Dolny Śląsk: Dotują usuwanie niebezpiecznego dla zdrowia azbestu

pk, inf. pras. | Utworzono: 2018-01-04 18:45 | Zmodyfikowano: 2018-01-04 18:45
Dolny Śląsk: Dotują usuwanie niebezpiecznego dla zdrowia azbestu - fot. Richard Webb / wikipedia / cc. 2.0
fot. Richard Webb / wikipedia / cc. 2.0

Pieniądze z Funduszu - w formie do 85 procent dotacji - zostaną wpłacone zainteresowanym samorządom, które następnie rozdysponują te środki wśród mieszkańców. - Za te pieniądze będzie można pokryć koszty demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest - wylicza Łukasz Kasztelowicz, prezes zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu.

To ważna wiadomość dla mieszkańców naszego regionu, w których otoczeniu są na przykład dachy albo ocieplania budynków wykonane z eternitowych płyt. Musimy pamiętać, ze włókna azbestowe to podstępny przeciwnik dla naszego zdrowia i bezpieczeństwa. Niewidoczne, mikroskopijne włókna wdychane z powietrzem gromadzą się w organizmie i nie są z niego wydalane. Mogą powodować m.in. choroby opłucnej lub osierdzia, nowotwory złośliwe: raka płuc, raka oskrzeli, międzybłonniaka opłucnej. Warto pamiętać, że azbest po około 30 latach od czasu jego zamontowania na budynku zaczyna ulegać erozji, podczas której może wydzielać się szkodliwy pył.

Eksperci przestrzegają właścicieli budynków, do budowy których użyto azbest przed próbami samodzielnego usuwania tego materiału. To zadanie należy powierzyć specjalistycznym firmom, które w bezpieczny sposób zdemontują i przewiozą odpady na składowiska.

W ubiegłym roku w akcji azbestowej wzięło udział 111 samorządów, które usunęły 6 tysięcy ton tego odpadu. Łączna wartość dotacji wypłaconych w 2017 r. przez WFOŚiGW we Wrocławiu wyniosła ponad 2,3 miliona złotych. Liderem ubiegłorocznej akcji została gmina wiejska Bolesławiec, która zebrała około 460 ton odpadów. Akcja jest wspiera finansowo już od 7 lat i w jej efekcie usunięto w naszym regionie ponad 21 tysięcy ton niebezpiecznego materiału. Na te działania wypłacono beneficjentom już prawie 10 mln złotych. Pieniądze pochodziły z NFOŚiGW oraz WFOŚiGW we Wrocławiu.

Warunkiem przystąpienia do konkursu dla samorządów jest wcześniejsze przeprowadzenie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest. Gminy muszą także przedstawić aktualny program usuwania tego materiału, zatwierdzony przez Radę Gminy. W naszym regionie - zgodnie z danymi z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla województwa dolnośląskiego 2016 – było około 138 tys. ton wyrobów azbestowych. Do końca 2032 r. w całym kraju wszystkie wyroby zawierające azbest muszą zostać usunięte i unieszkodliwione.

Wnioski w programie azbestowym należy składać w sekretariatach Biura i w oddziałach Funduszu:

  • 53-148 Wrocław, ul. Jastrzębia 24
  • 58-310 Szczawno-Zdrój, ul. Kolejowa 8
  • 59-220 Legnica, ul. Okrzei 16
  • 58-500 Jelenia Góra, pl. Ratuszowy 31/32

W terminie od dnia 02 stycznia 2018 r. do dnia 16 lutego 2018 r. do godziny 15.30.


Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.