Złota dziesiątka, czyli 16. filmów na 16. Nowe Horyzonty
1. ZAGUBIONA AUTOSTRADA
Złota dziesiątka nie do końca jest dziesiątką. Na jej początku nie do końca film. Nowe Horyzonty doczekały się Narodowego Forum Muzyki i zapraszają na premierę filmowej opery. Natalia Korczakowska reżyseruje „Zagubioną autostradę". Libretto na podstawie filmu Davida Lyncha napisały Elfriede Jellinek i Olga Neuwirth. Neuwirth jest też autorką muzyki. Scenariusz filmowy przystosowano do warunków teatralnych. Akcja została przeniesiona na stację benzynową. Poza historią miłosną głównych bohaterów zobaczymy analizę społeczeństwa spektaklu, w którym wszystko jest podglądane i publiczne. Widzom serialowym „Zagubiona" może się rymować z nominowanym właśnie do Emmy „American Crime Story" o sprawie O.J.Simpsona. Spektakl dzieli się na dwie części, podobnie jak film. Formalnie: pierwsza część będzie teatrem, ze zrytmizowanymi dialogami. Gdy Fred stanie się Petem, usłyszymy arie.
2. KOMUNA i JULIETA (oraz Córki Dancingu na Rynku)
Mistrzowie europejskiego kina zapraszają na filmy, które wybrali. Selekcjonerzy polecają swoje ulubione znaleziska. Krytycy informują o pozycjach, do których wygłoszą prelekcje lub przy okazji których porozmawiają z twórcami. W takim razie ja zapraszam w tym roku na otwarcie i zamknięcie festiwalu. Z nadzieją, że gale będą ciekawe, a filmy zgodne z naszymi oczekiwaniami wobec Pedro Almodovara i Thomasa Vinterberga. Większe nadzieje pokładam w „Komunie", tym lepiej, że będzie dopiero na koniec festiwalu.
Po gali zamknięcia chodźcie na Rynek. Będzie tam można zobaczyć plenerowy pokaz „Córek dancingu" Agnieszki Smoczyńskiej. Piękna chwila – 30 lipca o 22.00.
fot. Komuna i Julieta
3. WSZYSTKIE NIEPRZESPANE NOCE I ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI
Warto było czekać na polskie festiwalowe premiery filmów, które zdobyły nagrody na Sundance i Berlinale. Dzieło Michała Marczaka bierze udział w konkursie głównym. Film Tomasza Wasilewskiego pokazywany jest w Panoramie. Ze sobą rywalizować będą w konkursie głównym w Gdyni. Jeśli są choć w połowie tak dobre, jak opisują znajomi po festiwalach w Parki City i Berlinie, czeka nas uczta.
4. EDERLY
„Las" nie był jednorazową wycieczką Piotra Dumały na stronę fabuły. Mistrz animacji wraca, tym razem w scenerii małego miasteczka. Znów z Mariuszem Bonaszewskim. Czy „Ederly" dorówna „Lasowi"? To jedno z pytań, które nurtują mnie przed tegorocznymi Nowymi Horyzontami.
5. APOKALIPSA i CZARNOWIDZKA oraz PRZYSZŁOŚĆ ZACZYNA SIĘ JUTRO
Kilka dni przed Nowymi Horyzontami ogłoszono selekcję tegorocznej Gdyni. Wybuchła dyskusja, dlaczego w konkursie głównym nie ma filmu wyreżyserowanego przez kobietę. Okazało się, że wśród zgłoszeń było ich niezmiernie mało i nie okazały się, wg selekcjonerów, wartościowe. Kobiety zdominowały nagrody podczas zeszłorocznej Gdyni. W tym roku ich jest „Inne spojrzenie", a przede wszystkim sporo mają do powiedzenia w konkursie młodego widza. Jeśli chcecie sprawdzić, jaki będzie głos kolejnego pokolenia, potencjalnych mistrzyń polskiego kina, sprawdźcie propozycje Justyny Mytnik i Joanny Satanowskiej. „Apokalipsę" i „Czarnowidzkę" można zobaczyć już w pierwszy piątek o 19.00 w Konkursie Polskich Filmów Krótkometrażowych (Zestaw V). 28 lipca o 22.00 będzie zaś można zobaczyć jak na kobiety patrzy młody reżyser, podczas pokazu „Przyszłość zaczyna się jutro" Michała Poddębniaka.
6. NEON DEMON
Wiem, ostatni Refn nie był z mojej bajki. Wiem, film ma premierę ogólnopolską dzień później. To jednak jest najnowszy film twórcy „Drive" na Nowych Horyzontach. Pod nieobecność Dolana jedna z pozycji obowiązkowych.
7. FLOATING ON FIRE i BEZ SKRÓTÓW oraz OR DIE.
Kiedy startował konkurs „Powiększenie", miałem przyjemność być jego jurorem. Główną nagrodę dostali Bartos Bros. Sprawdźcie, czy trzymają poziom – „Floating on Fire" to ich dokument.
Przypatrując się selekcji do pierwszego „Powiększenia" myślałem, że to sekcja stworzona dla IP Group. W tym roku przekonamy się, czy miałem rację. Ich „or die." rozwija performance inspirowany prozą Olgi Tokarczuk.
Spora część bywalców Nowych Horyzontów zagląda do Wrocławia raz w roku i o innych kulturalnych hitach miasta jedynie słyszała. Nie wszyscy dotarli na pierwsze w historii wystawienie „Dziadów" w całości. Dla tych, którzy chcieli, ale nie zobaczyli czternastogodzinnego spektaklu Michała Zadary, jest szansa chociaż na spojrzenie zza kulis. „Bez skrótów" to dokument, który w 28 minut opowiada o pracy nad słynnym spektaklem.
8. SIERANEVADA
Zewsząd słyszę, że to jedno ze szczytowych osiągnięć rumuńskiej Nowej Fali i jej mistrza Cristi Puiu. Stypa, wiwisekcja rodziny, klaustrofobia, trzygodzinny seans. Sporo ulubionych hasztagów pojawia się w opisach.
9. RESZTKI i 1000 OCZU DR MADDINA
Są też filmy, których wybór można uzasadnić w jednym zdaniu. Znalazłoby się ich wiele, ja wybrałem dwa.
„Resztki" – izraelski artysta Omer Fast debiutuje w fabule, przenosząc na ekran debiutancką powieść Toma McCarthy'ego.
„1000 oczu Dr Maddina" – dokument o jednym z ulubieńców Nowych Horyzontów Guyu Maddinie.
10. CZAROWNICA MIŁOŚCI
Do wypróbowania Anny Biller i spotkania z tegoroczną bohaterką Trzeciego Oka namówiła mnie Jagoda Murczyńska, swoim tekstem dla portalu Filmweb. Dajcie się namówić tutaj.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.