TOP5 dolnośląskich dworców - wygrywają Miłkowice
Głosowanie potrwa do piątku, 25 sierpnia, do godziny 10.00. Codziennie można oddać głos. O zwycięstwie może zdecydować nota lub liczba oddanych głosów. System wylicza średnią z tych dwóch wartości i ustawia lidera na pierwszym miejscu. Głosy oddawane z adresów IP będących węzłami sieci TOR oraz serwerami proxy oraz głosy oddane przez roboty będą usuwane.
TOP5 RADIA WROCŁAW SŁUCHAJCIE ZAWSZE W SOBOTY PO 12 00
Dworzec w Bolesławcu
Dworzec w Bolesławcu nie został zbudowany z czerwonej cegły jak wiele podobnych na Dolnym Śląsku. Wzniesiono go w 1845 roku. Wizytowały go koronowane głowy, między innymi w 1852 roku Fryderyk Wilhelm IV Pruski i rosyjski car Aleksander II Romanow 29 maja 1856 r.
Fot. Piotr Słowiński
Dworzec w Miłkowicach
To jeden z najstarszych dolnośląskich dworców kolejowych, których bryła pozostała niezmieniona od czasów projektowania do dziś. Gmach między torowiskami w Miłkowicach został wybudowany w 1875 roku. W ponad 140 letniej historii - oprócz pomieszczeń typowo dworcowych - miał tam siedzibę komisariat policji, działała apteka, bar, na pierwszym piętrze mieszkali kolejarze ze swoimi rodzinami. Jeszcze 30 lat temu budynek tętnił życiem. Wielka kłódka pojawiła się na drzwiach wejściowych na przełomie wieku. Bo stacja Miłkowice straciła na znaczeniu po restrukturyzacji kolei. Emerytowani pracownicy PKP mają klucze do tej kłódki i czasem wchodzą do środka powspominać. Fot: www.gokis.ugmilkowice.net
Dworzec w Kowarach
Dworzec Kowary - stacja znana jako „Schmiedeberg" została oddana do użytku 15 maja 1882 roku. Została przejęta od Niemców zaraz po II Wojnie Światowej. Przez lata pełniła funkcję głównej stacji PKP w mieście. Od 1986 roku stacja jest nieczynna dla pasażerów. Na stacji w Kowarach znajduje się niezwykły 100-letni dźwig. Żuraw stoi przy torze wjazdowym na stację kolejową w Kowarach od strony Jeleniej Góry. Został zbudowany ok. 1905 r. Służył do zaopatrzenia tendra parowozu w węgiel, oraz do załadunku i wyładunku otwartych wagonów kolejowych. Pierwowzór obrotowego żurawia słupowego skonstruowano w Anglii w 1850 r. Kolumna jest łożyskowana od dołu i góry. Wysięgnica wykonana jest z rur i jej koniec znajduje się na wysokości ok. 5,2 m . Przez wysięgnice przechodzi łańcuch od napędu, przez krążek do haka, na którym zawisał ładunek. Kowarski żuraw oprócz możliwości podnoszenia i opuszczania ładunku o ciężarze do 800 kg, mógł ten ładunek obracać praktycznie o 360 stopni z wagonu na plac wyładunkowy. Ewenementem kowarskiego żurawia było to, że obsługiwało go 2 ludzi przy użyciu korb i przekładni zębatych.
Fot. Piotr Słowiński
Dworzec w Obornikach Śląskich
Piękne gzymsy, zdobione nadokienniki, witraże. To tylko niektóre z charakterystycznych elementów dworca kolejowego w Obornikach Śląskich. Budynek został wzniesiony w 1856 roku w ówczesnej miejscowości sanatoryjnej na szlaku Wrocław - Poznań. To dworzec w stylu neoklasycystycznym wraz z elementami neoromańskimi. Czy może on pretendować do miana najpiękniejszego na Dolnym Śląsku?Fot. Andrzej Owczarek
Dworzec Wałbrzych Szczawienko
Stacja Wałbrzych Szczawienko to nietypowy przykład. Niepozorny dworzec, dawniej bardzo ważna stacja w regionie. Dziś jest na pewnym rozdrożu. Czasy świetności ma za sobą, jak i przed sobą, ponieważ po wielu latach zaniedbań udało się rozpocząć tam rewitalizację. Zniszczony obiekt przechodzi gruntowny remont. Jeszcze w tym roku ma zostać otwarty. Docelowo będzie centrum przesiadkowym, z kasami, restauracją i hostelem. Sama stacja ma dużo walorów historycznych. To tam testowano pierwsze pociągi elektryczne, to tam znajdowała się pierwsza elektrowozownia w regionie, to tam przesiadali się kuracjusze, którzy dojeżdżali istniejącą przed laty linią kolejową do Uzdrowiska w Szczawnie Zdroju. Wreszcie to tam jest 65 - ty kilometr, który rozsławił Wałbrzych na świecie.
Fot. Bartosz Szarafin / Rafał Wiernicki
TOP5 RADIA WROCŁAW SŁUCHAJCIE ZAWSZE W SOBOTY PO 12 00
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.