułani zza Buga wracający z plewienia buraków w swoich rydwanach ciągnionych przez wierzgające rumaki wyhamują na przejazdach kolejowych? W zetknięciu z żelaznym smokiem niejeden stracił już życie. A kto będzie pilnował dzieciaki bawiące się na torach? Przecież nie pójdą na plac zabaw bo tam łobuzy pilnują piaskownicy. Nie, takich niebezpieczeństw my w Jelczu nie chcemy!
~wrocławianin2021-12-06 13:15:54 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
Jakby nie finansowano drogich muchowozów z Wrocławia do Trzebnicy, to byłyby i pociągi do Lwówka (którymi jeździ mnóstwo ludzi), jak i do innych miejscowości. Linia kolejowa do Lwówka Śląskiego uważana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce. To wstyd, że województwo tak zaniedbało tę trasę!
~Lkjh2022-02-15 15:24:48 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Nie jeździ mnóstwo ludzi bo lina od lat jest nie przejezdna i nie czynna więc nie pleć bzdur. Mieszkańcy zamiast walczyć o linię to wolą ja rozkradać. Ostatnio nawet PKS ogranicza kursy do tej miejscowości . Po za tym wzorem innych gmin i miast Lwówek powinien współfinansować takie połączenie ale tam brakuje pieniędzy na wszystko w tym kurorcie " sudeckim " mikoli
~soutys Smrobudki2021-12-06 13:15:16 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
Na szczęście u nas ten koszmar z koleją nie istnieje. Wiem, co mówię, bo jestem z Sobótki. My tu tyle lat, tyle lat musieliśmy znosić te katusze. Tego nawet nie da się opisać prostymi słowami. Dosłownie udręka. Nikomu nie życzę takiego cierpienia, nawet swoim wrogom. Od kiedy tylko wzięli sobie te przeklęte pociągi, aż zachciało się żyć. Nasza miejscowość stała się oazą ciszy i spokoju. Nasze dzieci zaczęły się prawidłowo rozwijać, znikła troska o ich bezpieczeństwo. Nie chowają się już po szafach czy gołębnikach na przeraźliwy gwizd nadciągającego potwora na torach. Trzoda nabrała apetytu, w lesie grzyby obrodziły, rzeki się zarybiły, łąka porosła koniczyną, w stawach znów kumkają żaby. I kazania można w skupieniu wysłuchać, i nowennę odmówić, i na zebraniu wiejskim się wypowiedzieć. Bez kropli na uspokojenie i na bezsenność. Bez ciągłego lęku o zderzenie, wykolejenie, czy potrącenie na przejeździe. Nawet bociany przyleciały, spłoszone wybuchem lokomotywy w 1987 r. Po tym zdarzeniu ludzie do dzisiaj żyją w traumie. Oby to okropieństwo już nigdy do nas nie wróciło. Niech inni się mordują z tymi przeklętymi pociągami. My teraz walczymy o asfaltową ścieżkę rowerową, żeby połączyła Wrocław ze Ślężą. Tanio, ekologicznie i bezpiecznie, bez hałasu, płoszenia zwierzyny, czy najeżdżania na ludzi. Wolimy asfaltową, bo się nie pyli i jest gładka. Biedni turyści z Wrocławia, którzy do nas przyjeżdżają, bardzo sobie chwalą, bo na pociąg i tak ich nie stać.
~@mieszkanka2021-12-06 08:04:02 z adresu IP: (77.111.xxx.xxx)
Masz pełną rację! Przerabialiśmy to u nas we Lwówku. Jednak dzięki zaangażowaniu naszego sołtysa to ogromne niebezpieczeństwo, które sieje kolej, udało nam się w porę zażegnać. Rozebraliśmy wszystkie tory i zgłosiliśmy szlak do budowy CYKLOSTRADY DOLNOŚLĄSKIEJ. Zarząd Dolnego Śląska wykazał się pełnym zrozumieniem w naszej sprawie. Po konsultacjach społecznych ścieżka rowerowa pn. Trasa Doliny Bobru została uwzględniona i już wkrótce będzie wylewany asfalt. Mnóstwo bogatych turystów z Niemiec jest zachwyconych, ranga naszego Kurortu Lwóweckiego wyraźnie wzrosła. Cieszą się również miejscowi hodowcy, przeraźliwy hałas pociągów już NIGDY nie spłoszy trzody ani drobiu. Bierzecie przykład ze Lwówka!
~wieśniak z fsiocłafia2021-12-06 13:14:48 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
Opowieść ilustrująca chorobę trolla ws iocławskiego który myśli że jak będzie trolowal obrażał Lwówek i Jelenią Górę to mu szynobusa puszcza do jego Smrobudki ale tak to nie działa . Hejtem i wyzwiskami nie walczy się o nic inniczegonsie ugrać nie da . Wręcz przeciwnie mieszkańcy miasteczka o której tak "walczysz " chcąc likwidować wszystkie linie mogą ci podziękować bo teraz o wiele dłużej będą czekać . Oczywiście ci zainteresowani bonkazdynma jakiś tam stary samochód i radzi sobie sam . Ci niestety widać w innych miastach w okolicy jak pojazdy z DW stwarzają zagrożenie . Ale ci się dziwić jak w miasteczku nie ma ronda a i po tym czymś w centrum miejscowi przejeżdżają środkiem a żeby zobaczyć jak działa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu trzeba jechać do Lubina. Tymczasem okno na świat to przystanek busów obok dawnego porośniętego chaszczami dworca na którym zamiast mieszkańców walczących o pociągi są menele chlejacy wódę . Więc dziękujemy ci trollu ...
~mieszkanka2021-12-05 15:52:12 z adresu IP: (60.95.xxx.xxx)
Składy będą kilkanaście razy dziennie niemal ocierały się o pobliskie domy mieszkalne, których nabudowano, gdy tory rdzewiały nieużywane. Teraz pociągi we Wrocławiu stanowić będą ogromne niebezpieczeństwo dla zwierzyny, ale i ludności, w tym dzieci, np. chcących bawić się na torach czy rozkradać szyny. Szykuje się niezły horror.
~koza z Kozanowa2021-12-05 15:49:59 z adresu IP: (210.205.xxx.xxx)
Taaa, udało się od 'gupiej unii' wyrwać dotacje, to na siłe tworzy się przedsięwzięcia, by dać zarobić znajomym królika. Głupota totalna ta kolej we Wrocławiu, po pierwszej fali euforii, składy będą jeździć - z braku pasażerów - coraz rzadziej. Nieopłacalna głupawka.
~wieśniaki z Wsiocławia2021-12-05 15:48:51 z adresu IP: (39.110.xxx.xxx)
Reszta Dolnoślązaków kupuje normalnie bilety w KD i Polregio mimo że też płaci podatki w dolnośląskim. I ta kasa wpływa do budżetu przewoźników. Wrocław chciałby, aby swoich mieszkańców Ci przewoźnicy wozili najlepiej za Free. Pasożytnictwo pierwszej wody. A prawda jest taka, ze w kasie Wrocławia pustki.
~pasożyty!2021-12-05 15:47:49 z adresu IP: (187.154.xxx.xxx)
Prawda jest taka, że Wrocław chce mieć kolejkę miejską praktycznie za friko. A konkretnie na koszt UMWD i pasażerów KD/PR spoza Wrocławia, którzy kupują bilety kolejowe. Kwota 18 mln zł jakiej od Wrocławia oczekują KD/PR to grosze w porównaniu z tym ile na transport kolejowy wydaje Warszawa (SKM, WKD, KM) ponad 300 mln zł. Sutryk na kolej żałuje, ale pieniądze na lewackie pie rdoły oraz na gigantyczne pensje miejskich urzędników są. Irytuje mnie uległość KD/UMWD względem wrocławskiego Ratusza. Najpierw wzięli Sutryka do rady nadzorczej KD, płacąc mu za to kilka tysięcy zł miesięcznie. Teraz KD proponują, cytuję: "Miasto Wrocław uzyskuje uprawnienia współorganizatora kolei. Ma prawo współdecydowania o ilości przejazdów i zatrzymań na stacjach w obrębie miasta". Czyli to urzędnicy Sutryka mają decydować o tym, czy ja jadąc pociągiem KD ze Zgorzelca do Wrocławia będę mogła wysiąść w Leśnicy czy na Nowym Dworze. Absurd! Reszta Dolnoślązaków kupuje normalnie bilety w KD i Polregio mimo że też płaci podatki w dolnośląskim. I ta kasa wpływa do budżetu przewoźników. Wrocław chciałby, aby swoich mieszkańców Ci przewoźnicy wozili najlepiej za Free. Pasożytnictwo pierwszej wody. A prawda jest taka, ze w kasie Wrocławia pustki. Wrocław to największy pasożyt Dolnego Śląska!
~wieśniak z Wsiocławia2021-12-05 15:47:38 z adresu IP: (187.154.xxx.xxx)
Priorytetem powinne być miejsca z twardymi danymi o potencjalnych pasażerach. Zarówno Lwówek jak i Park Krajobrazowy Doliny Bobru takie dane posiada. Poprzedni spis powszechny pokazał, że większość podróżnych z Wrocławia nigdzie nie jeździ, bo nie stać ich na bilety. Krytykowanie władz za fakt dostosowania planów modernizacji do realnych udokumentowanych potrzeb a nie do schematów jest kuriozalne.
~Kamil Cywicki2021-12-05 15:46:39 z adresu IP: (187.154.xxx.xxx)
Pozdrawiam środkowym palcem dwie stare pruchwy konduktorki z Kolei Dolnośląskich które mi zrobiły awanturę i szarpaninę z powodu braku maseczki, pani przy zakupie biletu w pociągu przypomniała mi w cha mski sposób o maseczce, poinformowałem panią ze nie posiadam maseczki, konduktorka do mnie z takim tekstem „żebym sobie wyją ze śmietnika” chwile później gdy usiadłem na miejscu podchodzi do mnie następna kornoduktorka i mnie zaczęła tym swoim radyjkiem w dość mocny sposób szturchac. panie mnie napewno pamiętają JE*** KUR**
~wieprz ze Świniar2021-12-05 15:46:23 z adresu IP: (187.154.xxx.xxx)
Koniec końców - oczywiście w Warszawie kończą kolejną estakadę, gdzie indziej też się sporo dzieje, a we Wrocławiu cieszymy się z tego że po latach nie będzie błota na Świniarach...
~Jakub Adamczyk2021-12-05 15:44:50 z adresu IP: (218.39.xxx.xxx)
U nas we Wrocławiu też nastąpiły duże zmiany w komunikacji miejskiej. W związku z licznymi głosami mieszkańców na wrocławskich portalach (głównie "Gazecie Wrocławskiej", ale nie tylko), że pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne, prezydent miasta Jacek Sutryk rozpoczął likwidację kolei miejskiej we Wrocławiu. Na początku zlikwidowano możliwość przejazdu pociągami na Urbancard ale to dopiero początek. To wspaniałe mieć takiego prezydenta, który wsłuch uje się w głosy mieszkańców i zgodnie z nimi działa. Super sprawa, i tak nikogo we Wrocławiu nie stać na bilety kolejowe a teraz będzie więcej taboru na linie regionalne (głównie w okolicach Jeleniej Góry, gdzie mieszkańcy bardzo chętnie jeżdżą pociągami i jest też mnóstwo turystów). A wrocławianie sobie poradzą, Zdzichu z Sołtysowic już pucuje konia i dryndę, a na Świniarach właśnie budują nowoczesne centrum przesiadkowe, na którym mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~Marek Robert Hejduk2021-12-05 15:44:41 z adresu IP: (218.39.xxx.xxx)
Jestem ciekaw kiedy władze województwa Dolnośląskiego zrozumieją, że Dolnośląskie to nie tylko Wrocław, Legnica i okolice Wrocławia a Lwówek Śląski,Karpacz, Kowary, Wojcieszowskie,Bolków i należałoby też pomyśleć nad rewitalizacją lini kolejowej do tych miejscowości. A linia Jelenia Góra Zgorzelec woła o pomstę do nieba. Pociąg tę 77 km trasę potrzebuje ponad dwóch godzin to wstyd panie Marszałku. Tym bardziej,że remont tej linii miał być w 2021 roku, ale pieniążki zostały zabrane na nikomu niepotrzebną linię do Sobótki. Linia ta była remontowana 46 lat temu myślę panie Marszałku, że nadszedł czas na remont.
~Panicz z Warszawy2021-12-05 15:44:26 z adresu IP: (218.39.xxx.xxx)
Głąby chcieliście obniżek i wszystkiego za darmo to macie !!!!! Jest ścisk i duchota bez klimatyzacji bo jest mniej kursów i trzeba oszczędzać bo Wrocławianie chcieli za darmo. No to zamknąć mordy i jechać jak bydło w ciężarówce .
~mieszkaniec Wrocławia2021-12-05 15:44:17 z adresu IP: (218.39.xxx.xxx)
Ja pytam po co komu jest ta kolej. Kto będzie nią jeździł? Michalak to był twój genialny pomysł, zakorkujesz trzy wloty do miasta w imię projektu który będzie padaczką. Jeśli stopień zapełnienia wagonów nie przekroczy 25procent to do końca życia powinieneś kible w tlk sprzątać szkodniku.
~soutys Smrobudki2021-12-05 15:42:47 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
Ja wam dam pociąg! My w Sobótce żyjemy ekologicznie i z troską o klimat, nie zatruwamy środowiska naturalnego hałaśliwymi pociągami, dbamy o faunę i florę, nawet ptactwo domowe ma się u nas lepiej. Nasypy kolejowe przerobiliśmy na pastwiska, że aż zabużanie nam zazdroszczą.
~Jacek Kaźmierczak2021-12-05 15:42:37 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
Powiem wprost. Uważam, że pociągów KD do Wrocławia jest za dużo, szczególnie poza sezonem knyszowym. Wiele razy byłam we Wrocławiu i widziałam przyjeżdżające pociągi KD, z których wysiadało ok. 10 osób. Pisałam o tym na forum. O pustym Zgorzelcu pisali inni forumowicze. To jest marnotrawstwo pieniędzy podatników, bo wożenie powietrza to nic innego jak wyrzucanie pieniędzy w błoto. Być może te pociągi przydałyby się w inne regiony, gdzie połączeń jest dużo mniej lub nie ma ich wcale. Na przykład do Jeleniej Góry/Szklarskiej Poręby. Czy naprawdę do Wrocławia pociąg KD musi jeździć średnio co 2-3 godziny? Mnie jako mieszkankę Wrocławia zadowoliłyby dwa pociągi KD. Do Jeleniej Góry i Wałbrzycha, tak jak było jeszcze 70 lat temu. Więcej tutaj nie potrzeba. A wrocławskiemu mikolstwu ciągle mało, i mało. To jest bardzo irytujące! Zwłaszcza, że o wandalach z Wrocławia niszczących tory i pociągi w zasadzie nic nie mówicie. Te pociągi, waszym zdaniem, są potrzebne wrocławianom. Skoro tak to takich samych połączeń potrzebują lwówczanie! A co, oni gorsi, mniej mobilni?
~Dolnoślązak2021-12-05 15:42:25 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
Urzędowi kolejarze!. Zamiast odstawiać kolejne szopki to odbudujcie linię kolejową do Lwówka i stolicy Karkonoszy, Karpacza gdzie przez cały rok przyjeżdża ok. 3 miliony turystów. Obecnie kolej ta zarasta samosiejkami a linia ma przeogromny potencjał turystyczny. Przewozy regionalne plus pociągi retro z panoramicznymi wagonami. Kursy takimi pociągami z panoramicznymi wagonami to z Szklarskiej Poręby i Karpacza przez Mysłakowice, Kowary, Kamienna Góra, Wałbrzych, Nowa Ruda, Kłodzko do Kudowy Zdroju. Takie pociągi byłyby ogromnym hitem i były by w wysokim sezonie turystycznym w pełni obłożone. Póki co żyjemy w kraju gdzie urzędnicy no stop nam wałkują że nic się nie opłaca.
~wrocławianin2021-12-05 15:42:09 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
I dlaczego mamy znowu finansować czyjąś ułomność umysłową - dlaczego ludzie muszą być organizacjami charytatywnymi utrzymującymi linie kolejowe którymi mało kto jeździ i nie przynosi to zysku - czy nie lepiej wykorzystać te pieniądze przeznaczone na nikomu niepotrzebną linię do Sobótki na leczenie Polaków? Samorząd powinien działać jak firma a nie tylko marnować i rozdawać to co nazbierał w formie podatków - brak myślenia postępowego - jak juz nie na leczenie Polaków te pieniądze to choć ścieżki dla rowerów zrobić - za kilka lat przyjdą nastepni i powiedzą ze to się nie opłaca no chyba ze wraca stara komuna nazywana polski ład i nwo a wtedy to samochody będą tylko państwowe i benzyna na kartki ...
~Rei2021-12-03 14:54:23 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Kłótnia o nazewnictwo. Kto większy wkład miał? A może odpowiedź dlaczego tak długo? I dlaczego połączenia tak sporadyczne jakby to było Białystok-Jelenia Góra a nie kolej aglomeracyjna?
~mieszkaniec2021-12-05 15:41:49 z adresu IP: (210.221.xxx.xxx)
Dlatego, bo Sens ma tylko reaktywacja linii do Lwówka, Karpacza i Kowar. Po jakichś Sobótkach, Jedlinach, Zagórzach i innych uStroniach nikt nie będzie jeździł pociągiem. Te linie zaorać a szyny sprzedać na złom. Nie chcemy najazdu wieśniaków z Ws iocławia!
~ŁukaszS2021-12-03 21:29:04 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Tak długo bo "eksperci" z akcji miasto "profesjonalnie doradzali" i pchali się do dyskusji mimo, że ich nikt nie prosił. Bez ich "pomocy" to by było wszystko znacznie szybciej dopięte.