Wrocław: Zbudowali uniwersalną łódź płaskodenną
Zaprojektowana przez Politechnikę Wrocławską i zbudowana przez firmę Rafann z Łowicza łódź wykonana została w całości z aluminium. Przystosowana jest do pływania po rzekach, jeziorach i terenach powodziowych. Dzięki specyficznej konstrukcji pokonuje płycizny i może wpłynąć na plaże.
"Powstające obecnie łodzie aluminiowe są najczęściej budowane z konkretnym przeznaczeniem, a cechą charakterystyczną, a zarazem innowacyjną naszej konstrukcji jest możliwość „elastycznej” zabudowy i łatwej rekonfiguracji wyposażenia" – mówi pomysłodawca projektu dr inż. Damian Derlukiewicz z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.
Oznacza to, że łódź można przystosować do potrzeb służb ratowniczych, policji, wojska czy straży granicznej. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zmieniła się ona w łódź typowo turystyczną. Wszystko dzięki ruchomej nadbudowie, którą można w dowolny sposób konfigurować, a nawet całkowicie usunąć.
Zbudowany prototyp przystosowany został do potrzeb straży pożarnej. Osiąga prędkość 58 km/h, może przewieźć sprzęt i zaopatrzenie o wadze ok. 1,5 tony, zamontowano w nim m.in. specjalną instalację zaciągającą wodę do gaszenia pożarów bezpośrednio spod kadłuba.
"Opuszczany trap dziobowy pozwala natomiast na szybką ewakuację poszkodowanych osób. Jest na tyle szeroki, że na pokład może wjechać nawet quad. Łódź nie ma żadnych elementów, które mogłyby się stopić bądź spalić, docelowo wersja dla straży pożarnej wyposażona będzie również w hartowane szyby" – dodaje konstruktor łodzi Damian Derlukiewicz.
Pierwsze testy prototypu odbyły się na zamkniętym zbiorniku wodnym pod Łowiczem. Przeprowadzono wówczas m.in. próby funkcjonalne takie jak zanurzeniowe, przechyłowe, sprawności układów, pływalności, przyspieszenia i zwrotności. Kolejne badania miały miejsce na Odrze podczas majowego pikniku Odra River Cup.
Chociaż łódź nie jest jeszcze gotowa, to już wzbudziła spore zainteresowanie. "O nasz projekt pytali przedstawiciele z Norwegii, a także dolnośląska straż pożarna, której komendant miał okazję nią płynąć" – mówi Damian Derlukiewicz.
Realizacja całego projektu trwała trzy lata i jest on wynikiem współpracy naszej uczelni z firmą Rafann. Obecnie przygotowywana jest końcowa dokumentacja, a łódź jest w fazie wdrożenia do produkcji.
Planowane jest, aby zaprojektowana łódź została jeszcze szczegółowo przebadana w programie „Demonstrator”. Wniosek w tej sprawie został już złożony do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.