Wałbrzych, Świdnica czy Żarów mogą zyskać bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą
Umowa podpisana przez zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego z wykonawcą studium - rozpoczyna proces przygotowywania dokumentacji przedprojektowej. To początek - mówi Wiceminister Infrastruktury Marcin Horała - pełnomocnik rządu ds. CPK
Wg. harmonogramu w roku 2027 będą oddawane do użytku pierwsze odcinki linii, w 2028 połączenie będzie gotowe, a w 2034r. powinien być gotowy cały nowy system transportowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Linie kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego mają skrócić czas przejazdu m.in z Wałbrzycha do Wrocławia (z godziny do 40minut), czy do Warszawy (o 2h 35min). Dzięki nowej linii kolejowej zyskać może także Świdnica, która będzie miała bezpośrednie połączenie z Warszawą (czas przejazdu wyniesie 2h 25min) Studium wykonalności będzie realizowane przez rok. Cała inwestycja może zająć więcej czasu. W jej skład wchodzą bowiem także m.in dokumentacja geologiczna oraz przygotowanie map do celów projektowych.
Zakłada się, że jeśli wszystkie etapy przebiegną zgodnie z przyjętym harmonogramem - prace mogły by ruszyć w 2023 roku. Nowe linie nr 267 i 268 znacząco skrócą czas przejazdu na głównych relacjach - wymienia Marcin Horała - wiceminister Infrastruktury:
Takie usprawnienie ruchu kolejowego w połączeniu z rewitalizowanymi w województwie liniami kolejowymi może odmienić komunikację na południu Dolnego Śląska - dodaje marszałek Cezary Przybylski:
Umowa na przygotowanie studium wykonalności jest warta 15 mln zł netto. Celem studium wykonalności jest m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu m.in. prognozy ruchu, a także analizy techniczne czy środowiskowe. Umowa obejmuje też przygotowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz map do celów projektowych. Tymczasem od ubiegłego roku trwają wymagane prawem inwentaryzacje przyrodnicze.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.