Wybrano wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła kolejowego CPK
"Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie prac przygotowawczych dla kolejnego zadania inwestycyjnego – węzła kolejowego CPK. Jego budowa zapewni integrację Portu Solidarność z krajową siecią połączeń kolejowych – zarówno dla kolei dużych prędkości, jak i dla pociągów regionalnych i aglomeracyjnych" - poinformowała spółka we wtorkowej informacji prasowej.
Jak podkreślono, węzeł CPK to centralny element całego systemu kolejowego, który jest największą częścią Programu CPK. Spółka podkreśliła, że będzie to obiekt, który w jednym miejscu zintegruje transport kolejowy, lotniczy i drogowy. "Z tego powodu będzie to jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat" - zaznaczono.
Prezes CPK Mikołaj Wild tłumaczy, że węzeł CPK będzie zintegrowany z lotniskiem i ma obsługiwać przeszło połowę kolejowych relacji dalekobieżnych w Polsce, a także kolej regionalną i aglomeracyjną.
"Pasażerowie będą mogli dzięki temu dotrzeć do Portu Solidarność ze wszystkich stron świata. Układ węzła umożliwi również podróż w każdym z tych kierunków pasażerom wsiadającym lub przesiadającym się na CPK. Podpisanie umowy nastąpi natychmiast po uczynieniu zadości formalnościom przetargowym" - powiedział cytowany w informacji prasowej Wild.
Spółka przekazała, że węzeł CPK będzie zlokalizowany na styku najważniejszych linii kolejowych w Polsce, w tym: linii nr 85 z Warszawy w kierunku Łodzi, Sieradza, Wrocławia i Poznania (w ramach tzw. szprychy nr 9); linii nr 5 w kierunku Płocka, Włocławka, Trójmiasta, Bydgoszczy i Torunia (w ramach szprychy nr 1); linii nr 4 (Centralnej Magistrali Kolejowej) w kierunku Katowic i Krakowa (w ramach szprychy nr 7); linii nr 88 w kierunku Warki, Radomia, Sandomierza i Rzeszowa (w ramach szprychy nr 6); linii nr 1 w kierunku Częstochowy, Opola i Kłodzka (w ramach szprychy nr 8) oraz linii nr 3 w kierunku Kutna i Konina (w ramach szprychy nr 10).
Jak podała spółka, na budowie węzła CPK skorzystają pasażerowie połączeń dalekobieżnych oraz użytkownicy tras regionalnych i aglomeracyjnych. Powstać mają dogodne relacje łączące m.in. Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Sochaczew i Błonie z Warszawą i z planowanym lotniskiem. Regionalne ekspresy zapewnić mają szybkie połączenia z miastami zachodniego Mazowsza (np. Płock) i województwa łódzkiego.
CPK przekazało, że przedmiotem zamówienia jest wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla planowanego węzła kolejowego CPK. Za najkorzystniejszą uznano ofertę Konsorcjum Egis Poland, Egis Rail (Francja) i Jaf-Geotechnika. Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 19,9 mln zł netto. Pozostałe oferty zostały złożone przez konsorcjum Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (32,97 mln zł netto) oraz przez Voessing Polska (35,8 mln zł netto).
Spółka CPK przekazała, że o wyborze zdecydowały cena (w 50 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałe 50 proc.).
CPK wskazała, że zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które potencjalnie wpłyną na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług.
Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy, a na realizację zakresu dokumentacji geotechnicznej oraz map do celów projektowych i rozliczenie całej umowy - prawie dwa lata od momentu podpisania umowy z wykonawcą.
Jak przekazała spółka, w ramach STEŚ wykonawca dostarczy CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską oraz mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.
Z informacji CPK wynika, że na liniach wchodzących w skład węzła CPK pociągi będą mogły się rozpędzać do maksymalnie 250 km/godz. Na potrzeby systemu dużych prędkości CPK projektanci zakładają zastosowanie zasilania 25 kV AC. W przypadku układu relacji regionalnych zostanie zastosowane 3 kV DC lub 25 kV AC.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że węzeł zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r., tak aby zapewnić szybkie połączenia kolejowe wraz z uruchomieniem Portu Solidarność.
Następnym etapem prac przygotowawczych - po wykonaniu STEŚ - będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.