Było lotnisko, będzie droga i ściernisko? Krótka historia lotniska w Oleśnicy
Budowę lotniska nieopodal Oleśnicy hitlerowskie Niemcy zapoczątkowały w 1937 roku. Lokalizację wybrano nieprzypadkowo. W Oleśnicy znajdowały się koszary 8 Regimentu Kawalerii, a nieopodal puste, wręcz idealne dla lotników pola. W krótkim czasie na terenach niedawnego hipodromu powstały budynki techniczne, hangar oraz warsztaty naprawy samolotów. Przed rozpoczęciem II wojny światowej na lotnisku stacjonowało ok. 30 samolotów bombowych oraz 6 maszyn typu Heinkel 111.
źródło: www.polska-org.pl
Niemiecki aktor, pisarz i dramaturg – Hugo Hartung, który w czasie wojny przebywał w Oleśnicy, pisał w swoich pamiętnikach, że: "lądowisko znajdowało się na równych ścierniskach po zachodniej stronie miejscowości, w pobliżu zabudowań klasztornych z górującymi nad miasteczkiem wieżami".
źródło: www.polska-org.pl
To właśnie z lotniska w Oleśnicy, 1 września 1939 roku wystartowały samoloty 2 dywizjonu 4 pułku bombowców Kampfgeschwader 4 "General Wever", które zbombardowały m.in. lotnisko we Lwowie, a także Kraków, Lublin, Radom i Dęblin.
W czasie wojny na południe od obiektów technicznych lotniska, Niemcy urządzili obóz dla zagranicznych robotników przymusowych i jeńców wojennych.
źródło: www.polska-org.pl
W niemieckich rękach lotnisko pozostało do stycznia 1945 roku. Natarcie Armii Czerwonej zmusiło Niemców do ucieczki. Część maszyn ewakuowano. Te, które pozostały, 22 stycznia 1945 roku wycofujący się hitlerowscy żołnierze wysadzili w powietrze.
Po wojnie lotnisko wraz z infrastrukturą przejęło wojsko. W 1955 roku w Oleśnicy otwarto Techniczną Oficerską Szkołę Wojsk Lotniczych.
źródło: www.olesnica.org/Krosny.Miroslaw.htm
W 1968 roku oddano do użytku asfaltowo-betonowy pas o długości 2160 m i szerokości 30 m oraz awaryjny pas trawiasty o długości 3000 m i szerokości 150 m. Dwa lata później, w 1970 roku, Szkołę Oficerską przekształcono w Centralny Ośrodek Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych.
źródło: www.olesnica.org/Krosny.Miroslaw.htm
Była to jedyna w Polsce szkoła przygotowującą specjalistów obsługi technicznej samolotów naddźwiękowych oraz śmigłowców dla jednostek Wojsk Lotniczych, Wojsk Obrony Powietrznej Kraju i Lotnictwa Marynarki Wojennej. W 1980 r. na lotnisku zakończono budowę potężnego hangaru.
źródło: www.polska-org.pl
Szkolenie praktyczne prowadzono na 23 samolotach. W sumie, w oleśnickim ośrodku wyszkolono ponad 50 tys. techników i mechaników lotniczych. W 1990 na bazie szkół w Oleśnicy i Zamościu utworzono Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego. 13 lutego 2002 roku Minister Obrony Narodowej podjął decyzję o likwidacji CSIL i tak zakończyła się historia wojskowego lotniska. Dziś z dawnej infrastruktury pozostało niewiele, a pas startowy przecina już przyszła wschodnia obwodnica Oleśnicy. W planach zagospodarowania przestrzennego lotnisko przekształcono już w tzw. tereny inwestycyjne.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.