Sejm za wydłużeniem okresu przejściowego po wprowadzeniu e-TOLL na A4 i A2
Zgodnie z obowiązującymi jeszcze przepisami system poboru opłat viaTOLL ma działać do końca czerwca 2021 roku. Rozpoczęcie poboru opłaty w systemie e-TOLL zaplanowano na pierwszą połowę czerwca tego roku.
Sejm przyjął też w czwartek kilka innych poprawek, ale miały one charakter legislacyjno-redakcyjny i usuwający wątpliwości interpretacyjne.
Poprawka wydłużająca okres przejściowy, która została zgłoszona przez posła Jerzego Polaczka (PiS), dostała wcześniej pozytywną opinię strony rządowej.
Oparty o pozycjonowanie satelitarne system e-TOLL to następca systemu viaTOLL opartego o pozycjonowanie radiowe służącego do poboru opłat od pojazdów lub zespołów pojazdów za przejazd po niektórych odcinkach dróg krajowych. Za przejazd muszą płacić m.in. ciężarówki, autobusy czy samochody osobowe z przyczepami, jeśli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu jest większa od 3,5 tony.
Przyjęta w czwartek nowela zakłada ponadto likwidację szlabanów na państwowych autostradach, co zwiększyć ma płynność ruchu na tych trasach i oznacza, że od 1 grudnia tego roku przejazd odcinkami Konin–Stryków (autostrada A2) i Wrocław–Sośnica (autostrada A4) będzie możliwy bez zatrzymywania się przed szlabanem.
W obecnym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie pojazdu w Miejscu Poboru Opłat (MPO), pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, by wjechać lub zjechać z autostrady.
W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie.
Dla pojazdów lekkich o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wprowadzą możliwość opłacania przejazdu autostradą przez zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu, np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady wskazanym przez kierowcę.
Będzie też możliwość uiszczenia opłaty na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Aby tak się rozliczyć za przejazd, kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL np. na smartfonie.
Posłowie opozycji zarzucali, że wprowadzenie rozwiązania polegającego na możliwości opłaty za przejazd przez aplikację zainstalowaną na smartfonie może służyć do inwigilacji obywateli.
Jak zapewniała w Sejmie szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska, projekt nie narusza wolności i praw obywateli. "W systemie będą i są obecnie przetwarzane tylko te dane dotyczące przejazdu płatnymi odcinkami autostrad. Dodała, że już obecnie dane z przejazdu są przetwarzane. Teraz zmienia się tylko sposób przekazu danych" - dodała.
Jak przekonywała, dane będę zbierane tylko do poboru opłat. "Obywatel ma wybór, może skorzystać z rozwiązań systemu geolokalizacyjnego lub kupić bilet autostradowy, gdzie dane nie są przetwarzane" - zaznaczyła szefowa KAS.
Pobór opłaty za przejazd samochodami będzie też możliwy dzięki urządzeniu OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny), o ile pojazd będzie w nie wyposażony.
Podstawowym elementem systemu kontroli opłacania przejazdów będą urządzenia służące do rozpoznawania tablic rejestracyjnych (kamery typu OCR). Ujawnienie nieprawidłowości we wnoszeniu opłat będzie wynikiem na bieżąco realizowanego procesu automatycznej analizy danych.
Uzupełnieniem systemu nadzorowania prawidłowości opłacania przejazdów będzie kontrola drogowa prowadzona przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz uzupełniająco przez policję i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.