Międzygórze wykluczone komunikacyjnie. Zniknęło z rozkładów jazdy
Międzygórze, jedna z pereł dolnośląskiej turystyki, zostało pozbawione komunikacji z resztą świata. W nowym rozkładzie jazdy PKS-u Kłodzko, który wszedł w życie 1 lutego nie ma dwóch połączeń, dzięki którym można się było dostać nie tylko tam, ale też do pobliskiego Wilkanowa. W internecie zbierane są podpisy pod petycją skierowaną do kłodzkiego PKS-u o przywrócenie tych kursów. Pomysłodawca akcji, Przemysław Brożek mieszka w Toruniu, chociaż pochodzi z Kotliny Kłodzkiej. Jak mówi, wykluczenie komunikacyjne zdumiało i zirytowało rzesze wielbicieli Międzygórza w całym kraju:
Burmistrz Bystrzycy Kłodzkiej Renata Surma mówi, że też została zaskoczona tą zmianą w rozkładzie. Jak mówi, ten problem dotyczy w sumie 6 połączeń na terenie gminy. Zapowiada, że w tym tygodniu razem z radnymi gminnymi i sołtysami przedyskutuje propozycję rozwiązania problemu:
Posłuchaj:
cz.1
cz.2
Na nasze pytania mailowo odpowiedziała Elżbieta Żytyńska, Prezes Zarządu PKS w Kłodzku S. A.
Dlaczego po przerwie związane z pandemią do Międzygórza nie kursuje żaden autobus? Jakie są tego powody?
Pandemia koronawirusa Sars-Cov-2 cały czas trwa. Obostrzenia sanitarne wprowadzone przez Rząd RP, w tym tryb nauki zdalnej dla większości uczniów oraz restrykcje związane z limitami miejsc w autobusach, nie zostały zniesione. W efekcie, PKS w Kłodzku S. A. nie przywrócił obsługiwanych we wrześniu 2020 r. połączeń relacji Międzygórze - Bystrzyca Kłodzka p. Wilkanów, które de facto stanowiły dowóz uczniów do placówek oświatowych. Trzeba nadmienić, że frekwencja pasażerów poza uczniami była na tej linii zawsze znikoma, a przez to nieopłacalna (przyp. PKS w Kłodzku jest spółką prawa handlowego).
Czy zamierzają Państwo w najbliższym czasie uruchomić jakieś połączenia z tą częścią Kotliny Kłodzkiej? A jeżeli tak, to jakie i z jaką częstotliwością?
Odtworzenie kursów relacji Międzygórze - Bystrzyca Kłodzka w trakcie roku szkolnego determinowane będzie przywróceniem nauki stacjonarnej we wszystkich klasach szkół średnich (bazowa grupa pasażerów na tej trasie przejazdu to uczniowie szkół ponadpodstawowych).
PKS jako operator powiatowych przewozów pasażerskich Powiatu Kłodzkiego (przy współudziale środków finansowych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i Powiatu Kłodzkiego), zaplanował w sieci połączeń na 2021 r. linię komunikacyjną Kłodzko - Międzygórze p. Wilkanów obsługiwaną w trakcie wakacji. Okres ten został wybrany do realizacji połączeń ze względu na walory turystyczne Międzygórza, co przekłada się na zwiększone zainteresowanie przewozami na tym kierunku w czasie wakacji i wzrost potoków pasażerskich.
Wakacyjny rozkład jazdy na linii Kłodzko - Międzygórze:
Odjazdy z Kłodzka do Międzygórza p. Bystrzycę Kłodzką, Wilkanów: godz. 9:15 i godz. 15:15
Odjazdy z Międzygórza do Kłodzka p. Bystrzycę Kłodzką, Wilkanów: godz. 10:30 i godz. 16:30
Czy do innych miejscowości w Kotlinie też planują Państwo uruchomienie nowych połączeń?
Od 1 lutego 2021 r. PKS w Kłodzku zwiększył ilość obsługiwanych połączeń z 35 do 74. W okresie wakacyjnym planujemy dodatkowo uruchomienie kursów do Karłowa, a w okresie zimowym do Zieleńca. Z uwagi na sytuację epidemiczną, decyzje o rozbudowie siatki o kolejne połączenia determinowane będą ewentualnym znoszeniem przez Rząd kolejnych obostrzeń mających wpływ na transport publiczny oraz stopniową odbudową frekwencji na poszczególnych kursach.
Co przeszkadza w tej chwili w szybkim przywróceniu kursów do Międzygórza z Kłodzka i z Bystrzycy Kłodzkiej?
Uruchomienie kursów w tzw. siatce szkolnej na linii Bystrzyca – Międzygórze determinowane jest potokami pasażerskimi. Stąd, jak podkreślałam wcześniej, aktualnie wpływ na liczbę przewożonych pasażerów ma zniesienie obostrzeń i uruchomienie stacjonarnego trybu nauczania (dowóz uczniów do szkół).
Ponadto, analizy frekwencji na przestrzeni lat pokazały, że pasażerowie korzystają z tego połączenia najchętniej w czasie wakacji. Dlatego, przewoźnik zaplanował obsługę linii Kłodzko - Międzygórze w tym okresie przy współfinansowaniu ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych oraz Powiatu Kłodzkiego.
Pragnę również zauważyć, że Przewoźnik na warunkach komercyjnych może świadczyć usługi odpłatne na rzecz innego podmiotu, np. jako wyznaczony operator gminnych przewozów pasażerskich. Jest to rozwiązanie zapewniające pasażerom obsługę pożądanych społecznie nierentownych kursów. Wymaga ono jednak dofinansowania ze strony samorządu do kosztów utrzymania połączenia. Na chwilę obecną Gmina nie była zainteresowana nawiązaniem z PKS w Kłodzku S. A. takiej współpracy w zakresie realizacji linii Międzygórze - Bystrzyca Kłodzka.
Z posiadanych przez nas informacji wynika, że na obsługę tak nierentownego połączenia najprawdopodobniej ze względów ekonomicznych nie zdecydował się również żaden z funkcjonujących w powiecie kłodzkim innych przewoźników autobusowych (jest ich dziewięciu). Należałoby jednak skierować zapytanie o powody braku zainteresowania tym zadaniem przewozowym bezpośrednio do innych przewoźników.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.