Linia kolejowa Wrocław – Jedlina z opóźnieniem. Nawet do 2022 roku

| Utworzono: 2016-07-06 09:12 | Zmodyfikowano: 2016-07-06 09:12
Linia kolejowa Wrocław – Jedlina z opóźnieniem. Nawet do 2022 roku - Fot. Wikipedia
Fot. Wikipedia

Dokładnie dwa lata temu, samorządowcy z Wrocławia i regionu zapowiadali szybką realizacje tego projektu. Pociąg na odcinku Wrocław – Świdnica miał jeździć w 2016 roku, a do Jedliny- Zdroju w roku przyszłym (czytaj tutaj). Dziś wiadomo, że te zapowiedzi nie zostaną sprawdzone. Rafał Wiernicki z Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego komentuje wprost:

Nieco więcej wiadomo jednak o samym projekcie. Odcinek Wrocław Główny – Świdnica Kraszowice ma kosztować około 100 mln złotych i być realizowany w ramach projektów RPO. Odcinek Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój to koszt 88 mln złotych, środki mają pochodzić z Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Wałbrzyskiej. Wykonawcą będą Polskie Linie Kolejowe. - Obecnie dla obu tych projektów trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji na wybór wykonawcy prac przedprojektowych (studium wykonalności) – mówi Mirosław Siemienic, rzecznik tej spółki. Kiedy projekt zostanie zrealizowany? - W dokumentach, które otrzymaliśmy jest mowa o 2022 roku. Sama kolej oraz Urząd Miejski Wałbrzych podają datę 2020.  My mamy nadzieję, że uda się to zrobić w terminie wcześniejszym – mówi Agnieszka Zakęś z UMWD. Dodaje, że  czekają na uruchomienie środków z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Linia kolejowa nr 285 Wrocław Główny – Świdnica Kraszowice - Jedlina Zdrój uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych w Polsce. Zabytkowa linia biegnie przez malownicze tereny i obfituje w obiekty inżynieryjne (mosty i wiadukty) które są w całkiem dobrym stanie. Linia ma ponad 82 kilometry długości, największym problemem jest stan torów. Przebiega przez wiele turystycznych miejscowości, m.in. Sobótkę, Zagórze Śląskie i Świdnicę. Ruch pasażerski wstrzymano tam w 2000 roku, w lipcu dwa lata temu samorząd województwa przyjął uchwałę o woli przejęcia linii na całej długości.

 


Komentarze (24)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty2018-04-02 20:21:43 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 20:17:48 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 20:14:05 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 20:10:11 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 20:05:47 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 20:00:40 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 19:55:25 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 19:50:22 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 19:44:58 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 19:39:22 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 19:10:18 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-02 19:05:22 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~noami2016-07-11 04:29:55 z adresu IP: (107.182.xxx.xxx)
Od samego początku wiadomo było, że tej linii nie będzie. Nikt normalny nie odbuduje linii, gdzie potoki będą w praktyce zerowe. Dla każdej władzy byłoby to samobójstwo polityczne. Wystarczy poczytać opinie w internecie, równające z ziemią autorów tych kuriozalnych pomysłów.
~eee2017-10-28 14:04:41 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Aleś palnął kulą w płot
~deeleek2016-07-10 21:22:36 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Linia do Jedliny powinna ruszyć. Jak najprędzej.
~Legniczanin2016-07-07 14:03:18 z adresu IP: (162.244.xxx.xxx)
@racjonalista: Zgadzam się w 100%. Niech wyremontują najpierw linie które jeszcze działają, a potem biorą się za reaktywację kolejnych. 10 km/h na trasie z Jeleniej Góry do Lwówka to jest gorzej niż w bantustanie. To jest obraz kolei na Dolnym Śląsku a nie te ciągłe obiecanki-cacanki, którymi ciągle nas karmią. Przecież widać wyraźnie że wciskają totalne kity w żywe oczy. Za chwilę władza się zmieni i okaże się że nie zrobili zupełnie nic (w przeciwieństwie do poprzednich władz, które wyremontowały linie do Szklarskiej Poręby, Jakuszyc, Trzebnicy czy Kudowy). I co, mamy ich wybrać na podstawie tych obietnic? Stara metoda Dutkiewicza, jak widać ogłupiali mieszkańcy Wrocławia się na to łapią. Tym ludziom już dziękujemy.
~racjonalista2016-07-07 12:56:56 z adresu IP: (83.7.xxx.xxx)
Dajcie spokój z tą linią do Jedliny. Przecież tam po drodze są same wsie liczące 100-200 mieszkańców, po których nawet busiarzom nie opłaca się jeździć. Kto tam będzie jeździł tymi pociągami? Sami turyści nie zapełnią pociągów (to zaledwie kilka weekendów w roku), a remonty bardziej przydałyby się na innych trasach gdzie ludzie codziennie muszą dojeżdżać do pracy (Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Mieroszów, Lubin itd.). Ktoś wymyślił głupi pomysł, niektórzy się napalili i tak się to ciągnie. Mam nadzieję że szybciej zmienią się władze województwa niż zaczną remontować te tory bo będzie to absurd dekady. Zresztą obecne władze są dobre właśnie w obiecaniu gruszek na wierzbie a nawet nie potrafią wyremontować kawałka torów do Lwówka Śląskiego gdzie niedługo pociągi będą się wlec z prędkością 10 km/h. A pan Wiernicki z SBK jak tak bardzo zależy mu na topieniu milionów w kolej po lasach i dolinach to niech zainwestuje z własnej kieszeni. Jako podatnik mówię STOP nieprzemyślanym inwestycjom!
~zenon2017-01-27 00:24:08 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Ta linia jednak nie tylko odcinek Jedlina Świdnica. To przede wszystkim Wrocław Sobótka. Ten pierwszy to 20 km, ten drugi ok. 40. Jeśli w Ludwikowicach Kłodzkich powstanie kopalnia węgla a wokół niej firmy kooperujące, to ludzie z Jugowic, Walimia, Jedliny będą mogli jeździć tam do pracy. Uważam, że jeśli powstanie kopalnia to remonty linii Wałbrzych Kłodzko oraz Świdnica Jedlina mogą okazać się w długiej perspektywie czasu uzasadnione ekonomicznie. Na linii 285 będą jeszcze dojazdy do pracy z Sobótki do Kobierzyc czy do Wrocławia. Nie skreślałbym tego pomysłu tak od razu. Rejon własnie dlatego umarł, bo rozsypał się tam przemysł a potem infrastruktura. A potencjał jest.
~pesymista2016-07-07 10:06:06 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Najpierw od 1945 roku skutecznie dewastowano tutaj pozostałości kultury europejskiej , a teraz robi się ściemę z jej restauracją byle tylko tak poprzednicy jak i ich potomkowie utrzymali swoje koryta!
~Spełniamy marzenia ?2016-07-06 21:28:17 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Miliony w turystyczną zabawkę PIKO - a na 35 ludzie giną
~Adam2016-07-06 17:49:13 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Minęły blisko 3 lata, a żadnych inwestycji drogowych nie zrealizowano. Obwodnica Miękini stoi, a taki był szum i zapewnienia, że budowa zostanie zakończona w 2016 r.
~nik2016-07-06 14:47:47 z adresu IP: (109.197.xxx.xxx)
to zdjecie z zagórza jest nieaktualne. Gmina zadbała o remont i zabezpieczenie dachu.
~ccc2016-07-06 10:57:44 z adresu IP: (37.128.xxx.xxx)
ściema jak z obwodnicą Wrocławia, czyli nic nowego tylko po staremu dalej bajdurzenie
~Kot2016-07-06 08:54:21 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Stary numer podobny do tego z drogami, obiecują, obiecują, a efekty widać na załączonych zdjęciach. Pozdrawiam i życzę miłego dnia.