Kontrakt dyrektora Teatru Polskiego nie zostanie przedłużony (NOWE: oświadczenie Rady Artystycznej Teatru)

| Utworzono: 2016-02-12 08:39 | Zmodyfikowano: 2016-02-12 08:39

Z kolei obecny dyrektor Teatru Polskiego Krzysztof Mieszkowski liczy na przedłużenie kontraktu bez konkursu. Czy to możliwe? Gościem Rozmowy Dnia Radia Wrocław był Tadeusz Samborski, który w zarządzie województwa odpowiada za instytucje kulturalne.

ROZMOWA W WERSJI AUDIO:

DARIUSZ LITERA (RADIO WROCŁAW): Panie Marszałku, dlaczego w tej sytuacji potrzebny jest konkurs, skoro bywało w instytucjach kultury tak, że ludzie mianowani do zarządu instytucjami kultury radzili sobie znakomicie?

TADEUSZ SAMBORSKI: W aktualnej sytuacji instytucji kultury, którymi zarządza samorząd województwa dolnośląskiego, uznaliśmy, że konkursy jako metoda dochodzenia do najbardziej właściwych rozwiązań kadrowych jest pożądana. Oczekiwana również przez środowisko artystyczne, związki zawodowe i znakomitą większość opinii publicznej.

Kulturę trudno wymierzyć, a artyści nie lubią się ścigać?
Tak, trudno jest sformatować artystę. To też uwzględniamy. W konkursie jednak nie wykluczamy wielkich osobowości. Komisja jest np. 9-osobowa, jest zbiorowa mądrość komisji, doświadczenie i analiza jej członków. Mamy wrażenie, że konkurs jest przejrzysty w podejmowaniu decyzji. Decyzja komisji powinna być sprawiedliwa, a konkurs daje taką możliwość.

Konkurs do końca stycznia miał zostać ogłoszony. Jest połowa lutego. Co się stało?
Rzeczywiście trwały dyskusje nad doborem kryteriów. Spieraliśmy się nieco na temat zakresu wykształcenia kandydata. Z muzycznego rozszerzyliśmy do artystycznego, a potem np. ekonomiczne, prawnicze i managerskie.

Może szukamy dwóch osób?
Okazuje się, że są osoby w świecie artystycznym, które są wyjątkowe, ale również ukończyły różne podyplomowe studia, które ułatwiają kierowanie instytucjom artystycznymi. Rzeczywiście w odniesieniu do Opery Wrocławskiej wyrażamy taki pogląd, żeby udało się wyłonić dyrektora artystycznego i dyrektora naczelnego.

Jeżeli chodzi o artystycznego, to byłoby świetnie, żeby to była osoba z dorobkiem. To ma być osoba znana i ceniona.
Wielkie nazwisko przyciąga wielkie nazwiska. Chcemy też, by ten dyrektor naczelny nie był tylko menadżerem i ekonomistą, ale miał też jakiś dorobek artystyczny. Wtedy to współdziałanie z dyrektorem artystycznym będzie lepsze.

Kiedy dowiemy się o ogłoszeniu konkursy i kryteria?
Konkurs zostanie ogłoszony za kilka dni, najpóźniej za tydzień. Już teraz możemy powiedzieć, że idziemy w kierunku dwóch nazwisk.

Aleksandra Kurzak?
Nie powinienem odnosić się nazwisk, bo nie chciałbym wskazywać nikogo. Mogę jedynie powiedzieć, że jest to wybitna artystka i jeżeli chciałaby się skojarzyć z naszą Operą, to wybór Aleksandry Kurzak byłby krokiem w dobrą stronę.

Krzysztof Mieszkowski nie będzie dłużej dyrektorem Teatru Polskiego?
To, że będzie konkurs, jest przesądzone, ale wybór nowego dyrektora jeszcze nie. Jeżeli zgłosi się do konkursu, ma szansę jak każdy inny kandydat.

Po południu dostaliśmy oświadczenie Rady Artystycznej Teatru Polskiego, oto ono:

Wrocław, 12 II 2016 r.

Pan
Cezary Przybylski
Marszałek Województwa Dolnośląskiego

Oświadczenie Rady Artystycznej Teatru Polskiego

Rada Artystyczna Teatru Polskiego we Wrocławiu wyraża oburzenie, że do dzisiaj nie otrzymała odpowiedzi na pismo z dnia 7 stycznia 2016 roku, w którym stanowczo sprzeciwiała się ogłoszeniu konkursu na dyrektora Teatru i prosiła o spotkanie w sprawie procedury jego wyłonienia. O zaplanowanym już konkursie dowiedzieliśmy się z mediów.
Ponownie prosimy o spotkanie w tej niezwykle ważnej dla dobra naszego Teatru sprawie.

Anna Ilczuk
Marzena Sadocha
Katarzyna Strączek
Marta Zięba
Wiesław Cichy
Igor Kujawski
Michał Opaliński
Edwin Petrykat
Piotr Rudzki
Andrzej Wilk


Komentarze (39)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~kika19 2016-02-13 17:47:51 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Pan ktory nie jest posiadaczem magistra nie moze nadal byc dyrektorem
~Gość2016-02-13 16:20:37 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
Kompromisem niech będzie wyłonienie Krzysztofa :)
~chory lewak2016-02-12 21:18:30 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
do usuniecia
~Mieszkowski na studia2016-02-12 21:09:07 z adresu IP: (46.77.xxx.xxx)
10 osób z 50 osobowego składu aktorskiego Teatru Polskiego. Pozostalych nie wliczam. Wdtyd i zenada Mieszkowski. Wmawianie ze teatr sie stoczy. Nikt nie odejdzie.
~Transfery go!!2016-02-12 20:57:40 z adresu IP: (2.228.xxx.xxx)
Jak jest taki dobry to na pewno inne teatry bedą sie o niego biły . A to że nie ma wykształcenia cóż , jakie to ma znaczenie?
~opera2016-02-12 19:51:00 z adresu IP: (37.152.xxx.xxx)
A co z Operą? Skandali nie było (a nie, był sponsoringowy), długów też, są za to coraz starsi widzowie. Uprzejmie proszę marszałka, aby wybrał osobę, która zmieni naczelnego rokoko-scenografa, wywali trochę muzyków, zatrudni dobrego dyrygenta i dobrego reżysera, zacznie pokazywać nowsze/ciekawe tytuły i ODBRĄZOWI wreszcie tę instytucję. Ile można słuchać Verdiego i Wagnera, w koturnowej scenografii, z ruchem scenicznym typu "prawa ręka do góry i w dół", jeszcze do tego w słabym wykonaniu? W Operze jesteśmy cały czas w XIX wieku. Już dość muzeum. Mamy w końcu XXI wiek :)
~pełna zgoda!2016-02-13 08:49:45 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Zgadzam się! Scenografia i ruch sceniczny w operze jest chyba najgorszy w całej Polsce. A do tego te plakaty ... Żal... Muzycy nie są tacy źli. Ale muszą mieć dobrego dyrygenta ;). Pamiętam ich swego czasu pod Kaspszykiem. Grali jak inna orkiestra. A czytając posta "takiegotam" pisanego ewidentnie przez pracownika Opery, widzę, że edukację trzeba zacząć OD PRACOWNIKÓW. Jeśli takie jest ich podejście, to wszystko jasne.
~takitam2016-02-12 20:44:22 z adresu IP: (89.72.xxx.xxx)
I co, mielibyśmy wystawiać współczesne bździny pseudokompozytorów? Szukających "własnej drogi"? To byłaby kompletna katastrofa. Już teraz są problemy z obsadzeniem widowni na spektakle typu "Pułapka". Podobnie z klasycznymi spektaklami wystawianymi w "nowoczesnych" pożal się Boże insxenizacjach. Ludzie nagminnie pytają, czy najnowsza "Madamme Butterfly" jest normalnie zrobiona, czy znowu trafi się na jakąś niedorzeczną "wizję reżysera"...
~Pewnik2016-02-12 16:40:33 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
Panie Marszałku Samborski. Jak się COŚ mówi, to trzeba być do tego przygotowanym. Otóż Mieszkowski NIE MOŻE wystartować w konkursie, bo nie ma wyższego wykształcenia! A to jest jeden z warunków. Zatem, albo kontrakt, a to też niemożliwe, bo TYLKO jeden raz można być kontraktowym, albo ustanowić Mieszkowskiego koordynatorem. Ale na to MUsi zgodę wyrazić min. GLIŃSKI. Zatem...?
~abc2016-02-13 13:13:21 z adresu IP: (5.39.xxx.xxx)
Jest Pan pewien, że ma złożył maturę?
~jaki pan taki kram2016-02-12 21:10:47 z adresu IP: (46.77.xxx.xxx)
To nie wina Glińskiego że dyrektor Tatru skończył tylko liceum.
~To wspaniale2016-02-12 14:35:54 z adresu IP: (217.153.xxx.xxx)
Doskonała decyzja. Zawsze moze zająć się sprzataniem miasta.
~o nim2016-02-12 12:48:16 z adresu IP: (46.170.xxx.xxx)
Mieszkowski ma sukcesy??? Długi i skandale. Dobór repertuaru ŻAŁOSNY. Szastanie budżetowymi pięniędzmi na miarę Dutkiewicza.
~"Szatańskie wersety&2016-02-14 11:58:26 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Proszę wystawić "Szatańskie wersety" udowadniając nam ze Teatr Polski jest naprawdę multikuturowy otwarty na różne trendy a nie tylko te zgodne z lewicowymi i antykatolickimi pogądami Dyrektora Mieszkowskiego.
~do o niego2016-02-12 17:36:16 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Żałosny repertuar w Polskim? HAHAHA! Mieszkowski i Teatr odnoszą sukcesy niekwestionowane. Pan "o nim" czyta raczej jedynie tytuły gazet. Bo do teatru to nie sądzę, że chodzi.
~aha2016-02-12 16:11:19 z adresu IP: (46.77.xxx.xxx)
repertuar jest różnorodny - Mieszkowski rozszczelnia definicję klasyki i pozwala spojrzeć na nią z innej perspektywy. Proszę uważnie spojrzeć na repertuar, a nie zatrzymywać się na tytułach. Poza tym to jedna z najbardziej otwierających umysł i najsilniej wyznaczających kierunki rozwoju teatru scen w Polsce. Polecam też przejrzeć listę prestiżowych nagród dla spektakli, aktorów i zespołu z ostatnich kilku lat. Wtedy możemy dyskutować.
~vhs2016-02-12 12:52:35 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
A nagrody, liczne wyjazdy, recenzje? Jestem ciekaw, co Pan/Pani wprowadziłby do repertuaru? O Psie, który jeździ koleją?
~Europejska Stolica Kultur2016-02-12 12:44:46 z adresu IP: (46.170.xxx.xxx)
Konkurs powinien się odbyć zarówno na stanowisko dyrektora naczelnego jak i artystycznego. Skoro Mieszkowski jest taki dobry to niech napisze pracę magisterską. Jego szanse wzrosną.
~Jacek2016-02-12 12:42:20 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Najwidoczniej Urzędowi Marszałkowskiemu znudziły się już sukcesy Teatru Polskiego. Szkoda, ze podchodzą do tego w sposób tak osobisty, a nie profesjonalny, jakby się tego od urzędników oczekiwało. Nic dziwnego jednak, ze chcą się pozbyć osoby, która swoją działalnością obnaża ich złe decyzje oraz prywatę, którą sobie urządzają w obsadzaniu stołków. Może by tak zorganizować jakieś referendum dotyczące tego, czy ma być konkurs czy dyr. Mieszkowski ma zostać? Niech zadecydują mieszkańcy - użytkownicy teatru, a nie banda ignorantów, która w teatrze nigdy nie była.
~Ania2016-02-13 20:59:38 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Ja byłam w Teatrze Polskim prawie na wszystkich spektaklach i uważam, że jest skandaliczny!!!! Zarząd wraz z dyrektorem do wymiany, koniecznie!!!! Aktorzy super, żal że się marnują w takich popapranych spektaklach. A te nagrody i wyróżnienia za spektakle to chyba takiego samego pokroju wykolejeńcy poprzyznawali.
~abc do Jacek2016-02-13 19:31:10 z adresu IP: (5.39.xxx.xxx)
Ktoś tu wyzywa od bandy ignorantów, widzów teatru, którzy mają swoje zdanie?Kiedy skończy się ta buta!
~Pewnik2016-02-12 16:42:52 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
Zgłupiałeś, referendum? Mi8eszkańcy mają to głęboko w żopie!
~TYLKO BRAUN2016-02-12 11:21:22 z adresu IP: (93.175.xxx.xxx)
Od Mieszkowskiego wolę Brauna. Większość narodu również. Zamykam temat
~aha2016-02-12 16:17:02 z adresu IP: (46.77.xxx.xxx)
Problem w tym, że Braun ostatni raz wyreżyserował spektakl kilkadziesiąt lat temu - stanowisko dyrektorskie sprawował w latach 80tych. A ponieważ nie ma go w Polsce od ponad 20 lat, polskie realia teatralne są mu raczej obce. Od tamtego czasu sporo się zmieniło... Nie wiem też skąd Pan/Pani czerpie informacje co do tego, kogo woli większość narodu. Zakładam, że Pan / Pani myśli, że jest w większości - a skoro ja też tak zakładam, to kto ma racje?
~maniak teatralny2016-02-12 11:16:37 z adresu IP: (37.152.xxx.xxx)
Ludzie, zastanówcie się. Krytykujecie Mieszkowskiego, a czy naprawdę chcecie mieć we Wrocławiu kolejny Teatr Współczesny? Który stał się niestety prowincjonalnym, nieznaczącym, drobnomieszczańskim teatrzykiem? Owszem gazety o Współczesnym nic nie piszą. Ani ogólnopolskie, ani wrocławskie. Nie ma skandali. Grają pod dyktando urzędników. (Przez co) dostają kasę i nie robią długów. Grają nudno i słabo. Nie ma o czym pisać. Nie ma na co pójść :/. Ale czy o to chodzi? 100 razy wolę Mieszkowskiego, bo prowadzi teatr w którym cały czas coś się dzieje. Owszem są skandale. Nie boi się. Obnaża nie tylko pxxnisy i dxxpy, ale przede wszystkim jakość/marność urzędów, ministrów, życia, mediów itd. Komentuje rzeczywistość. Namawia do prawdziwej dyskusji. Nic dziwnego, że urzędnicy odmawiają mu kolejnych dotacji, jest niewygodny. Ale wolę jego niż kogokolwiek innego. Bo oprócz powyższych, zaprasza po prostu do współpracy najlepszych reżyserów. A przedstawienia są świetne. I ja chcę je oglądać.
~Graż2016-02-12 11:08:06 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Wybitny teatr pod dyrekcją wybitnego dyrektora, po co zmiany? Urząd mógłby w końcu docenić sukcesy teatru polskiego. A tymczasem robi wszystko aby zburzyć to co zbudował zespół teatru. Żenujące i smutne. Brak kompetencji urzędników jest bardzo szkodliwe dla naszego miasta.
~Dawid2016-02-12 10:50:42 z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
Dziś w Polskim Radiu Wrocław, Wicemarszałek Tadeusz Samborski z PSL przyznał, że w Teatrze Polskim we Wrocławiu odbędzie się konkurs na Dyrektora Teatru. Przyznał również, że dyrektorów będzie dwóch! Pierwszy od "zarządzania firma" i drugi dyrektor jak zaznaczył od "kierunku artystycznego". Pamiętam wojnę medialno - polityczną, jaka została wywołana, gdy b. wicemarszałek Radosław Mołoń SLD zaproponował takie rozwiązanie. Hejtu nie było końca... Ciekawe czy dziś zainteresowani podniosą głos? Czy też nie.
~Dawid2016-02-12 21:15:58 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
No właśnie nie, mówił o teatrze
~a tego nie mówił2016-02-12 11:10:22 z adresu IP: (79.191.xxx.xxx)
akurat o Operze?
~nie do pomyślenia2016-02-12 09:45:27 z adresu IP: (79.191.xxx.xxx)
by np. w Niemczech, Francji, czy Anglii dyrektora z takimi sukcesami zmuszać do konkursu jak każdego innego, tam konkurs polega na pokazaniu przez dyrektora dorobku, jeśli jest równie imponujący, dla wszystkich jest oczywiste, że jeśli tylko chce-zostaje.
~NieRozumiem2016-02-12 10:06:04 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
No właśnie, to po co konkurs? Nie wystarczy zaprosić do udziału w rekrutacji pożądanych kandydatów, podczas której będą mogli potwierdzić swoje kwalifikacje? Konkurs to równe szanse dla wszystkich kandydatów na starcie, nie powinni mówić o faworytach przed ogłoszeniem konkursu. To nie jest idea konkursu
~NieRozumiem2016-02-12 09:37:20 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Konkurs nie został jeszcze ogłoszony, ale mają już dwa nazwiska - to po co konkurs?
~AsA2016-02-12 09:32:04 z adresu IP: (217.153.xxx.xxx)
Zenujący typ. Wstyd. Oby nigdy nie znalazł żadnej pracy.
~ononon2016-02-12 12:44:18 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Życzyć komuś bezrobocia, to chyba nie w duchu chrześcijańskim?
~a ja uważam2016-02-12 11:09:27 z adresu IP: (79.191.xxx.xxx)
~do AsA2016-02-12 10:55:04 z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
Lecz się !
~AsA2016-02-12 10:08:58 z adresu IP: (217.153.xxx.xxx)
ten "dyrektor".
~kto?2016-02-12 09:44:22 z adresu IP: (79.191.xxx.xxx)
marszałek czy dyrektor?
~Aktor2016-02-12 09:13:30 z adresu IP: (93.175.xxx.xxx)
Kontrakt nie zostanie przedłużony? I tak trzymać!