Jest szansa na odtworzenie odcinka historycznej Kolei Sowiogórskiej
To część 120-letniej Kolei Sowiogórskiej, która dwa lata temu została przejęta przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. DSDiK ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji dla przyszłych prac odtwórczych odcinka historycznej linii kolejowej i na oferty czeka do 16 czerwca.
Kolej Sowiogórska powstała w 1902 roku, wiodła z Dzierżoniowa do Radkowa, a jej trasa miała 55 km długości. Prowadziła przez Srebrną Górę i grzbiet Gór Sowich. Miała ona służyć głównie jako atrakcja turystyczna, ale także na potrzeby transportu węgla z kopalni w Słupcu i Nowej Rudzie do Dzierżoniowa.
Najciekawszy był odcinek między Woliborzem a Srebrną Górą, gdzie do pokonywania bardzo stromych wzniesień zastosowano na odcinku 6,6 km, trzecią, dwulistwową zębatą szynę. Była ona zamocowana na stalowych podkładach kolejowych pośrodku torowiska.
Pogarszający się stan wiaduktów oraz wykopu koło przystanku Twierdza, jak również likwidacja wielu zakładów w czasie wielkiego kryzysu światowego, spowodowały poważne kłopoty finansowe Kolei Sowiogórskiej.
Ponieważ odcinek Srebrna Góra — Wolibórz i tak nie był rentowny, ruch pociągów zawieszono w październiku 1931 r., a zębatkę i szyny na odcinku Srebrna Góra — Nowa Wieś Kłodzka postanowiono 1933 roku rozebrać.
Pomimo krótkiego okresu działalności Kolej Sowiogórska (Eulengebirgsbahn), zwana niegdyś potocznie „Sową” (Eule), obrosła – jak chyba żadna inna linia kolejowa na Śląsku – legendą. Przyczyniła się do tego jej niezwykła malowniczość i przede wszystkim fakt, że jako jedyna kolej na Śląsku miała odcinek zębaty.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.