PKP Energetyka uruchomiła w Garbcach pierwszy „power bank” dla kolei
Instalacja zbudowana w Garbcach na moc 5,5 MW i pojemności użytecznej 1,2 MWh. Składa się m.in. z czterech kontenerów, w których znajdują się baterie litowo-jonowe wykonane w technologii NMC. „To rozwiązanie uwzględnia specyfikę zasilania kolei, umożliwiając powolne ładowanie magazynu i szybkie oddanie zgromadzonej energii, kiedy przejeżdża pociąg. Magazyn w ciągu kilku sekund jest w stanie zasilić nawet najszybsze pociągi, w tym Pendolino” - podała w czwartek w komunikacie PKP Energetyka.
W magazynie zamontowano przekształtnik energoelektroniczny DC/DC, który pracuje bezpośrednio na napięciu stałym, co – jak podkreślono w komunikacie - jest nowatorskim rozwiązaniem na skalę Europy. „W innych systemach kolejowych, zasilanych napięciem stałym, magazyny trakcyjne dają na wyjściu prąd przemienny, co wymusza dodatkową konwersję DC/AC/DC. Pominięcie tej transformacji znacząco usprawnia pracę magazynu i skutkuje oszczędnością energii, której nie traci się na etapach przejściowych” - wskazano.
PKP Energetyka poddała, że magazyn energii uruchomiony w Garbcach to pierwszy z planowanych ok. 300 „power banków” dla kolei. „Każdy z nich będzie elementem szerszego ekosystemu zasilania, na który składać się także będzie podstacja trakcyjna oraz docelowo farma fotowoltaiczna lub inne odnawialne źródło energii – tworząc Lokalny Obszar Bilansowania (LOB). Magazyn jest w pełni opomiarowany oraz zautomatyzowany, co pozwala na zdalne sterowanie oraz konfigurację wybranych parametrów pracy adekwatnie do potrzeb” - podkreślono.
Marek Kleszczewski z zarządu PKP Energetyka podkreślił, że za 10 lat mocy w systemie kolejowym wzrośnie aż o 42 proc. do 6,8 GW. „Co ważne, powstające obiekty są nowoczesne i zdigitalizowane w formule 4.0. To oznacza, że wykorzystujemy w nich Systemy Biznesowej Analityki Danych, Sztucznej Inteligencji i Uczenia Maszynowego, co gwarantuje, że np. otwierany dziś magazyn energii jeszcze lepiej spełnia swoje stabilizacyjne i efektywnościowe funkcje” - powiedział.
Dostawcami systemu magazynowania dla PKP Energetyka są: konsorcjum firm My-Soft sp. z o.o. i Impact Clean Power Technology S.A. oraz Elester-PKP sp. z o.o. i Uniwersytet Zielonogórski. Wartość projektu to prawie 20 mln zł, z czego dofinansowanie z UE wynosi prawie 9 mln zł.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.