Znamy nominowanych do nagród Pióro Fredry i Dobre Strony
Piotr Osowicz, GN |
Utworzono: 2019-11-14 17:21 | Zmodyfikowano: 2019-11-14 17:21
Przewodnicząca jury Anita Wincencjusz-Patyna z ASP we Wrocławiu uważa, że pod względem edytorskim praktycznie nie ma już źle opracowanych graficznie publikacji :
- To nieprawda , że Polacy mniej czytają - mówi Anna Morawiecka z Domu Literatury:
Łącznie do obu nagród zgłoszono 205 książek z 72 wydawnictw Jury do ścisłego finału wybrało po 5 publikacji w obu kategoriach.
Do wygrania jest po 20.000 tysięcy złotych. Zwycięzców poznamy podczas gali Wrocławskich Targów Dobrych Książek 5 grudnia.
Nagroda Edytorska Pióro Fredry 2019. Nominacje:
- „Drobiazg. Miłość w czasach genetyki”, autor: Markéta Baňková, przekład: Dorota Dobrew, projekt graficzny i typograficzny okładki: Dominika Jagiełło, Wydawnictwo Dowody na Istnienie
za skutecznie przeprowadzony eksperyment edytorski z okładką i elegancko podaną zawartość. - „Japonia utracona”, autor: Alex Kerr, przekład: Maria Kwiecieńska-Decker, projekt graficzny: Przemek Dębowski, Wydawnictwo Karakter
za bezbłędną formułę edytorską – idealnie wyważone relacje między typografią a obrazem, finezję i elegancję, widoczne już od wyrafinowanej, choć skromnej okładki. - „Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz”, autor: Filip Springer, projekt okładki i projekt graficzny: Łukasz Zbieranowski, Wydawnictwo Czarne
za spójność środków projektowania użytych do przekazania treści, za nastrojowe fotografie. - „Marek Chlanda. Studium Posłuszeństwa”, koncepcja i redakcja naukowa katalogu: Magdalena Kownacka, Anna Saciuk-Gąsowska, opracowanie graficzne: Kaja Gliwa, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi
za projekt przekraczający formułę katalogu, który stał się impresją na temat twórczości artysty, za intrygująco zaaranżowaną przestrzeń publikacji i niebanalną typograficznie okładkę. - Seria: „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy, Awangarda i Państwo, Wielka Wojna”, redakcja: Agnieszka Hatowska i Joanna Targoń (Wielka Wojna), Dorota Monkiewicz i Agnieszka Hatowska (Awangarda i Państwo), Małgorzata Jędrzejczyk i Katarzyna Słoboda (Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy), przekład: Barbara Askanas, Jerzy Litwinow, Agnieszka Rejniak-Majewska i inni (Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy), Anna Butrym, Inesa Szulska, Anna Radwan-Żbikowska (Awangarda i Państwo), Iza Curyłło-Klag, Maria Franecka, Katarzyna Gucio i inni (Wielka Wojna), opracowanie graficzne: Ryszard Bienert, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi
za adekwatność formy i treści, piękną i spójną typografię okładek, za udaną próbę kontynuacji konstruktywistycznych tradycji polskiego designu.
Nagroda Edytorska Dobre Strony 2019. Nominacje:
- „Widziałem pięknego dzięcioła”, autor: Michał Skibiński, opracowanie graficzne Ewa Stiasny, ilustracje Ala Bankroft, Wydawnictwo Dwie Siostry
za trudny, pięknie zrealizowany koncept książki, w którym obrazy przekraczają funkcję ilustracji, komentując rzeczywistość, za zestawienie osobistego dokumentu dziecięcego z Historią w ujmującej narracji wizualnej. - „Kto ukradł jutro”, autor: Olga Ptak, opracowanie graficzne i ilustracje Dominika Czerniak-Chojnacka, Wydawnictwo Albus
za ważką tematykę niepełnosprawności dzieci ujętą w dwa woluminy: jedna książka opowiedziana z perspektywy rodzica, a druga - dziecka, obie interesująco zilustrowane, choć w zupełnie innym stylu, z elegancko i z dużym wyczuciem zaprojektowaną typografią oraz niebanalną prostą, funkcjonalną oprawą. - „Powiedz to w mig”, autor: Rasa Jančiauskaitė, ilustracje: Rasa Jančiauskaitė, przekład Maciej Byliniak, Wydawnictwo Dwie Siostry
za nietypowy projekt, intrygujący w warstwie graficznej, empatycznie mierzący się z problemem niepełnosprawności. - „Podróżnicy. Wielkie wyprawy Polaków”, autor: Andrzej Fedorowicz, opracowanie graficzne i ilustracje Zofia Frankowska i Jacek Ambrożewski, Wydawnictwo Dwie Siostry
za niezwykle atrakcyjne połączenie wyrazistej autorskiej ilustracji z konsekwentnym projektem graficznym. - „Mały Książę”, autor: Antoine de Saint-Exupéry, przekład Henryk Woźniakowski, opracowanie graficzne i ilustracje Paweł Pawlak, Wydawnictwo Znak
za dokonanie niemożliwego, czyli zakończone sukcesem zbudowanie alternatywnej, zasługującej na szczere uznanie dla dojrzałego warsztatu i wysokiej wartości artystycznej szaty graficznej książki legendy.
Zdjęcia
Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Zobacz także