Jak powstają zwierzęce autostrady? To nie są zwyczajne wiadukty

Karolina Bieniek, GN | Utworzono: 2020-12-08 08:19 | Zmodyfikowano: 2020-12-08 08:20
Jak powstają zwierzęce autostrady? To nie są zwyczajne wiadukty - fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

Na autostradzie czy drodze ekspresowej raczej jelenia nie zobaczymy, bo wzdłuż takich dróg montuje się grodzenia z siatki. Zwierzęta mają za to swoje własne autostrady, które zwykle biegną tuż nad naszymi głowami. Inwestycje drogowe bardzo często przecinają szlaki migracji zwierząt uniemożliwiając im wędrówki. Zanim więc powstanie autostrada lub droga szybkiego ruchu w projekcie zakłada się także budowę przejść dla zwierząt:

- Obecne standardy zakładają grodzenia z siatki wzdłuż autostrad oraz dróg ekspresowych i siłą rzeczy możliwości przemieszczania się zwierząt są silnie ograniczone, stąd konieczność budowy przejść dla zwierząt jest to wręcz niezbędne - mówi Hubert Kawalec z nadleśnictwa Legnica.

Pojęcia o tym co dzieje się na górze, nie mają też kierowcy, bo takie autostrady dla zwierząt od dołu wyglądają po prostu jak sporych rozmiarów wiadukty:

To gdzie takie miejsca powinny powstać, określa się na podstawie obserwacji migracji dzikich zwierząt i w konsultacji z nadleśnictwami.

Posłuchaj:


Komentarze (6)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Swiat oszalal 2020-12-08 22:59:17 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Tyle bezdomnych ,tyle tragedii rodzinnych różnych wiec nie oceniam i ludzie pozostawieni bez dachu nad glowa z ich winy czy nie to ludzie. A tu prosze miliony na ,,mozliwosc ,, przemieszczania sie zwierzat. Mozliwosc bo nie koniecznosc.
~melot2020-12-08 21:52:49 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
W Szwajcarii szerokość wiaduktów ok. 200m , bo tam przechodzi niedźwiedź, wilk, sarna, zając i inne zwierzęta , więc jak na tak wąskich jak w Polsce ma to wyglądać? Ale u nas buduje się tanio - tak jak zamiast autostrad betonowych ( trwałość ok 40 lat do naprawy) , asfaltowe ( trwałość 10 lat) . Więc nasze autostrady przecinają wiekowe szlaki zwierząt, bo ma być tanio. Przykład A4 przy Dąbrowie Niemodlińskiej i stawy - wodopoje , nikt nie słucha Leśników. Przejście górne duże – tunel drogowy : a) przeznaczenie – zachowanie ciągłości szaty roślinnej, warunków mikroklimatycznych, siedlisk i korytarzy ekologicznych wszystkich grup zwierząt, b) wymiary minimalne – długość minimalna (szerokość z punktu widzenia zwierząt) ≥ 200 m, c) cechy szczególne: – zachowanie naturalnej pokrywy roślinnej na powierzchni lub jej odtworzenie z kształtowaniem odpowiednich warunków siedliskowych.
~Młoda2020-12-08 19:26:55 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Cieszę się, że Radio Wrocław jest polskim radiem i nie poszło wcześniej w ślady gazety wrocławskiej, która też będzie w końcu nasza. Super radio :) pozdrawiam :) nasze polskie regionalne :)
~zxv2020-12-08 09:33:12 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
Bzdury dla naiwnych. Wystarczy popatrzeć na rzędy kolumn i ogromną nośność tych konstrukcji, aby dojść do wniosku, że to nie dla sarenek ale dla czołgów.
~noestradamus2020-12-08 15:45:40 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Karzdy fahowiec otrasu wici londowiska dla łoci potwotnych.
~Do zxv2020-12-08 13:56:11 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
O lądowiskach dla helikopterów i latających talerzy trzeba było też wspomnieć.