Droga S5: Otwarto 19-kilometrowy odcinek z Korzeńska w stronę Wrocławia [FOTO, WIDEO]
Radio Wrocław było obok Lidii Markowskiej, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA, gdy dzwoniła do drogowców kierujących ruchem, że można już go "puścić":
A to nie koniec dobrych wiadomości. Do końca roku ma zostać oddany do użytku cały dolnośląski fragment S5.
fot. GDDKiA
- To łącznie 50 kilometrów trasy - mówi Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk:
O tym, że droga gotowa jest na przyjęcie aut, informowaliśmy w Radiu Wrocław już w ubiegłym tygodniu. Trasa prowadzi od Korzeńska i kończy się przed węzłem Krościna. Na razie ułatwi przemieszenie się przede wszystkim mieszkańcom Żmigrodu i okolic, ale pod koniec roku, kiedy zostaną oddane 2 pozostałe etapy, odciąży tranzyt od i do Wrocławia.
fot. GDDKiA
Emocji po uroczystym przecięciu wstęgi nie krył burmistrz Żmigrodu, Robert Lewandowski:
Cała trasa S5 ma być gotowa do końca 2019 roku.
Docelowo cała droga S5 ma połączyć Wrocław z Grudziądzem. Zakończenie prac zaplanowano na 2019 rok.
Z INFORMACJI GDDKiA:
Docelowo w Polsce droga ekspresowa S5 będzie miała długość około 360 km i połączy kraj poprzez AOW A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza, umożliwi kierowcom szybki dojazd do autostrady A4 i S8.
Budowa drogi ekspresowej S5 na Dolnym Śląsku na odc. Korzeńsko – Wrocław podzielona została na 3 zadania o łącznej długości 48 km:
- zadanie I – od Korzeńska (km 108+758) do km 123+700 ma długość 14,9 km, gdzie wykonawcą jest Konsorcjum firm: Lider – Budimex S.A., Partnerem STRABAG Sp. z o.o.
- zadanie II - km 123+700 – 137+500 ma długość 13,8 km, gdzie wykonawcą jest Dragados S.A.
- zadanie III - ok. 137+500 do węzła Widawa Wrocław (wraz z węzłem) ma długość 19,3 km, gdzie wykonawcą jest ASTALDI S.p.A.
Nadzór nad inwestycją prowadzi konsorcjum firm Lider ECMG GmbH, Partnerem jest SGS Polska Sp. z o.o.
W ramach inwestycji łącznie powstanie 7 węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa), 46 obiektów mostowych, 4 Miejsca Obsługi Podróżnych Morzęcino (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II, Obwód Utrzymania Drogowego przy w. Krościna. Całkowity koszt projektu zaplanowano na 1 861 183 230, 00 PLN, natomiast wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej wynosiło ponad 900 mln zł (911 126 425, 26 PLN).
Inwestycja zrealizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, który umożliwiła dostosowywanie projektu wykonawczego do zmieniających się w trakcie budowy uwarunkowań technicznych, bez konieczności zmiany przedmiotu zamówienia publicznego, a tym samym zmiany umowy z Generalnym Wykonawcą, który podejmował się zarówno zaprojektowania, jak i realizacji inwestycji, aż po jej odbiór końcowy.
Najważniejszymi celami inwestycji było stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej, która zapewnia wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży, ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, budowa szybkiego i sprawnego połączenia pomiędzy dużymi miastami, zapewnienie połączenia drogowego o wysokim stopniu bezpieczeństwa i komforcie ruchu, zmniejszenie oddziaływania na środowisko, dopuszczenie ruchu pojazdów ciężkich o nacisku do 115 KN na oś. Natomiast cele pośrednie inwestycji to poprawa przepustowości układu transportowego, wzrost atrakcyjności terenów i zmniejszenie bezrobocia w regionie. S5 pozwoli wyprowadzić ruch z terenów zabudowanych, co oznacza mniejszy hałas, mniej spalin i mniejsze zużycie dróg lokalnych przebiegających przez poszczególne miejscowości.
- Jednym z naszych największych zadań jest budowa mostu na oddanym odcinku. Największą przeszkodą, jaką trzeba było pokonać, była linia kolejowa Wrocław-Poznań. Most przecina też dwie rzeki - tłumaczył przedstawiciel wykonawcy Andrzej Olszewski:
Most ma prawie 800 metrów długości, a jego wartość przekroczyła wartość pozostałych czternastu powstających na dolnośląskim odcinku drogi S5.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.