Jest szansa na odtworzenie odcinka historycznej Kolei Sowiogórskiej

PP/inf. prasowa | Utworzono: 2021-05-28 19:40 | Zmodyfikowano: 2021-05-28 19:40
Jest szansa na odtworzenie odcinka historycznej Kolei Sowiogórskiej  - fot. Radosław Bugajski/archiwum radiowroclaw.pl
fot. Radosław Bugajski/archiwum radiowroclaw.pl

To część 120-letniej Kolei Sowiogórskiej, która dwa lata temu została przejęta przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. DSDiK ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji dla przyszłych prac odtwórczych odcinka historycznej linii kolejowej i na oferty czeka do 16 czerwca.

Kolej Sowiogórska powstała w 1902 roku, wiodła z Dzierżoniowa do Radkowa, a jej trasa miała 55 km długości. Prowadziła przez Srebrną Górę i grzbiet Gór Sowich. Miała ona służyć głównie jako atrakcja turystyczna, ale także na potrzeby transportu węgla z kopalni w Słupcu i Nowej Rudzie do Dzierżoniowa.

Najciekawszy był odcinek między Woliborzem a Srebrną Górą, gdzie do pokonywania bardzo stromych wzniesień zastosowano na odcinku 6,6 km, trzecią, dwulistwową zębatą szynę. Była ona zamocowana na stalowych podkładach kolejowych pośrodku torowiska.

Pogarszający się stan wiaduktów oraz wykopu koło przystanku Twierdza, jak również likwidacja wielu zakładów w czasie wielkiego kryzysu światowego, spowodowały poważne kłopoty finansowe Kolei Sowiogórskiej.

Ponieważ odcinek Srebrna Góra — Wolibórz i tak nie był rentowny, ruch pociągów zawieszono w październiku 1931 r., a zębatkę i szyny na odcinku Srebrna Góra — Nowa Wieś Kłodzka postanowiono 1933 roku rozebrać.

Pomimo krótkiego okresu działalności Kolej Sowiogórska (Eulengebirgsbahn), zwana niegdyś potocznie „Sową” (Eule), obrosła – jak chyba żadna inna linia kolejowa na Śląsku – legendą. Przyczyniła się do tego jej niezwykła malowniczość i przede wszystkim fakt, że jako jedyna kolej na Śląsku miała odcinek zębaty.

 


Komentarze (28)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~ze Zgorzelca2021-05-31 13:09:06 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Zgorzelec w ogóle nie potrzebuje aż tylu pociągów do Wrocławia. Nowa Ruda nie ma ani jednego i żyje. Podobnie Gryfów Śląski. A mieszkańcy tych miast też jeżdżą załatwiać różne sprawy do miasta. Dlatego dobrym pomysłem jest wydłużenie niektórych pociągów Jelenia Góra - Görlitz do Drezna (na początek 3 pary wystarczą: rano, po południu i wieczorem). Frekwencja na pewno byłaby dużo wyższa niż z Wrocławia, bo Niemcy kochają jeździć w góry pociągami. Dla porównania: z Drezna do Liberca jeździ 5 par pociągów dziennie i jeżdżą one mocno napełnione. A do Wrocławia tylko trzy i wożą powietrze. Skierowanie Desir z Niemiec do Jeleniej Góry pozwoliłoby uwolnić SZT, których jest poważny deficyt i skierować jedną sztukę na inną trasę. I tak, 3 pary pociągów Wrocław - Węgliniec - Zgorzelec, plus 3 pary Jelenia Góra - Drezno, plus 3 pary Jelenia Góra - Görlitz (skomunikowane w Lubaniu z pociągami Wrocław - Jelenia Góra - Wrocław) byłoby optymalnym rozwiązaniem.
~z Legnicy2021-05-31 13:08:30 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Obserwuję chamskie zachowania konduktorów KD w pociągach prawie każdego dnia na trasie Legnica - Wrocław. Za co oni chcą podwyżki? Za nieprofesjonalizm i brak kultury? Dobrze opłaca się wysoko wykwalifikowaną kadrę, a nie prostaków wziętych prosto z ulicy, którzy zupełnie do niczego się nie nadają.
~z Sobótki2021-05-31 13:07:39 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Apeluję do wszystkich złomiarzy w okolicy niszczących remontowaną linię kolejową do Sobótki. Nie rozbierajcie tej linii! Nie rozbierajcie świeżo wyremontowanych torów do Sobótki!! Nie rozbierajcie ich, tylko wysadzajcie!!! Będzie szybciej.
~z Lwówka2021-05-31 08:25:47 z adresu IP: (77.111.xxx.xxx)
Remontują następną linię i znów nie do Lwówka.
~Z Wsiocławia2021-05-31 13:08:06 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Dolny Śląsk ma ważniejsze potrzeby kolejowe niż jakiś Wsiocław, to przede wszystkim remont ważnych turystycznie linii do Karpacza, Kowar i Lwówka.
~Adrian M.2021-05-30 13:38:28 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Remont Kolei Doliny Bobru można zrobić bardzo tanio, wykorzystując zbędne szyny z niepotrzebnych linii kolejowych, np. LK285 i LK318. Podobnie wiaty przystankowe, semafory, wszystko jest tam, gdzie ludzie domagają się ścieżki rowerowej. Więc może posłużyć tam, gdzie ludzie są za powrotem pociągów.
~Adrian M.2021-05-30 13:33:42 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Ja się pytam, jaki jest target pasażerski na linie kolejowa Wrocław-sobótka-srebrna góra przez wojszyce oltaszyn buforowa ??? To nie będzie żadna alternatywa dla autobusu wjezdzajacego karkonowska. Ten pociąg zanim dojedzie z partynic na główny minie z 20 min. Czy mamy jakieś zakłady atrakcyjne miejsca pracy na tej trasie ??? Czy ten pociąg ma zebrać ludzi do pracy do Wrocławia obwożąc ich przez pół miasta ??? Grota już stoi zwycięska to bubel za który ktoś powinien siedzieć buforowa z dwoma pasami do skrętu na brochow z buspasem ( ta ulica jest dojazdem do Wrocław wschodni a4 i wow) czy wy wstydu nie macie ??? Jeszcze tu pusty pociag wstawiacie ???
~Adrian M.2021-05-30 13:32:40 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Ktos usilnie próbuje robić z małego Wrocławia metropolie i na sile stworzyć z Wrocławia węzeł kolejowy i tzw linie metropolitalna gdzie może przez krótki czas będzie obliczenie pasażerów A potem prawdopodobnie kilka osób w pociagach
~Adrian M.2021-05-30 13:32:27 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Do Srebrnej Góry to już raczej nie będzie linii , jest kompletnie zdemolowana przez miejscowych. Nadziei nie ma - nasi lokalni mieszkańcy w temacie kolei mają prosty plan działania , najpierw demolka a później rewitalizacja. Na samym końcu znowu kradzież i rozbiórka. Za nieboszczki II Rzeczypospolitej tak było za Bugiem i tak też pozostało u zabużańskich wsiurów we Wrocławiu i okolicach.
~Adrian M.2021-05-30 11:39:24 z adresu IP: (77.111.xxx.xxx)
Remont Kolei Sowiogórskiej można zrobić bardzo tanio, wykorzystując zbędne szyny z niepotrzebnych linii kolejowych, np. LK283. Podobnie wiaty przystankowe, semafory, wszystko jest tam, gdzie ludzie domagają się ścieżki rowerowej. Więc może posłużyć tam, gdzie ludzie są za powrotem pociągów.
~Adrian M.2021-05-30 13:31:41 z adresu IP: (59.24.xxx.xxx)
Sens ma tylko reaktywacja linii do Lwówka, Karpacza i Kowar. Po jakichś Sobótkach, Srebrnych Dziurach, Jedlinach, Zagórzach i innych uStroniach nikt nie będzie jeździł pociągiem. Te linie zaorać a szyny sprzedać na złom. Nie chcemy najazdu wieśniaków z Wsiocławia!
~hołota z Wrocławia2021-05-29 16:24:09 z adresu IP: (59.146.xxx.xxx)
Natomiast pociągów do Sobótki nawet sami mieszkańcy nie chcą, gdyż niszczą wszystko to co zrobiła firma budowlana podczas remontu torów. Wpiszcie w Google: "Kradną części maszyn i niszczą sprzęt. Złodzieje i wandale prawdziwą plagą dla remontujących linię kolejową" lub "Tak powstaje linia kolejowa Wrocław - Sobótka. Kiedy pojawią się tu pociągi?" i przeczytajcie w tekście akapit "Most nad Ślęza dopiero wyremontowany, a już zniszczony!". Szkoda publicznych pieniędzy na remont linii, która będzie stale niszczona przez wandali z Wrocławia i okolic.
~Kamil Styrna2021-05-29 16:22:26 z adresu IP: (58.120.xxx.xxx)
Zamiast jakichś bzdurnych Sobótek i Srebrnych Dziur lepiej wyremontować linię do Lwówka, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska.
~mieszkaniec2021-05-29 16:20:49 z adresu IP: (207.65.xxx.xxx)
przystanek w Srebrnej Górze jest na samym dole i potem i tak trzeba przesiadać się do busów jeżdżących dalej kompletna głupota i marnowanie pieniędzy. A ile osób dziennie skorzystało by z bezpiecznych ścieżek poprowadzonych po torowiskach. Niech miłośnicy wsiądą na rower i przejadą się drogą do Srebrnej Góry zobaczą jakie to niebezpieczne.
~Wiktor Lis2021-05-29 16:19:58 z adresu IP: (207.65.xxx.xxx)
To prawda. Ścieżka rowerowa w Góry Sowie to byłaby super atrakcja. Zwłaszcza że tam nikt nie chce powrotu pociągów. A do Lwówka taką samą atrakcją byłaby podróż pociągiem.
~bystrzak20002021-05-29 16:19:23 z adresu IP: (207.65.xxx.xxx)
Zgadzam się z poniższymi opiniami. Przede wszystkim wyremontować linię z Jeleniej Góry do Lwówka zanim będzie za późno. Do Srebrnej Góry można sobie darować. W Srebrnej Dziurze ruch jest co najwyżej przez 2 miesiące roku (w wakacje), poza nim nikt tu nie przyjedzie pociągami.
~Marek Kramarz2021-05-29 16:18:25 z adresu IP: (207.65.xxx.xxx)
Z Wrocławia i tak nikt nie przyjedzie, bo tam nikogo nie stać na bilety. Lepiej zrobić kolej turystyczną i dla mieszkańców z Jeleniej Góry do Lwówka, taką z prawdziwgo zdarzenia.
~soutys Smrobudki2021-05-29 16:16:49 z adresu IP: (59.16.xxx.xxx)
W Sobótce również mieszkańcy zbierają podpisy- ludzie chcą żeby rozebrać resztki tej linii bo wszyscy chcą asflatowej ścieżki rowerowej na Ślężę.
~Krzysztof Czarnecki2021-05-29 16:16:22 z adresu IP: (59.16.xxx.xxx)
To już lepiej wyremontować linię do Jeleniej Góry przez Wleń zamiast tak naokoło. Kolej do Srebrnej Góry - po co? Stamtąd nawet busiarstwo sie zwija bo nikt nie jeździ. Srebrna Góra to dziura zabita dechami, poza wakacjami nikt tam nie jeździ bo nie ma po co. A do Jeleniej dużo ludzi jeździ do szkół i pracy, także z Wlenia i bliższych miejscowości.
~Jakub Adamczyk2021-05-29 16:15:39 z adresu IP: (59.16.xxx.xxx)
Zapomnijcie o kolei do Srebrnej Góry. Tam już wszystko zaasfaltowane i nie ma szans na powrót kolei. Tak samo dalej do Świeradowa kolej nie ma najmniejszego sensu. Kto będzie jeździł pociągiem do takiej dziury? Tam stacja jest na samym dole, a poza wakacjami to jeden wielki marazm i stagnacja. Zamiast porywać się z motyką na słońce i śnić o kolei do takich dziur jak Srebrna Góra, lepiej wyremontować to co jeszcze da się zrobić, tzn. kolej z Jeleniej Góry do Lwówka. Jest to piękna linia i na pewno będzie się cieszyć powodzeniem.
~wrocławiak2021-05-29 16:14:51 z adresu IP: (59.16.xxx.xxx)
Trasa do Lwówka jest bardzo piękna i akurat tutaj powinna jeździć kolej. Piszę to jako wrocławianin, ale chętnie przyjechałbym do Lwówka pociągiem. Ścieżkę rowerową widziałbym natomiast na linii do Srebrnej Góry przez Sobótkę, bo ta linia zupełnie jest nieatrakcyjna i nawet szynobusa tu się nie zapełni.
~Kolejowy Szymon2021-05-29 16:13:15 z adresu IP: (125.133.xxx.xxx)
Na pewno linia kolejowa z Jeleniej Góry do Lwówka powinna zostać wyremontowana jako pierwsza przez władze województwa, zanim koszty będą duże. Zamiast bzdurnej linii do Sobótki czy teraz Srebrnej Góry, której nikt nie chce i nawet mieszkańcy demolują to co firma zrobiła. Taki mamy niestety władze województwa, które nie potrafią nic zrobić porządnie w temacie kolei.
~mieszkanka2021-05-29 16:12:35 z adresu IP: (125.133.xxx.xxx)
Jako mieszkanka Srebrnej Góry z przyjemnością przejechałabym się po ścieżce rowerowej z Bielawy zrobionej na miejscu torów. Kamienna Góra zainwestowała w takie ścieżki rowerowe i popatrzcie jak turystyka tam rozkwitła. Droga jest zbyt ruchliwa żeby jechać po niej rowerem.
~Marek Robert Hejduk2021-05-29 16:11:05 z adresu IP: (125.133.xxx.xxx)
Kolej do Srebrnej Góry to kolejne miliony wrzucone w błoto, w mojej ocenie nietrafiony i kosztowny pomysł garstki osób. A może by tak wykorzystać skąd inąd piękną widokowo trasę na drogę rowerową i trasę biegową, na którą jest zapotrzebowanie. Sens mają, owszem, pociągi do Lwówka przez słynny most i do Karpacza, tam zawsze można liczyć na turystów a i mieszkańcy też pewnie skorzystają. Taki linie należy reaktywować. Pozdrawiam i życzę logiki w myśleniu i planowaniu iwestycji. Zapytajcie Państwo mieszkańców o potrzeby i oczekiwania, zamiast uszczęśliwiać na na siłę.
~Jacek Kaźmierczak2021-05-29 16:09:41 z adresu IP: (125.133.xxx.xxx)
Ta trasa pociągu do Srebrnej Góry nigdy nie była atrakcyjną trasa lepiej by było uruchomić trasę do Lwówka przez Wleń, Pilchowice o wiele była by dłuższa i bardziej turystyczna. Do Sobótki też nie ma sensu bo tam po drodze są same wsie o ile sie nie mylę
~Jaki sens?2021-05-29 11:40:55 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Koszt remontu to minimum kilkadziesiąt milionów zł. Turystycznie atrakcja mierna (dwa wiadukty, brak widoków), a ekonomicznie porażka, bo ilu okolicznych mieszkańców jeździłoby nią regularnie np. do pracy? Linia między Nową Rudą a Srebrną Górą wymaga wielu zmian kierunku jazdy, czyli ma długi czas przejazdu, a tabor będzie drogi ( następne kilkanaście milionów zł, bo musi być przystosowany do dużych nachyleń torowiska). Ten przetarg to zwyczajnie skok na publiczną kasę, czyli pieniądze podatników. Gdzie jest NIK?
~Kiera2021-05-29 07:24:02 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Po pierwsze Czesi nigdy by nie zlikwidowali a z tą zrobiliby świetny interes turystyczny. Oddać im w arendę. Pokażą jak to się robi. PO/PSL zlikwidowało 3000 km linii kolejowych - teraz musimy odbudować i przywrócić linie do Karpacza, Świeradowa Zdr.
~Doktor Prozac2021-05-29 16:10:27 z adresu IP: (125.133.xxx.xxx)
Niech wyremontują linie do Karpacza, Kowar, Lwówka. To są linie turystyczne na których można liczyć na duży ruch. Po co pociągi w wygwizdowach typu Srebrna Góra, Sobótka czy Świeradów gdzie psy d... szczekają? Wydają publiczną kasę ale niech przy tym jeszcze myślą!