Nowa publikacja Tricksterów. Powiało grozą
Publikacja jest efektem konferencji naukowej sprzed dwóch lat. Jej organizatorzy – działające przy Uniwersytecie Wrocławskim Doktoranckie Koło Naukowe Badaczy Popkultury „Trickster” i Studenckie Koło Naukowe Badaczy Popkultury „Trickster” – próbowali wówczas odpowiedzieć na pytanie: czy polska kultura stoi/stała grozą i horrorem? Uczestnicy spotkania wspólnie zastanawiali się nad tym, czy horror w naszym kraju faktycznie można postrzegać jedynie w kategoriach towaru importowanego.
Jeśli na chwilę odwrócimy wzrok od kina, to polska kultura grozy wydaje się działać prężnie. Wystarczy spojrzeć na wydawane czasopisma, współczesnych pisarzy czy komiksy tworzone w estetyce horroru. Jednak by rozmawiać o tym, z czym mamy do czynienia dzisiaj, warto cofnąć się w przeszłość, przyjrzeć się uważnie PRL-owskim filmom czy też literaturze międzywojennej. Interesuje nas także recepcja zagranicznych tekstów grozy, zwłaszcza ich interpretacje w przestrzeni teatralnej – pisali organizatorzy.
Podczas wrocławskiej konferencji dyskutowano między innymi o grozie w literaturze polskiej, w mitologii słowiańskiej, o horrorze historycznym, miejskich legendach (czarna wołga!), komiksach, wampirach w teatrze, a także o polskich artystach straszących dźwiękiem.
Niespełna dwa lata od tamtego spotkania ukazała się publikacja „Groza w kulturze polskiej”, złożona z tekstów naukowców z całej Polski, którzy w 2014 roku spotkali się we Wrocławiu. Jej redaktorami są Tricksterzy: Robert Dudziński, Kamila Kowalczyk i Joanna Płoszaj. Recenzji naukowej podjęła się dr Halina Kubicka, filolożka, specjalistka od literatury popularnej.
W tomie znajdziemy m.in. analizę grozy w twórczości Andrzeja Sapkowskiego, przegląd polskich bohaterów wampirycznych, wstęp do twórczości Łukasza Orbitowskiego, opis rodzimych wizji filmów snuff, grozy w polskim teatrze lalek czy w filmowych adaptacjach „Pana Kleksa”. Dowiemy się też m.in., jak polska prasa przedwojenna przedstawiała Borisa Karloffa i Belę Lugosiego, najbardziej rozpoznawalne gwiazdy ówczesnego horroru, i na czym polega architektura grozy w twórczości Zdzisława Beksińskiego.
„Groza w kulturze polskiej” jest już piątym wydawnictwem Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster, po tomach: „Wybory popkultury. Relacje kultury popularnej z polityką, ideologią i społeczeństwem”, „Bękarty X muzy. Filmowe adaptacje materiałów nieliterackich”, „Ukraina: narracje, języki, historie” i „Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni”. Ponieważ Tricksterzy wspierają ideę wolnego dostępu do nauki, publikację można pobrać za darmo z oficjalnej strony Stowarzyszenia.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.