Aktywiści chcą nowych linii tramwajowych. Apelują do władz miasta
Akcja Miasto i Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia złożyły wspólny wniosek do Urzędu Miasta o zarezerwowanie w przyszłorocznym budżecie pieniędzy na projektowanie nowych linii - np. na Ołtaszyn, Racławicką, Jagodno, czy Maślice. - Bez projektów nie wystartujemy w konkursach unijnych i pieniądze zgarną inne miasta - mówi Jakub Nowotarski, prezes Akcji Miasto:
- Jest o co walczyć - mówi Piotr Szymański z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia:
Według wyliczeń społeczników Wrocław może liczyć w optymistycznym wariancie nawet na 380 milionów dofinansowania na ten cel. Kwoty są na razie szacunkowe, bo unijne programy nie zostały jeszcze oficjalnie potwierdzone.
KOMENTARZ BIURA PRASOWEGO UM we Wrocławiu:
Samorządy - w tym Wrocław - nie poznały jeszcze ostatecznych ram i możliwości finansowania miejskich, aglomeracyjnych i regionalnych inwestycji na najbliższe lata, a chodzi m.in. o: środki unijne – warto pamiętać, że rządowa propozycja podziału Regionalnego Programu Operacyjnego dla Dolnego Śląska jest zdecydowanie niższa od poprzedniej perspektywy unijnej. Z kolei Krajowy Plan Odbudowy wciąż nie został uruchomiony i samorządy nie wiedzą, kiedy Polska otrzyma europejskie pieniądze na odbudowę po pandemii. Z drugiej strony tzw. Polski Ład, może radykalnie wpłynąć na dochody własne wszystkich samorządów, w tym Wrocławia. Dość powiedzieć, że według samych wyliczeń ministerstwa finansów polski samorząd – w związku z planowanymi w Polskim Ładzie zmianami podatkowymi – może stracić w ciągu 10 lat nawet 150 mld złotych.
Mimo wszystko, budżet inwestycyjny Wrocławia w trwającym roku 2021 jest rekordowy – ponad 1 mld zł! Od początku kadencji prezydenta Jacka Sutryka na rozwój komunikacji miejskiej przeznaczono 1 mld zł – w tym czasie na ulice Wrocławia wyjechało 200 nowych autobusów, 40 niskopodłogowych tramwajów, zmodernizowane zostały 42 tramwaje, co więcej realizujemy także kontrakt na dostawę 46 nowych tramwajów. MPK rozpisało również przetarg na zakup kolejnych 40 tramwajów, a także otrzymało finansowanie na zakup 11 autobusów elektrycznych. Nie możemy zapominać o trwającej TORYwolucji, na którą każdego roku przeznaczamy 80 mln zł.
Jednocześnie trwają we Wrocławiu prace inwestycyjne przy budowie tramwaju na Popowice (koniec prac zaplanowano na 2022 rok) oraz Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór (koniec prac zaplanowano na 2023 rok). Tylko na te dwie inwestycje miasto pozyskało łącznie 230 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Warto także pamiętać, że z końcem 2022 roku zakończą się prace projektowe linii tramwajowej na Swojczyce. Obecnie czekamy na wydanie ZRID-u, który będzie finałem długotrwałego i skomplikowanego procesu planowania budowy nowych mostów Chrobrego, po których będzie przebiegała nowa, 1,7-kilometrowa trasa tramwajowa na Swojczyce. Do ogłoszenia Programu Tramwajowego 2.0, który będzie stanowił większą część pakietu inwestycyjnego na najbliższe lata, miasto chce podejść niezwykle odpowiedzialnie, dlatego chce pokazać plany inwestycyjne już przy znajomości dostępnych rodzajów instrumentów finansowych, z których samorządy będą mogły skorzystać.
Gdy tylko pojawią się odpowiedzi na najbardziej frapujące pytania związane z finansowaniem, Program Tramwajowy 2.0 zostanie opublikowany. Warto nadmienić, że od czasu wejścia do Unii Europejskiej Wrocław, otrzymał ponad 2,6 mld zł bezzwrotnego dofinansowania na realizację projektów infrastrukturalnych i społecznych.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.